Vi har i vår studie försökt få en förståelse för vad det innebär att bli ledd. Det vi fokuserat på är de upplevelser, känslor och betydelser de ledda får när de leds av sin ledare. Genom att vi valt två organisationer som använder sig av relativt olika ledarskapsfilosofier har vi fått en större förståelse för vad det innebär att bli ledd. Mycket av ledarskapsteorierna som finns handlar om att vara ledare och väldigt lite om hur det är att bli ledd. Den forskning som finns utgår från hur man genom ledarskap påverkar andra, alltså att ledarskapet som utövas skådas från ledarens perspektiv. Det synsätt som vi antagit har varit tvärtom d.v.s. att se ledarskapet från den leddes perspektiv. I avsaknaden av vetenskaplig teori för att förstå innebörden i att bli ledd har vi använt oss av teorier från det motsatta perspektivet ledarens perspektiv. Vidare tar vi upp teorier som berör den företags/organisationskultur som individer kan uppvisa i en organisation samt de faktorer som påverkar relationen och motivationen hos dessa individer. Ämnet har upplevts som extremt komplext och omfattande vilket har lett till att vi inte fått en fullständig förståelse för alla de innebörder och uppfattningar som de ledde erhåller i sin arbetssituation. Vi har dock kommit fram till utifrån de studerade situationer, vad det innebär att bli ledd inom de båda organisationerna. Att bli ledda av ett mindre strikt ledarskap som utövas inom en organisation innebär otrygghet för den ledde då de ledde inte vet på vilket sätt de ska bli bemötta av sin ledare. De har därför fått ett fokus på de sociala relationer de önskar ska finnas och att de därigenom får sin trygghet. Att bli ledd inom organisationer som inte aktivt arbetar med att ge positiv återkoppling kan innebära en ovilja hos de ledda att ta beslut. Vi ser att företags/organisationskultur spelar stor roll för vad det innebär att bli ledd inom de båda organisationerna. Detta är något som organisationerna arbetar h...