Digitaliseringen tar över
uppladdat: 2019-01-21
Efterdyningarna av bankkrisen 2008 handlade om mycket, men inte minst att de unga begåvade i allt högre grad sökte sig bort från de stora klassiska investmentbankerna till andra miljöer där digitaliseringen nått mycket längre. En utveckling som pågått ett tag och nu är i full blom, men bankkrisen accentuerade det hela lite extra.
Bankvärlden är i sig en bransch som har en lång väg att vandra med sina väletablerade hierarkier och ofta en alldeles för låg grad av digitalisering. Gamla system som inte pratar med varandra och tar evigheter att förändra från idé till verklighet innebär att när de väl står färdiga så är de redan gamla igen. Det handlar om en gammal företagskultur, långt ifrån digitalisering, som också måste ses som en företagskultur för att man ska lyckas.
Nya branscher går i bräschen
I bräschen går istället nya branscher som exempelvis spelbranschen, där man utvecklar online-spel i en rasande takt och alltid med känsla för vad kunderna och därmed marknaden vill ha. Innovatörerna integreras snabbt och effektivt med kanalerna ut mot marknaden. Inom spelindustrin handlar ett besök på ett online casino i första hand om en upplevelse och den upplevelsen måste ut snabbt från utveckling till konsument. Dessutom är kraven oerhört höga på teknik, användarvänlighet, trygghet och andra värden som konsumenterna kräver. I sådana miljöer finns ingen tid för de gamla hierarkiska strukturerna. Tid och kvalitet är avgörande, vilket gör den digitaliserade organisationens kultur till en nödvändighet.
Alltför trögrörliga
Organisationer med en mer djupgående digitalisering är mer snabbrörliga än de traditionella, där beslutsstrukturer tyvärr ofta följer hierarkiska mönster och blir därmed trögrörliga. I en digitaliserad värld finns inte samma tid för processens idé, beslut, implementering och sedan fullskalig användning. Det måste gå snabbt vilket också ger större inflytande för enskilda anställda att snarare följa någon form av allmänt vedertagna regler som en code-of-conduct och med den utgångspunkten kunna ta snabba och välavvägda beslut.
Kunden är dessutom mycket mer i centrum än i de mer traditionella organisationerna, vilka över tid har utvecklat interna flaskhalsar i form av anställda som måste använda sig av politiska metoder för att göra karriär eller rent av överleva, det vill säga besluten tas med utgångspunkt för vad organisationen kräver. I en digitalt strukturerad organisation är kunden i fokus, vilket också innebär att den är i ständig förändring och att de politiska flaskhalsarna inte hinner bygga in sig på samma sätt.
Lockar till sig de unga och begåvade
Av de unga och begåvade krafterna som utbildas på våra universitet har fokus ändrats i grunden från att ha sökt sig till de stora investmentbankerna och liknande organisationer med en traditionell struktur vars kultur är oerhört inrotad till att istället söka sig till teknikintensiva företag som ligger i digitaliseringens framkant. Det är inte ovanligt att de främsta från olika universitet direkt startar egna företag med fokus på innovationer ä...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Affärsvärlden, Wikipedia
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Johan Henriksson [2019-01-21] Digitaliseringen tar överMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60458 [2024-04-27]