Dokumentation av matematik på förskolan ­ en studie om pedagogers erfarenheter

2989 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Vår studies syfte är att ta reda på pedagogers erfarenhet av dokumentation och dess stödjande roll för utveckling av verksamheten kring matematik i förskolan. Våra huvudfrågor har under arbetets gång varit: Vad innebär matematik i förskolan enligt pedagogerna? Hur anser pedagoger att dokumentationen av matematik kan användas? Hur arbetar pedagoger med dokumentation av matematik? Påverkas verksamheten när pedagoger deltagit i kompetensutveckling i matematik för förskolan? För att undersöka studiens syfte har vi genomfört en enkätundersökning och fyra intervjuer. Vi delade ut 55 enkäter på fem förskolor varav 35 enkäter samlades in. En av dessa enkäter besvarades av ett barnbiträde, hennes/hans svar har vi valt att inte analysera på grund av identifierbarheten. Informanterna vid intervjuerna var förskollärare som arbetade på två förskolor. När vi analyserat svaren har vi haft en fenomenografisk utgångspunkt. Genom att analysera svaren har ett mönster framkommit och utifrån dessa mönster har vi kategoriserat svaren. "Matematik finns i allt" är det vanligaste svaret som förskollärare som deltagit i kompetensutveckling har skrivit på frågan vad matematik i förskolan innebär. Förskollärare som inte deltagit i kompetensutveckling och barnskötare har oftast skrivit något som rör räkning. Pedagogerna dokumenterar matematik vanligtvis genom anteckningar och foton, vilka sedan används i portfolio. Barnens alster är även ett vanligt val. Skillnader finns mellan grupperna rörande de nämnda dokumentationsformerna, men dessa är ändå de vanligaste valen. Pedagogerna kan tänka sig att använda fler dokumentationsformer än vad de gör i praktiken. För både förskollärare som deltagit och förskollärare som ej deltagit i kompetensutveckling används dokumentation av matematik främst till att synliggöra matematiken för barn, arbetslaget och/eller föräldrar. Barnskötarna använder främst dokumentation till underlag för utvecklingssamtal....

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Dokumentation av matematik på förskolan ­ en studie om pedagogers erfarenheter

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Dokumentation av matematik på förskolan ­ en studie om pedagogers erfarenheter
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=35795 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×