Bildanalys; Madonna enthroned with Angels and Saints

2 röster
9281 visningar
uppladdat: 2005-07-25
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
(Obs detta arbete utgår till viss del från att man har sett bilden)

Målningen

Vykortet jag valde föreställer en detalj på ett verk som Domenico Ghirlandaio har målat. Målningen framställdes som ett arbete åt San Giusto Kyrkan mellan 1484-1486 och den står för nuvarande i ”Galleria Degli Uffizi”. Den heter ’Madonna enthroned with Angels and Saints’ och är målad med tempera på panel. Madonnan (som inom italienarnas konst betyder Jungfru Maria ) på bilden är centriskt placerad och därmed bildens namn.


Domenico Ghirlandaio

Domenico Ghirlandaio föddes 1449–94 i Italien och var högrenässans och använde sig utav det senare quattrocento-måleriet. Han drev en framgångsrik konstverkstad i Florens tillsammans med sina två yngre bröder, Davide och Bendetto. De använde sig utav freskoteknik och deras inriktning var såväl monumentalmåleri som porträtt. Alesso Baldovinetti, en duktig men ej så omtalad konstnär var Domenicos Mästare, och vissa säger att D. även blev tränad utav Andrea del Verrocchio (Andrea di Michele di Francesco de Cioni) som även han var ungrenässans konstnär men mest vart känd som skulptör. D. Ghirlandaios stil är vardaglig och konservativ speciellt jämfört med hans samtida konkurrent Sandro Boticelli, skaparen av bl.a. Venus skapelse. Istället för att förnya och utveckla måleritekniken förfinade och fördjupade han sig i den redan etablerade stilen. Det var emellertid hans skicklighet att porträttera och skildra livet som det tedde sig på denna tid som gjorde honom så populär i Florens och bland dess besökare. Figurerna i hans målningar är återgivna på så sätt att de ser elastiska ut och han visar även med skicklighet de förnäma florentinarnas eleganta sätt att leva på, rikt på detaljer bl.a. av deras tygrika klädsel. Individuella drag i ansiktena gör att de olika karaktärerna på bilderna skiljer sig från varandra och miljöer med arkitektur av antikt påbrå är vanligt för Domenicos verk. Hans målningar har en väl balanserad uppbyggnad. Centralperspektivet som bilden är uppbyggd på är framstående och tydligt.


Bildanalys steg 1

Bilden på nästa sida föreställer Jungfru Maria med Jesubarnet i hennes knä vilket var ett vanligt motiv under D. Ghirlandaios tid, målningarna brukade kallas ’Sacre Conversazione’(Helig Konversation). Med barnet i sitt knä sitter Maria på en ornamenterad tronstol, inramad av ett valv ovanför sig. Flera figurer är gestaltade på bilden, de två på Marias högra och vänstra sida har vingar vilket tyder på att dom är änglar, medan två andra, förvisso helgon, sitter på en lägre rankad plats, hukande nedanför de andra och bildar en pyramid tillsammans med Madonnan. Den vänstra Ängeln bär ett svärd, svart rustning och röda hosor i klar kontrast till den högra som bär en tygrik klädsel i gult orange och svart, i handen håller han ett föremål som jag identifierar som en ask. Valvet och tronen sambinder sig med en arkad och bildar en mur, man befinner sig i en stad.

Bakom Madonnan återfinns fyra stycken hovdamer som håller sig tätt intill baksidan av tronen, även dom har förstklassiga och tygrika kläder, två av dem håller i vita blomknippen, liknande liljor. Två trappsteg ner i mitten, på samma nivå som de två helgonen sitter, står en blombukett med olika sorters blomster i en gyllene vas. I Bakgrunden, bakom tronen med all dess ornament kan man skymta en blå himmel och en trädgård med apelsinträd samt långa avsmalnande enliknande träd. Madonnan på bilden har en blå klädsel medan de andra har färger som röd, svart, grå och gul-orange.


Bildanalys steg 2

Hos antikens greker var blått speciellt gudarnas färg, blått symboliserade himlen, kungatronen, sanningen, evigheten och visdomen i medeltida och även senare kyrklig konst. Därför där ofta t.ex. Kristus och Jungfru Maria har blått i sina dräkter, därför var Domenicos val av blå färg till Marias klädsel självklart.

Ängeln till vänster är Ärkeängeln Michael och ängeln till höger är Ärkeängeln Raphael (De båda är två av de mest nämnda Ärkeänglarna i Hebreiska, Kabbalistiska och Kristna traditionerna). Michael är han med svärdet och rustningen, som antyder att han är den skyddande och modiga sidan av Maria (Madonnan). Michael är symbol för ’själarnas försvarare’, men under medeltiden och framåt sågs han som ”kämpen”, därmed hans svärd som attribut. Ängeln till höger är Raphael, den visa och kloka, ”Helaren”. På bilden bär han en ask, den innehåller fiskgalla, han användes sig utav detta medel för att bota Den blinde mannen från Tobits blindhet.

Helgonen nedanför trappan är St. Gusto och St. Zenobius. St. Gusto till vänster och St. Zenobius till höger, och deras mörka ringar i mitten av ovansidan på handskarna tyder på att de har sår därunder som torde ha kommit från krucifiering. Deras helighet, Krucifix syftar på kärleken till den korsfäste frälsaren och att helgonet av honom fått kraft att gå korsets väg.

Det nakna barnet håller upp tre fingrar på sin höger hand, tre, det (enligt Pythagora) fullkomliga talet tre. Symboliken barnet alstrar med fingrarna är känd och ofta använd inom ikonmåleri ty med handen välsignar han föremål och personer. Kristusbarnet använder sig av Benedicito latina, dock existerar även ett grekiskt korstecken, Benedicito graeca, där långfingret, pekfingret och lillfingret är utsträckta och lillfingret och tummen berör eller korsar varandra inuti handen. Ghirlandaio ville liksom många andra framhäva att barnet är vist, guds son, Jesus.

Bland de olika sorters blomstren som befinner sig på bilden påträffas liljan och rosen, vilka är symboler för Marias egenskaper. Rosen står för Marias skönhet och liljan för renhet, Maria som den obefläckade. Över dem båda finns det utsmyckande glorialiknande valvet som smälter ihop med denna arkad vilket skulle kunna symbolisera något slags stöd av omvärlden. Omvärlden som består av fyra tornliknande enbuskar. Om man skall tolka träden som torn skulle det stå för de fyra evangelisterna, Matteus, Johannes, Lukas och Markus. Maria är omgiven av en rad bevakare och beskyddare Verket är målat åt en kyrka, det tyder många saker på, så som att Maria och Jesus är huvudmotiven, därför är Domenicos största budskap deras helighet.

Under medeltiden fanns mycket symboler i konsten, det var ett språk som kunde förstås av alla även om man inte kunde läsa eller förstå språket. Många symboler lever kvar ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Bildanalys; Madonna enthroned with Angels and Saints

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-07-25]   Bildanalys; Madonna enthroned with Angels and Saints
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=4625 [2024-04-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×