Rave

3 röster
18107 visningar
uppladdat: 2004-05-24
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Målsättning och frågeställning: Målsättningen med detta arbete är att ni ska få mer förståelse för den kultur som jag och många av mina vänner tillhör. Mitt mål är att ni som läser detta ska få en annan uppfattning om ravekulturen, och inte den som kommigt från massmedias stora artiklar om stora knarkbeslag. En annan målsättning jag har är att jag ska försöka titta bakåt i tiden och betrakta olika tillställningar som har förändrat kulturen. Och genom att studera detta tillsammans med nutida händelser ska jag försöka att förutspå vart kulturen är på väg.
Anledningen till att jag har valt att skriva ett specialarbete om techno, är för att en stor del av mitt liv handlar om techno på ett eller annat set. Jag går på festerna och som jag redan nämnt så gör också många av mina vänner det. Nästan hela tiden så är jag ”omringad” av techno, jag lyssnar på musiken dagligen, gör min egen musik på dator med speciella program för just den sortens musik, jag har kläderna som man har på sig på festerna, bland annat utsvängda byxor med olika trådar, färger och tröjor med olika psychadeliska tryck av olika slag som lyser i uv ljuset som finns på festerna. Dom kläderna går jag ju enbart med när jag ska på någon fest eller festival. Jag var 13 år när jag kom i kontakt med kulturen för första gången och det var också då jag provade amfetamin för första gången (har provat fler droger men det skriver jag om lite senare i mitt arbete) ( Jag är numera drogfri sedan tre år tillbaka!!!)
Under den tid som jag varigt delaktig i kulturen så har jag alltid undrat var allt började, så jag bestämde mig för att se om jag kunde ta reda på vart rötterna fanns. Jag har också funderat på vad som har gått så fel. Vad är det som gjort att myndigheter och massmedia jagar oss?? Frågorna är många men det finns inte så många svar. Några av mina egna frågor ska jag försöka att svara på i detta arbete, resten kan nog ingen av oss vanliga dödliga svara på. Min huvudsakliga frågeställning är som rubriken antyder; är ”ravefenomenet” enbart moralpanik eller är det så mycket droger att det är rätt att polisen stoppar festerna hela tiden? Jag vill också ge ett svar på frågan: Vad är techno? Jag försöker inte på något sätt att försvara det inom kulturen som är fel, men jag vill att ni ska betrakta den på ett rättvist sätt. Jag vill att du som läsare försöker att bortse från allt vad du hört om ”techno”, ”rave” tidigare. Glöm allt om Docklands och ”knarkflödet” därinne. Denna berättelse som nu ska ta sin början kommer att förhoppningsvis ändra alla dina tidigare uppfattningar om vad ravekulturen står för. Om jag inte kommer att lyckas så gör nog ingen annan det häller!!

Begreppet Techno!!!
Detta har inget med techno som kultur att göra, utan vad som ”definierar” musikstilen techno. Techno är elektroniskt skapad musik, Det vill säga att alla ljud som hörs i en låt är skapad med hjälp av analoga eller digitala ”synthesisers”, elektroniska instrument där du själv kan skapa dina egna ljud, oftast kopplade till en dator. Ljuden alstras på elektronisk väg, genom speciella uppbyggnader av ljudvågor. Ljuden är för det mesta helt olika de ljud som vi känner igen från akustiska instrument. Något som gör att man känner igen technomusiken är den ”distinkta”, (klara), monotona (enformiga) basgången. En mörk, djup bastrumma brukar oftast användas för att hålla takten medan mindre slingor av ”knorriga” ljud kompletterar basgången. Rytmen ligger oftast någon stans mellan 120 och 190 BPM (Beats per minute) på svenska, antal slag per minut. Musiken eller spåren som det kallas inom DJ kretsar är oftast rätt så monoton samtidigt som den är minimalisk; det börjar med en liten skara ljud som långsamt arbetar sig framåt under ständig uppbyggnad av nya ljud. P.g.a. detta är techno låtar oftast väldigt långa, för att kunna fulländas; från en enkel uppbyggnad av några enstaka ljud till en ”svävande” symfoni av harmonier.
Den mest berömda synthesisers av dem alla är nog Rolands TB303, en bassynt med ett väldigt säreget knorrigt ljud som antagligen har gjort technomusiken till vad den är i dag. Det finns ytterligare två trummaskiner från Roland, TR808 och TR909.
Technon är inte avsedd för att vara en lysnings musik, utan en strikt dans musik. Detta är ett själ till att den är så monoton. För mycket förändringar i musiken stör den som håller på att dansa sig in i sitt mål, att komma in i trance. Den monotona rytmen gör att den som dansar lätt kan fastna i ett rörelsemönster som han/hon har lätt att håll sig kvar i. Musiken som ingår i begreppet techno är väldigt spridd. Det är ungefär som att försöka ”generalisera” begreppet pop. Inom technon finns det något för alla, Detroit och Chicago-housen med sin hårda monotona bas. Goatrancen med sina asiatiska harmonier och drömmande ljud. Det finns också ambient och electro som man kan säga är technons svar på klassisk musik.
Begreppet är så stort att jag skulle kunna skriva en hel bok om dom olika musikgrenarna inom begreppet techno. Jag hoppas att ni fått ett litet grepp om vad det handlar om!!

Vad hände I Detroit 1985?
1985 var egentligen inte året då allting började, men det var då som ordet techno först kom att ”kopplas” med musiken. Men för att ni ska förstå utvecklingen måste jag gå flera år tillbaka, ända till 1967.
Florain Schneider-Eselben och Ralf Hötter de hade båda gått den klassiska musiklinjen och skulle nu fortsätta att studera musik på en skola i Düsseldorf. Där startade de gruppen Organisation vars musik var en salig blandning av olika ljud, ”feedback” och rytmer. De kom till slut igång på allvar och fick spelningar på olika konstgallerier och universitet.
I början av 70-talet så valde de att spela in en LP med musik från Organisation. Skivan fick namnet Tone Float och gick bara att köpa i Tyskland. ”Det sägs vara en mycket intressant skiva med många skumma ljud”
Skivan KRAFTWERK släpptes på hösten samma år. Det var också nu det kända Kraftwerk ”soundet” började att växa fram. Nu byter de namn till Kraftwerk!
Tack vare deras ”inovationsförmåga” började unga musiker runt om i världen att vända sig till den elektroniska musiken för att söka inspiration. Vad Kraftwerk började med kom att kallas syntmusik och vad som började väldigt uppfinningsrikt har i dag ”stagnerat” helt totalt och det är ytterst sällan något nytt inträffar inom syntscenen. 1983 kom det Detroitbaserade gruppen Cybertron ut med sin singel Techno City. Mannen bakom Cybertron hette Juan Atkins. Juan kommer att återkomma i technons historia många gånger. Båda namnen Cybertron och Techno City är tagna från Alan Tofflers sciencefictionromaner. Trots att ordet techno kom redan 1983 kan man knappt kalla musiken för techno redan nu, med dagens måttstockar dvs. Det var inte en unik musikstil utan en mix av hip-hop, synt och en del disco. De stora skivbolagen var tveksamma till att släppa dessa nya artisters ”alster” och det hela verkade nästan att dö ut ett tag.
Skapade ”Phuture” framtiden!!
Då, året 1985, gick tre unga män på Belleville High Shol i Detroit för att revolutionera musikvärlden för alltid deras namn var Derrick May, Juan Atkins och Kevin Saunderson, senare kända som
Phuture. Derrick May och Juan Atkins startade vars ett skivbolag, Transmat och Metroplex, dom här två skivbolagen existerar fortfarande. De började släppa skivor i ganska låg upplaga och musiken spreds mest i Undergroundkulturerna i Detroit. Musiken som de kallade för techno bestod av Kraftwerks syntmusik uppblandat med en hel del andra skumma ljud. Att det hände just i Detroit har ingen någon förklaring på, säger Derrick May i The face 1988 ”Musiken är som Detroit, ett totalt misstag. Det är som George Clinton och Kraftwerk som sitter fast i en hiss”, [The Face: nr 4: sidan 22:1988]. Ingen visste riktigt vad den nya musiken var eller vad man skulle tycka om den. Det som skilde den nya musikstilen från vad Afrika Bammaata och Cybertron hade Deras namn var gjort var att det som nu kom inte bara var en blandning av två (eller flera) musikstilar, utan närmast en ny musikstil, en hybrid, en unik ras…


Let’s take a trip around the world!!
Som sagt var började technomusiken i den amerikanska staden Detroit. Vid ungefär samma
tid tog Discjockeys från grannstaden Chicago inspiration från den tidiga technon och skapade
housen. Housen var betydligt mer stämningsfull och glad och blev högt uppskattad på
bögklubbarna i Chicago. De mest betydelsefulla för den tidiga housescenen var utan tvekan
Dj Frankie Knuckels och Ron Hardy, båda två fortfarande verksamma inom housescenen. Första anledningen till att musikstilen kallas house är förmodligen det faktum att den klubben som spelade musiken hette, och heter fortfarande Warehouse. Ron Hardy började arrangera större och större tillställningar och fler discjockeys blev intresserade och började spela musiken. 1986 kom Roland ut med den berömda TB303:an som såldes i ett paket tillsammans med deras trummaskin TR606. Musikerna i Detroit och Chicago upptäckte de unika möjligheterna med dessa två instrument och började använda dem i musikproduktionen. Instrumenten fick inte sin rättmätiga berömmelse förrän omkring 1987 då en musikstil inom housen uppfanns, nämligen Acidhousen. Acidhousen spreds från Chicago till klubbarna i New York och sedan vidare över Atlanten.

Musiken når Europa!!
Den nya musiken nådde England och det var först här man döpte den till Acidhouse. Många
discjockeys spelade sin version av musiken på semester ön Ibiza. Engelska ungdomar upptäckte
musiken och när de åkte hem vid sommarlovets slut, ville de inte sluta festa. Discjockeys
började åka över till det engelska fastlandet och spela sin säregna musik. Gigantiska fester
började hållas på landsbygden i Storbritannien samtidigt som musiken utvecklades från den
stenhårda Acidhousen till en mer melodiös stil som rätt och slätt kallades acid. Arrangörerna
bröt sig in i enorma lagerlokaler där de höll sina fester med hundratals ungdomar. Under
sommaren -88 började festerna hållas utomhus på stora ängar och fält. Denna sommar är
kultförklarad inom technosammanhang, för det var då allting exploderade. Gigantiska fester
som Sunrise och Biology med tusentals ungdomar som dansade natten igenom fick festerna
att döpa sommaren till The Summer Of Love. De engelska myndigheterna fick vid denna
tidpunkt upp ögonen för den nya ungdomskulturen och förfärades. Festerna, som nu hade
börjat kallas raves fortsatte dock obehindrade och bruket av narkotiska preparat så som LSD
och ecstasy ökade, medan alkoholkonsumtionen var lika med noll. Under hösten 1988 spred
sig danskulturen vidare till London och den började nu förändras. Den hade utvecklats ett steg
vidare till trancen. Trancen var ännu mer melodiös och harmonisk än aciden och många
musiker började blanda in långsamma harmoniska och drömmande ljud. New-age travellers,
omkringresande människor som lever utanför samhället och bor i husvagnar och lastbilar
började lägga till en mer orientalisk mystik över musiken. Från London spred sig trancen och
technon vidare till Frankrike, där den aldrig fick något riktigt gensvar, från vilken den till sist
landade i Tyskland. I Tyskland fick den nya musiken massiv respons och flera idag jättelika
skivbolag som Harthouse och Eye-Q startades. Bägge dessa skivbolag startades av en tidigare
syntmusiker vid namn Sven Väth. Från Tyskland spred sig musiken upp genom norden till
Danmark, Sverige och Norge. Ett av de första ravepartyna i Sverige var Total Confusion som
ägde rum i Göteborg våren 1989. Göteborg var en av de första svenska städerna som technon
kom till. Efter ett tag spred sig fenomenet vidare till Malmö, Helsingborg och Stockholm.
Dessa fyra orter är fortfarande de största inom den svenska ravescenen. Trancemusiken gick
också i en annan riktning från Tyskland. New-age travellersen tog den med sig till det Indiska
semester paradiset Goa, en tidigare hippiekoloni. Enorma fester hölls på stränderna i månskenet och färgad sand lades ut för att höja effekten ännu mer. Det dröjde inte länge förrän de Indiska myndigheterna förbjöd festerna, men än i dag så hålls dessa fester på hemliga ställen där myndigheterna inte kan nå arrangörerna.

Technons understilar !!
Under de följande 10 åren kom det till flera understilar till technon: Gabbem - Technons
speedmetal. En mycket hård och aggressiv stil med sitt huvudfäste i Rotterdam där de själva
säger att musiken motsvarar deras stressfaktor under arbetsveckan. Kom runt 91-92. Var som
störst under 94-96 då de stora Thunderdomefestema hölls i Tyskland. Ambient - Lugn och
drömmande musik. Används som avslappning under och efter ett raveparty. Har funnits länge
fast blev först uttalad techno under början av nittiotalet med hjälp av gruppen The Orb. Drum
´n Bass - Trummor och bas och inte mycket mer. Snabb och rytmiskt, har starkaste säte i
London, men sprids nu över hela världen. Är mycket besläktad med breakbeaten som har
funnits sen början av nittiotalet. Drum ´n Bassen kom dock inte förrän runt -95. Breakbeat -
Snabba trumloopar och dova, knorriga ljud. Stilen blev uppmärksammad i och med The
Prodigy från England. Stilen har dock nästan helt försvunnit sen sin guldera under de första
åren på 90-talet. Goa-trance - En utveckling från den vanliga trancemusiken. Fick sitt namn
från festerna i Goa. Har varit mycket stor sedan -94 och är idag den utan tvekan största i
Sverige och nästan hela Europa. Garage - Snabb och full med energi. Kom runt 96-97 från
London och har också den sitt starkaste fäste där. Sång förekommer även ibland. Tripphop, en liten men stark stil som har funnits sen -91. Blandar techno med hip-hop. Har en liten men
trogen skara anhängare. Mest kända gruppen är förmodligen The Chemical Brothers.

Nu börjar Myndighetsmotståndet!!
Det tog inte lång tid förrän myndigheterna fick upp ögonen för denna nya ungdomskultur som
samlade samman tusentals ungdomar för gigantiska dansfester. Föräldragenerationen visste
inte vad som stod på och förfärades av musik och levnadssättet. Myndigheterna insåg sin
"plikt" att stoppa dessa fester. Överallt i Europa var läget likadant, polisen stormade in på alla
fester de fick nys om. Arrangörer sattes i fängelse och utrustning beslagtogs.
Technoungdomarna förstod att något måste göras för att hålla kulturen vid liv. Festerna gick
underjord, (”undergruond”), så som de en gång hade börjat i USA. Festerna hölls allt oftare i hamnens lagerlokaler och ett speciellt system utvecklades för att undvika att polisen skulle blanda sig i. På biljetten ”flyers” som det kallas stod ett telefonnummer som man kunde ringa till vid en viss tid, var på en dator svarade och gav adressen till en mötesplats. Väll framme på mötesplatsen så möter arrangörerna upp och alla åker samlade till festen, ofta i en bus med för tejpade fönster så att man inte visste vart man var på väg. Poängen med denna ide var att polisen inte är så glada att slå till när det är så mycket folk samlade på festen. Deras resurser räcker inte riktigt till. Arrangörerna trodde att de hade vunnit, men ingen hade räknat med att Englands regering skulle visa ett sådant hat mot technokulturen som de gjorde med….

The Criminal Justice Act!!
1994 kom det engelska parlamentet med ett nytt lagförslag kallat The Criminal Justice Bill.
Idén med själva lagen är myndigheterna håller en hög moral i frågan om lag och ordning
[Tex3]. The Criminal Justice And Public Order Bill som den egentligen heter är ett 211 sidor
långt lagtillägg som innehåller 171 punkter som täcker en hel del frågor. The Bill som den
kallades, tar upp allt från unga förbrytare till taxirättigheter, men det som har orsakat mest
uppståndelse är att den begränsar eller tar bort många av folks grundläggande rättigheter
(vilka aldrig varit riktigt inskrivna i lagen). Det blev nu förbjudet att arrangera ravepartyn, att
hålla demonstrationer och en misstänkt brottsling har inte längre rättigheten till tystnad. Alla
aktioner som tidigare ansetts som civil olydnad blev nu brottsliga handlingar. Det var inte
bara technoungdomarna som blev lidande av denna lag utan även travellersen,
vänsterintellektuellajaktsabotörer, trädkramare, etc. Polisen har numera rätt att anhålla
någon som de misstänker är på väg till ett raveparty och de har rätt att stänga ner vilken
sammankomst som helst där risk för skadegörelse föreligger, även om skadegörelsen skulle
vara nertrampat gräs. Fyra av punkterna i The Bill handlar enbart om rave. Med rave menas
100 eller fler människor som lyssnar på förstärkt musik bestående av "ljud helt eller
dominerande karakteriserande av växlingar mellan olika repeterande beats" [The Criminal
Justice Act Clause 63. 1994]. Polisen har rätt att beordra personer och deras fordon bort från
marken, även om det är privat mark med ägarens tillstånd, om polisen anser att festen kan
störa några av de omkringboende, eller förbipasserande. Polisen har samma rätt när det gäller
två eller fler personer som misstänks förbereda ett rave, eller tio (eller fler) personer som
misstänks vänta på att ett raveparty ska ta sin början, eller till och med de tio första som
misstänks vara de första att besöka ett raveparty. Polisen har rätt att stoppa och genomsöka
alla fordon inom 8 kilometers radie från ett raveparty. Om personerna i bilen misstänks vara
på väg till festen kan dessa föras till stationen och hållas kvar i upp till 24 timmar. Straffet för
att hålla ett rave är böter och kan medföra konfiskering av ljud och ljussystem samt fordon.
Allt detta kan förstöras om myndigheterna så önskar och i detta fall måste ägaren betala
kostnaderna för förstörelsen.

Protest stormen början !!
Mängder av demonstrationer hölls för att stoppa lagförslaget, men drottning Elisabeth II gav
ändå förslaget laga kraft i början av november 1994 och lagen har inte förändrats sen dess.
Protestaktioner har hållits ända sen dess, i England såväl som i övriga Europa. Lagen har
blivit kritiserad av människorättsvetare och mängder av politiska organisationer, men än så
länge verkar det som om lagen står fast. Tvärtom så har polismyndigheter i andra länder tagit
The Criminal Justice Act som ett gott föredöme.

Polisen i Sverige !!
I Sverige har situationen inte nått lika långt, men polisen har bekämpat raverörelsen sen den
fick fäste i Sverige runt 1989. Till sin hjälp har myndigheterna haft massmedia som har följt
bekämpningen av technokulturen med feta rubriker och stora löpsedlar. Den riktiga
"ravehysterin" kom dock inte förrän vintern 95-96 med tillslagen mot Docklands. Docklands
var, och är, en klubb på Finnboda varv i Nacka. Arrangörerna var Anders Varveus och Mats
Hinze (den numera ökände OS-bombmannen), två drogliberaler med ett förflutet i
Frihetsfronten, en ökänd anarkistisk organisation. Docklands hade redan funnits i några år när
polisen fick upp ögonen för den droghandel som försiggick på det gamla varvet. Nackapolisen gjorde ett tillslag och fann LSD, hasch och ecstasy inne på klubben. Trots att det var ett ganska litet beslag blåste massmedia upp det så enormt att det lät som om man hade stoppat en smuggelbåt från Colombia. Bilder i TV visade upp allt som var beslagtaget. Vad ingen berättade var att cirka 80 av det som syntes i TV-rutan var lagliga medel så som Guarana, orientaliskt te, egyptiska cigaretter och druvsocker. Polisen fortsatte att stoppa Docklands vecka efter vecka och till sist i maj -96 stängde Docklands. Det har dock öppnats igen under nya former, men fortfarande är polisen där nästan varje vecka. Polisen kritiserades för deras våldsamma metoder, men det enda de säger till sitt försvar är att det är sånt som händer vid ett massingripande. Tack var "Docklandsfenomenet" blev det betydligt svårare för festarrangörer runt om i landet att få tillstånd och polisen var allt ivrigare att slå igen fester.

Vad hände med musiken!!
I massmedia hysterin försvann något mycket viktigt i frågan om ravepartyn. Medan alla
koncentrerade sig på frågan och droger och poliser vad det ingen som frågade vad rave och
techno egentligen var. Alla visste att ett raveparty det var ett ställe där droger florerade, men
ingen visste vad musiken var. Som ett bevis på detta kan man se på en artikel skriven av
poeten Maria Gummesson i DN den 26 februari 1996 där hon säger att Primal Screams
Screamadelica var "ravekulturens manifest" och "The Shamen tillhör dem som producerar 90-
talets mest framgångsrika ravepartymusik". Intill denna dag har jag aldrig hört någon låt av
dessa två kommersiella grupper på en fest. När drum n´ bassen blev stor runt 95-96 var det
ingen som skrev om det, men när en liten Fest utanför Helsingborg skulle hållas under
midsommar -97 blev det löpsedlar, trots att festen aldrig blev av. Trots att massmedia och
allmänheten aldrig uppmärksammade förändringarna inom technokulturen skedde dessa dock
obehindrat.

Livsstilen techno!!
För många är techno inte bara en musikstil, utan även en livsstil. Ungdomar fastnar för
kulturen och lever med den 24 timmar om dygnet, inom många andra ungdomskulturer kan
man se vilken kultur personen "tillhör" genom hans eller hennes kläder och frisyr. Detta är
dock något som inte gäller technokulturen särskilt mycket. Visst finns det speciella klädstilar
som personifierar technon, men du kan lika väl gå runt i blåjeans och tröja som en sarong och
batiktröja. Det som gör det till en livsstil är musiken. Musiken är allt för en "technokid" som
vi kan kalla dem. Man formligen lever för musiken. Riktiga "testare" kan stå i timmar och
lyssna på skivor i någon av de kultförklarade skivaffärerna,( Cosmic one i malmö, en av de bästa, i närheten, enligt mig!!) för att sedan köpa skivor för flera hundra och ibland tusentals kronor. Musiken släpps på både CD och vinyl, men för de riktiga testarna är det oftast bara vinyl som gäller. De mindre skivbolagen har varken pengar eller intresse till att släppa sakerna på CD. En annan sak som är genomgående för musiken är musikerna. Inom den vanliga musikbranschen exponeras ofta artisten med pompa och ståt och många skivor säljs bara på imagen. Inom technokulturen är det tvärt om. Musikerna släpper ofta under olika pseudonymer(olika påhittade namn) och ofta vet man inte hur artisten i fråga ser ut eller ens var han kommer ifrån.

Festerna!!
Det centrala inom technokulturen är festerna, de så kallade ravepartyna. Dessa arrangeras ofta
av ungdomar med dålig budget och endast en önskan om att få hålla en egen fest. Dj’s
kontaktas, ljudsystem hyrs och man påtar ihop egna ”flyers”, flygblad som berättar om festen, vem som spelar live, vilka Dj’s som ska spela ,var festen är osv. För dessa ungdomar är det förödande om polisen gör razzior för arrangörerna har oftast inte pengar till att betala eventuella böter eller avgifter. Festerna är kända för att hålla på hela natten, ibland även flera dygn, vilket dock inte är lika vanligt nu som det var för några år sedan. Detta är någonting som har fått den äldre generationen att uppröras. På festerna står det enorma högtalare uppsatta och ljuseffekter kantar lokalen. Mycket av ljuseffekterna blinkar i takt till musiken. Rökmaskiner sprutar ut rök samtidigt som stroboskopen blinkar så snabbt att alla rörelser uppfattas som ryckiga robotmanövrar. Ljudnivån är hög, upp till 100 dB. Blir man trött kan man gå ut i ”chill-outen”, ett rum som är avsett att vara ett slags viloplats. Här kan man höra ambientmusik, lugn och harmonisk musik. Lysrör strålar ut ultraviolett ljus över rummet och floroscerande färger i olika mönster på kläderna strålar fram. På väggarna hänger UV- målningar på lakansväv, så kallade backdroops. Här kan man oftast också handlar något att
dricka(ej alkohol) och kanske en frukt i smartbaren. Är man riktigt trött går det bra att lägga sig ner och sova en stund. På festerna är det en väldigt trevlig attityd. Människor är snälla mot varandra och bråk förekommer otroligt sällan. Festdeltagarna dansar var för sig, men är ändå förenade i en önskan att uppnå trans till musiken. När en människa uppnår trans kan det vara väldigt svårt att se om hon är narkotikapåverkad eller inte, därför tar polisen ofta det säkra före det osäkra och tar alla som det minsta lilla påverkade ut.


Drogernas roll i ravekulturen!!
Idag används narkotika och många förknippar det med ravekulturen. För 30 år sen användes
också droger fast då förknippades det med Beatles och The Doors. Slutsatsen är att varje gång
en ny främmande kultur växer fram framstår musiken som lite farligare och man försöker
hitta negativa saker för att hålla den på mer avstånd. Människor är rädda för nya saker som
det finns för lite kunskap om. Men det är ungefär 10 som tar droger på ravepartyn. 10 för
mycket.



Ecstasy!!
Fakta: Ecstasy är det vanligaste namnet som under den kemiska beteckningen 3,4-metylendioximetamfetamin, MDMA. Den liknar både det centralstimulerande amfetaminet och den hallucinogena naturprodukten meskalin. Det är en syntetisk drog som framställs ur bl.a. muskotolja. Ecstasy och den kemiskt besläktade drogen MDA (Love drug), anses ge unika rusupplevelser som inte fås av övriga droger.
Ecstasy är en stimulerande tablett som kan ge hallucinationer. Du blir även ”manisk” och får en totalt förvrängd verklighetsuppfattning. Pris på gatan: 40-50-300 kr/styck i Sverige, beroende på vem man känner!
E som dem också kallas ”patenterades” i Tyskland redan 1912, men saknade praktisk användning. I början av 70-talet dök det upp i USA som ett hjälpmedel inom psykoterapin. Från slutet av samma decennium användes E även som fest drog bland ungdomar.

Effekter: Ecstasy ger ofta hallucinationer vid större intag. Man känner sig som i en helt annan värld och man blir överaktiv. Man får bättre förståelseförmåga, lätt att ta kontakt med folk som man inte känner och får en enorm inlevelseförmåga som gör att man kan leva sig in i musiken ”se och känna ljuden”. Det är svårt att förklara för människor som inte har provat att ta E själva!! På en del E känner man sig som om man ”svävar” ovanför marken. Hjärtat får jobba
febrilt, pulsen och blodtrycket stiger. Alla syn-, hörsel- och känslointryck överdrivs.
Självförtroendet ökar och kan ställa till med en hel del: många tror att de är djävulen eller gud
och att de kan göra vad de vill. Drogen kan också ge dig muskelspänningar och kramper.
Skador: Man kan få kroniska hjärnskador, bl.a. på den del av hjärnan som reglerar
känslolivet. Leverskador är också vanliga. Många får feber, 41 grader eller mer. Andra
problem man kan få är känslokyla, passivitet, stora personlighetsförändringar och störd
sexualdrift.
Så här påverkas:
Hjärnan: MDMA påverkar hjärnans blodflöde. Blockeras en liten bit helt och hållet dör den
biten av hjärnan. Detta kan orsaka koma eller förlamning. Det kan också leda till hjärnskador
som Parkinsons sjukdom eller senildemens. Hjärnan kan också svullna upp av att vattnet
absorberas in i blodet istället för att njurarna ska göra av med det.
Käke, armar och ben: Tillgången av serotonin i hjärnan påverkas vilket kan leda till att käke, armar och ben kan fastna i muskelkramper.
Njurar och Lever: Förmågan att kontrollera kroppstemperaturen försämras och musklerna kan
börja producera slaggprodukter som förs till njurarna så dom slutar fungera. Är njurarna ur
funktion kan det leda till döden inom två dygn. Levern kan drabbas av gulsot eller hepatit som ofta leder till döden!

LSD och andra hallucinogener!!
LSD, meskalin psilocybin och PCP är droger som kallas för hallucinogener. De ger speciella effekter som liknar vissa ”psykotiska fenomen”. De förvrider sinnesintrycken och framkallar hallucinationer.
Hallucinogener delar man in i två huvudgrupper:
1. Naturliga ( från svampar och andra växter ets.) Dom vanligaste naturliga hallucinogenerna är meskalin som kommer från (Peyote-kaktusen) och Psilocybin från vissa svampar av släktena Conocybe och Psilocybe.
2. Syntetiska (framställda i laboratorier). LSD (lysergsyredietylamid) är en av de vanligaste syntetiska hallucinogena droger som finns på den svenska marknaden. Mer ovanliga är DOM (diametoxymetylamfetamin), MDA (metylendioxyamfetamin) och PCP (fencyklidin), har även fått smeknamnen ”angel dust” och ”ängladamm”

Utseende och form!!
LSD säljs som små läskpappersbitar, med tryckta motiv, ofta i ”skrikande” färger. Mer ovanligt är att de säljs som små mikrotabletter!
PCP är ett vattenlösligt, kristalliskt, vitt pulver och som jag nämnde tidigare är kemiskt framställt. Säljs som både pulver och vätska.
Både PCP och meskalin förekommer sällan på den svenska illegala marknaden! Men mer dom rätta kontakterna så kan man få tag på det! PCP är egentligen ett bedövningsmedel inom veterinärmedicinen, Det påverkar hjärnan på ett mer komplicerat sätt än vad LSD gör.
Effekter: LSD och PCP är verksamma även i små doser, har man inte ett bra psyke så kan det leda till en psykisk upplösning som yttrar sig om ett förvirringstillstånd. De här drogerna har kraftiga effekter på psyket. Det är farligt att experimentera med hallucinogena droger, särskilt om du har ett känsligt psyke. LSD påverkar hjärnan så att tanke och uppfattningsförmågan förändras.
En dos LSD som sväljs tas upp av kroppen inom fem minuter. Dom psykiska effekterna kommer efter ca 30-90 minuter, en ”tripp” som det kallas varar i ca 8-24 timmar beroende på hur stark LSDn har varigt. Hörsel, smak, lukt och känsel förstärks. Man upplever att man kan se ljud, höra färger och känna lukten av ljud!! Man förlorar sin självuppfattning och får en känsla av upplösningstillstånd, upplever gamla glömda minnen. Vanliga saker, föremål och händelser som normalt inte betyder något får en symbolisk betydelse!!
Det krävs minst 3-4 dagar att återhämta sig efter en ”tripp” eller ”Resa” eller vad man nu vill kalla det!
Långtidseffekter uppträder efter upprepat bruk under lång tid: Effekter som kan utlösas av LSD är psykosen, pga den akuta förgiftningen, svåra depressioner och förändrad uppfattningsförmåga.
LSD psykosen kan göra att man får en svår depression med risk för självmord. Många av de hallucinogena drogerna blir snabbt impopulära pga sina effekter som man inte kan tänka sig.
”Flash-backs” eller återtrippar kan uppträda helt oväntat utan att man har tagit drogen. LSD effekten till exempel, upplevs inte alltid som positiv. Istället kan effekten innehålla skräckbilder av verkligheten, och medföra panik och ångest.

Amfetamin och kokain!!!

Amfetaminerna Lanserades av läkemedelsindustrin som bantningsmedel (Preludin och Ritalina). Dessa medel var helt syntetiska, amfetaminets vekningar påminde om kokainets. Det tog bort hungern och stimulerade det centrala nervsystemet. Amfetaminet kom till Sverige 1938 och rekommenderades allmänt i tidningsannonser som lämpligt för alla kategorier människor, allt från ambitiösa studenter till trötta hemmafruar. Missbruket började i konstnärskretsar i det litterära sällskapet Metamorfos i Stockholm. Efter ett år insåg man att det var beroendeframkallande , storförbrukarna ville ha stör dagliga doser. Doser som måste ökas för att få samma effekt som tidigare.
Lägget förvärrades när man kom på att man kunde krossa tabletterna och blanda ut det med vatten, och sila upp det med en bit bomull, i en spruta! Amfetamin är det preparat som flest missbrukare använder i Sverige.

Kokainet framställs ur kokabusken som växer på Andernas sluttningar i Sydamerika. Indianer har under många århundraden tuggat kokablad. Ruset av ett blad varar i ca 45 minuter. Vägsträckor beskrevs i hur många blad som gick åt istället för tex kilometer.
Legalt så har kokain används som medel för lokalbedövning vid ögonoperationer. Lustupplevelsen av kokain består av två stadier, en intensiv kick, som beskrivs som stärkare än amfetaminets och därefter ett stadium av allmänt välbefinnande. Höjdpunkten av russet är över efter ca 40-50 min beroende på kvalitet, medan rökning av crack ger 10 minuters höjdpunkt.
Crack framställs ur kokain. Det ”crackar” vid framställningen, där av namnet. Crack framkallar aggressioner och kontrollen kan tappas helt. Många mord i USA har skett under crack rus.
Crack ger också ett mycket snabbt beroende och har i USA lett till att missbrukare nu står i kö för att få behandling.

Ruset: Påvekan av amfetamin och kokain (centralstimulerande medel) är ungefär detsamma, det som skiljer kokain från de syntetiska preparaten är styrkan, det behövs en mindre mängd av kokain för att få effekt. Kokainet når hjärnan snabbare. Den som är påverkad känner sig intelligent och talangful. Undersökningar har visat att man inte blir smartare, eftersom tröttheten försvinner kan man tro att man blivit det.

Min sammanfattning!!
Nu har vi kommit till den del av arbetet där jag ska ge min syn på problemet. Om du nu inte
skulle komma ihåg vad det var så var frågan: är "ravefenomenet" enbart moralpanik eller är
det befogat att polisen stoppar festerna hela tiden? Jag hoppas att DU vid det här laget har fått
en bättre bild av vad techno är och vad musiken betyder för oss inom kulturen den har skapat.
Det är lätt att man får en skev bild av verkligheten när man läser tidningarnas artiklar om
enorma knarkbeslag och polisrazzior. Jag har inte, och kommer heller aldrig, att förneka
drogernas existens på festerna, men jag vill inte att en hel kultur ska dömd för vad en grupp
människor gör. Technokulturen växte upp i Detroit, USA, en stad med enorma problem och
ofattbar slum. Många har försökt ställa frågan varför och jag har min egen förklaring till
uppkomsten av en så annorlunda musikyttring. Under sjuttiotalet kom punken och mycket av
hårdrocken och bägge dessa musikstilar orsakade kraftiga omvälvningar inom musikvärlden,
men de var egentligen bara variationer på redan existerande musikstilar. De var hårdare och
snabbare men instrumenten och arrangemangen var likadana. Med hip-hopen var det
likadant- det var endast en variation på den ordinära musiken. För att till fullo förstå technons
utveckling måste man se på var det kom ifrån. Som sagt var uppstod den i Detroit, där den
skapades av unga svarta musiker. Dessa musiker levde i fattigdom på gatorna i slummen där
mord, misshandel och narkotikabrott tillhörde vardagen. Hip-hopen som sades vara de svartas
musik började bli kommersiell, där brottsligheten ”glorifierades” och musiken började släta av.
Discomusiken hade spelat ut sin roll och någonting nytt behövdes. Technomusiken kom som
en objuden gäst till den amerikanska musikscenen. Ingen ville egentligen ha den, åtminstone
inte de stora skivbolagen, eller de stora radiostationerna. Den fick aldrig något riktigt
genombrott i USA, allmänheten var inte redo för den extrema musik. Det var heller aldrig
pionjärernas mål att musik skulle attrahera allmänheten. De skapade musiken för att de unga
och svarta behövde någonting att lyssna på och dansa till. Hip-hopen, musiken var dock
fortfarande för starkt rotad i de svartas medvetande så technomusiken fick inte sin chans
förrän housen började spelas på bögklubbarna i Chicago. När den kom till Europa blev den
snabbt sammanknippad med droger tack vare de engelska ungdomarna på Ibiza som
missbrukade allt från LSD till amfetamin. Något som många dock har missförstått är
sambandet mellan rave och drogerna i begynnelsen. De engelska ungdomarna hade tillbringat
somrarna på Ibiza lång tid innan technon kom dit och hade missbrukat droger, långt innan
technon kom dit. Technomusiken har sedan början haft sin lyssnarskara bland mer
"alternativa" ungdomsgrupper. Eftersom dessa ungdomar ville ha sin musik för sig själva och
förfärades vid tanken på att den skulle bli kommersiell, gjorde de sina egna små fester och
höll dessa hemliga så att inte "fel" människor skulle komma dit. Polisen upptäckte vad som
hände och myndigheterna förstod inte vad som stod på. Polis och myndighet är vana vid
ungdomar som går ut på stan, dricker sprit och startar slagsmål; men vad man inte var beredd
på var ungdomar som organiserade egna fester där de dansade till monoton musik hela natten
och inga bråk utbröt. Man var helt enkelt tvungen att ta reda på vad som hände. Några
civilspanare skickades ut och man upptäckte att det fanns narkotika på festerna! Äntligen
kunde man hitta ett svar till varför denna subkultur existerade: det var så klart knarkets fel!

Staten är rädd för förändring!!
Myndigheterna blev självklart upprörda när de hörde talas om denna egendomliga
dansorienterade kultur. Vad har de för mål? Är de farliga? Varför måste de dansa så länge?
Efter en av de första razziorna, i Göteborg 1989 kom det stora artiklar i kvällspressen om:
Drogen är LSD och "Ravepartyna - Knarknästena". Festerna målades upp som något hämtat ur en skräck- detektivroman; konstig musik, droger, tryckande, på snudd till skrämmande stämning och helt utan kontakt med verkligheten. Det är först nu vi kommer in på den förföljelse jag vill kalla det för. Technomusiken skapade en så kraftig reaktion hos myndigheterna att många felaktiga beslut fattades och många av våra självklara rättigheter kränktes. Varhelst det var ett rave var polisen som kom instormandes och slog ner allt motstånd. Skivor förstördes, arrangörer och testare blev utsatta för polisbrutalitet. Massmedia är till stor del ansvariga för denna hetsjakt som gav poliserna något att göra på helgerna. Men frågan är om det ledde någon vart. Myndigheterna i allmänhet och poliserna i synnerhet säger själva att de gjorde dessa razzior för att bekämpa knarket på festerna. Har drogmissbruket i samhället minskat sedan början av nittiotalet. Jag tror inte det. Jag har inga siffror att stödja mig på men jag vågar satsa på att det var ökat med kanske 30. Anledningen till detta har myndigheterna sig själva att skylla för. Hur kan man säga så frågar sig säkert många. Men innan du dömer mig så läs min förklaring: Myndigheterna upptäcker att en ny subkultur har dykt upp i Sverige. De spelar konstig musik och dansar nätterna genom. De styrande skickar ut undersåtarna inom poliskåren för att undersöka vad detta nya fenomen är. Utan att ha en aning om vad kulturen handlar om avlägger poliserna sin rapport om att det finns narkotika på festerna. Vad man dessutom måste ha lagt märke till är att det aldrig förekom några bråk och att ungdomarna agerade trevligt mot varandra och alla var glada. Detta måste enligt polisen också bero på drogerna, eftersom när ungdomar normalt träffas på stan uppstår det alltid bråk och dispyter. Myndigheterna känner att denna nya subkultur är hotande, precis som hippiesen på sextiotalet och punkarna under sjuttio- och åttiotalet. Nästan ingen i hela Sverige känner till det här nya fenomenet och en enkel jämförelse med gatuvåldet torde rimligtvis göra valet av handlingsplats ganska enkelt. Stoppa en fest med hundra ungdomar som dansar eller hindra gatuvåldet? För mig faller svaret ganska enkelt, men för poliskåren var det tydligen tvärt om. Festerna började stoppas och media snappade upp vad som hände. Rave och med detta ord drogerna, blev snabbt ett välkänt faktum. Ungdomar blev sugna på denna spännande otillåtna kultur och genom de dåliga artiklarna trodde de att drogerna var en självklar del av bilden. Även om man inte gick på festerna kom drogerna på tal igen eftersom de nämndes i varenda blaska i Sverige under denna tid. Jag är för mig själv helt övertygad om att utan allt snack om drogernas farlighet hade vi haft ett betydligt mindre drogproblem i Sverige. All information om detta förbjudna skapar bara nyfikenhet. Den verkliga anledningen till att myndigheterna har agerat så hårt mot technokulturen tror jag beror på att staten är rädd för förändring...

Problemet sett ur ett globalt perspektiv!
Vi tror alla att vi lever en demokrati där alla har rätt att säga vad de vill och göra vad de vill
utom i de fall då vi begår en brottslig handling. Vad jag tror är att vi alla lever i en
illusionerad drömvärld när vi tänker så. Som en jämförelse kan vi ta det gamla DDR som vi
alla vet var en kommunistisk förtryckarstat, åtminstone näst intill. I DDR fick man inte säga
vad man tyckte, då kunde man riskera åtal som kunde sluta med fysiskt bestraffning, ibland i
form av en kula. I västvärlden har vi det inte likadant, men systemet är skrämmande likt. Det
som inte passar inom de "normala" ramar som samhället har satt blir utsatt för förföljelse. Det
handlar inte bara om technokulturen. Tycker du annorlunda, beter dig annorlunda eller rent av
klär dig annorlunda riskerar du att bli utsatt för allmän förföljelse och statens ogillande. Det
räcker med att vi tittar på de olika politiska inriktningar som styr västvärldens länder. Det
kvittar egentligen vem som sitter vid makten, inget förändras egentligen. Sverige och
Storbritannien är utmärkta exempel på sådana länder. Att det finns droger på festerna är bara
ett svepskäl för att tysta ner en hel kultur som säger nej till det etablerade samhället.
Människorna inom technokulturen var inte nöjda med det som var normalt. Det räckte inte
med den normala musiken, de normala ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Rave

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2004-12-11

    woohoo, bästa skolarbetet ja n

  • Inactive member 2004-12-13

    enya e inte rejv! =)

  • Inactive member 2005-05-18

    fattar inte hur man orkar skri

  • Inactive member 2006-10-18

    Fint arbete. :) bra gjort..

  • Inactive member 2007-04-02

    Du kan inte skriva att man int

  • Inactive member 2007-07-02

    det bästa någon nånsin har lag

  • Inactive member 2007-07-08

    Informativt och allsidigt bely

Källhänvisning

Inactive member [2004-05-24]   Rave
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3086 [2024-03-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×