Pedagogisk dokumentation eller dokumentation av den pedagogiska verksamheten?

2343 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund Det började med ett intresse för pedagogisk dokumentation och vilken funktion den kunde ha för verksamheten i förskolan. Utgångspunkten togs i utvecklingspedagogiken men fokus kom att ligga på Reggio Emiliafilosofin. Syfte, frågeställningar och metod Syftet med studien var att undersöka vad som kan vara utmärkande för Reggio Emiliafilosofin och en Reggio Emiliainspirerad pedagog. Vidare fanns en eftersträvan att utifrån de i läroplanen för förskolan uttryckta strävandemålen, att verksamheten ska ta sin utgångspunkt i barnens intressen och erfarenheter, undersöka hur detta kunde ske i en av Reggio Emiliafilosofin inspirerad regi. Syftet avsågs att besvaras genom tre delar bestående av litteraturstudier, intervjuer och deltagande observationer och tre frågeställningar: Vilka likheter och skillnader finns mellan de båda pedagogiska riktningarna Utvecklingspedagogiken och Reggio Emiliafilosofins syn på pedagogisk dokumentation? Vad utmärker en Reggio Emiliainspirerad pedagogs syn på pedagogisk dokumentation i jämförelse med en pedagog utan en uttalad pedagogisk profil? Kan barns digitala bilder ge pedagogen svar på hur man som pedagog kan ta sin utgångspunkt i deras tankar, intressen och frågor vid uppstarten av ett tema/projekt? Resultat och didaktiska konsekvenser Resultatet visade på att det finns både väsentliga likheter och skillnader mellan utvecklingspedagogiken och Reggio Emiliafilosofin. Det som utmärker en Reggio Emiliainspirerad pedagogs syn på pedagogisk dokumentation är medvetenheten de får genom reflektion. Om man gav barnen ramar inom temat/projektet och en uppgift som var kopplad till det kunde man använda sig av barnens bilder och deras tankar för att utifrån reflektionen kring dessa veta hur man skulle gå vidare i temat/projektet. Dock upptäcktes stora svårigheter med att låta bilderna utgöra själva utgångspunkten vid uppstarten av ett t...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Pedagogisk dokumentation eller dokumentation av den pedagogiska verksamheten?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Pedagogisk dokumentation eller dokumentation av den pedagogiska verksamheten?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24532 [2024-05-08]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×