Volvo Personvagnar AB Motor (VCE) är ett bilindustriföretag som ingår i
Fordkoncernen. Företaget ligger på ett flertal platser i Sverige, bland
annat i Skövde. Vid produktionsenheten i Skövde, som går under namnet SKep
är den huvudsakliga sysselsättningen bearbetning och montering av bensin-
och dieselmotorer till personbilar. Inom företaget drivs, med hjälp av
företagshälsovården, några arbetsmiljöutbildningar för chefer, arbetsledare
och skyddsombud. Detta examensarbete kom att beröra arbetsmiljöarbete
kopplat till utbildning av chefer och arbetsledare inom detta område.
De frågeställningar som skulle besvaras var i hur väl täcker befintliga
arbetsmiljöutbildningar kunskapsbehovet hos chefer och arbetsledare inom
Volvo Personvagnar AB Motor? Vad finns det för svagheter och brister? Var
finns eventuella luckor och mellan hur kan dessa fyllas?
Syftet med denna studie var således att göra en kartläggning av VCE:s
arbetsmiljöarbete kopplat till utbildning av chefer och ledare inom detta
område. Målet var att resultatet skulle ge en uppfattning om hur
kunskapsbehovet såg ut hos ledare inom arbetsmiljö och arbetsmiljöarbete.
Utifrån analysresultatet skulle det ges förslag på förbättringsåtgärder och
göra en form av åtgärds- och utbildningsplan för chefer och ledare inom
företaget. De områden som kom att beröras var systematiskt
arbetsmiljöarbete inkl. psykosocial arbetsmiljö, belastningsergonomi och
säkerhet. Metoden som användes för att undersöka detta var intervjuer.
Intervjustudien föregicks av en litteraturstudie i ämnet samt
fältstudier/observationer. Litteraturstudien innebar studier av lagar och
regelverk utifrån ett ledarperspektiv. Det gavs också möjlighet att studera
företagets interna arbetsmiljöutbildningar genom att medverka som deltagare
i dessa. Femton deltagare innefattades av intervjustudien. Intervjustudien
byggde på halvstrukturerade intervjuer där en intervjuguide användes. Även
om en intervjuguide utnyttjades fanns det en öppenhet och flexibilitet
under intervjuerna för följdfrågor och andra frågor givet
undervisningsområdet. Utifrån intervjustudien och analysarbetet
identifierades det ett kunskapsbehov bland ledare inom arbetsmiljö och
arbetsmiljöarbete, trots att företaget ger bra och rejäla
grundutbildningar. Resultatet i undersökningen belyste inte avsaknad av
sådana utbildningar bland ledare utan snarare brist på kontinuitet,
frånvaro av en fördjupad kunskap och svagheter i det systematiska
arbetsmiljöarbetet. Analysarbetet mynnade ut i en utbildningsplan, där det
finns områden som är gemensamt för chefer och arbetsledare men där det
också finns avsnitt som skiljer de olika ledarnivåerna åt.
Utbildningsplanen kom att innehålla områden såsom lagar och regelverk,
innebörden av arbetsmiljöansvar, roller och rollfördelning, psykosocial
arbetsmiljö, systematiskt arbetsmiljöarbete, fördjupad kunskap i
belastningsergonomi och stress. Till rapporten följer också...