Visioner och verklighet en studie om motivationens betydelse för läsinlärningen

1371 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vårt syfte var att ta reda på vad som kan motivera elever till att lära sig läsa. Vi Syfte: har undersökt hur några lärare arbetar för att motivera eleverna i läsinlärningen. Vi tog reda på hur forskning och litteratur behandlade ämnet motivation samt olika läsinlärningsmetoder. Vi har utgått från följande frågeställningar: Hur gör verksamma lärare för att motivera elever i deras läsinlärning? Vilka faktorer anses betydelsefulla att känna till som lärare när man arbetar för att motivera elever till att lära sig läsa? Vi har gjort en kvalitativ studie där vi intervjuat fyra verksamma lärare som Metod och material: arbetar med de yngre eleverna i skolan. Vi har också en gedigen teorianknytning och litteraturstudie för att öka våra kunskaper om motivationens roll i läsinlärningen. Vi har kommit fram till att det finns en skillnad mellan det som lärare säger och Resultat: det som litteratur säger om vad som motiverar elever. De lärare vi har intervjuat var främst inriktade på att lägga undervisningen på rätt nivå för eleven och att eleverna arbetade mycket individuellt. I litteraturen framgick det att ett interaktionistiskt arbetssätt gynnar inlärning hos elever samt att reflektion kring det egna lärandet är betydelsefullt för elevers motivation. Meningsfulla texter och att utgå från elevers intresse är av stor betydelse. Lärarens roll som motivatör är att bl.a. ha höga förväntningar, ge positiv förstärkning för att öka lusten och självförtroendet hos eleven, samt att utgå från elevens intresse och låta eleverna vara delaktiga i undervisningen. Vi tror att vår undersökning kan bidra till att lärare kan öka sin medvetenhet Betydelse för läraryrket: kring motivationens betydelse för läsinlärningen. Vi tror att vi i detta arbete poängterat väsent...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Visioner och verklighet en studie om motivationens betydelse för läsinlärningen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Visioner och verklighet en studie om motivationens betydelse för läsinlärningen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=56826 [2024-05-14]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×