Medeltida Lyrik

7 röster
23104 visningar
uppladdat: 2007-03-26
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Medeltiden

Man levde på ett helt annat sätt under medeltiden jämställdheten mellan man och kvinna var helt annorlunda. Kvinnorna gjorde som männen sa annars så blev dom slagna. Slaveri fans också under medeltiden om en adels man kunde göra en bonde till en slav bara genom att fånga honom och sedda föra honom till en slav aktion. De högt ställda människorna var Kungen och adeln, kungen ägde ju som sagt landen men han behövde ju folk som skyddade honom och hans land och där med så blev vissa män adla och de i sin tur fick en bit land som dom då sköter om och ”ägde” på ett visst sätt. Men det är ju jobbigt att sköta allt t ex jordbruken, djuren, maten. Och då blev ju en del som var duktig på att sköta sådant då bönder. De kläder man använde på den tiden var ju gjort från djur skin och annat man kan göra kläder av och allting var gjort förhand. Dom hade ju inte turen att ha symaskiner och nålar och måttband som vi har i dag. Skor under medeltiden var en lyxvara det var många om inte hade skor. Skorna var gjorda av kohud, get- eller fårskinn och när det blev kalt så isolerade man ofta skorna med halm.
Medeltiden var också fylld av musik och dans, teater och konst, för att nästan ingen kunde läsa eller skriva. De ända som kunde skriva det var prästerna och de som hörde till kyrkan.
Riddarna hade det väldigt bra de levde i överflöd både i mat, dryck och tjänare. Barnen uppfostrades olika pojkarna tränades i jakt, ridning och stridstekniker och flickorna fick lära sig dans, i hur man skötte hemmet och hur man skulle behaga sin blivande man. Som jag sa innan så var det ju inte många som kunde läsa så dikter och sånger var mycket betydelsefullt. Sångerna handlade om krigiska bragder och om suktande kärlek. Kärleksberättelserna användes flitigt för att inympa pliktmedvetande i pojkar och försiktighet i flickor. Den mest omtalade kärlekssagan var om Tristan och Isolde. Den unga pojken och den unga flicka får av misstag i sig en kärleks dryck som gör dom väldigt förälskade i varan. Men deras problem är att Isolde är trolovad till Tristans herre och han har då därmed svurit sen herre evig trohet. Det unga paret försöker motstå kärleksdruckens frestelser men faller ohjälpligt i varandras armar. Där med har det brutit mot pliktighets budet och det är riddarmoralens allvarligaste brott. Och där med så dör de. Av detta så skulle de unga barnen lära sig att all kärlek måste underordnas plikten.



Dante Alighieri

Dantes diktar av som många andra kända diktares texter dom var skrivna med stor omsorg, de skulle också vara viktigt hur det lät när man läste texterna och att man skulle få den exakta känslan och den rätta tanken bakom hans texter. Men ändå så bestod hans texter av stora och viktiga frågor som Vad innebär det egentligen att vara människa? Vad är av värde i en enskilds korta liv? Hur ska jag leva för att göra något meningsfullt av mina möjligheter?

Dante växte upp i republiken Florens. Men Han tillhörde inte vinnarna i den politiska makt kampen så han landsförvisades och fick där med bo hos olika rika beskyddare och aldrig mer sitt hem igen. Det ända han kunde göra för att hämnas på sina fiender var att skriva den i sina dikter och det gjorde han.

Men Dante är en kärleksdiktare. Han skrev om en ung kvinna som an dyrkar men är ör långt borta för att beröras. Han skriver om den själsliga kärlek han har till henne och denna lyrik kallades il dolce stil nuovo (den nya ljuva tiden). Det nya var att den var allegorisk, känslosam samtidigt som den var lärd. Kvinnan fick då symbolen som en gudinna och skildrades då närmast som en madonna. Vita nuova (nytt liv) var Dantes första värk och där berättar han om ung kvinna vid namn Beatrice. Trots att han aldrig vågade närma sig henne och trots att hon gifte sig med en annan så skulle skuggan av deras livs möte leva vidare. Efter hennes unga död så lever hon allt mer intensivare än någonsin i hans fantasi.

I Den gudomliga komedin (Divina Commedia) återkommer Beatrice. Här ville Dante väva samman den kristnas tankar, livets mening och den totala bilden av en människas tillvaro. Det är bilden av hur strikt världen var (är) och hur allting har sina bestämda platser att varje avvikelse från den normala ordningen bestraffades utan nåd. Divina Commedia blev då som en spegelbild av medeltidens hierarkier och principer. Men den är också en inlevelsefull skildring av människans försök att ta sig dram i värden, där varje steg kanske henne i en moralisk avgrund. Beatrice var inte bara Dantes själs älskade hon var också en människosjäls vägvisare till Gud.
Allt Dante lärt, läst och tänkt om den mänskliga själens inffärder gjorde han till en allegorisk berättelse där han berättar om dödsrikets tre världar: helvetet, skärselden och paradiset.

I 20 år jobbade Dante med Divina Commedia och den är då bara 400 sidor lång. Han kallar den för komedi för att den börjar i den jordiska jämmerdalen men slutar lyckligt i paradiset. Han berättar den i 99 sånger och 33 i vardera av verkets tre delar. Sångerna består av en mängd treradiga strofer s.k. treziner, Dantes egna uppfinnig som rimmas efter ett särskilt schema.

I början av sången så beskriver han hur en medelålders Dante går vilse i en skog och där han sen inte kan ”återfinna den rätta vägen”. Av ordvalen kan man förstå att hans vilsenhet är moralisk. Att hans själ söker räddning. Han hotas av tre vilddjur: en leopard (vällust), ett lejon (högmodet) och en varginna (girigheten). Men han räddas när en diktare vi namn Vergilius dyker upp och erbjuder sig att hjälpa Dante att hitta tillbaka till sin rätta väg. Han tar då med sig Dante på en lång underjordiskvandring.
”Lämna allt hopp, ni som går över tröskeln” den är de berömda orden som står målade på ingången till underjorden. När de två går in i helvetet möts de av en fruktansvärd stank, förtvivlande skrik och plågande skrik. Dante håller sig nära Vergilius när de går allt djupare ned bland helvetets avsatser. De möts av syndare som har dömts till eviga straff. Ju längre ner dom kommer desto mörkare blir det och desto hårdare bil straffen. Under deras vandring möter dom syndare som berättar om sitt liv och sitt straff.
Dessa berättelser är gripande och fascinerande historier om en människas öde. Dante reagerar mot straffens hårdhet men inte när han träffar på en politisk ”förrädare” från Florens då springer han istället fram till honom och sliter av honom håret. Än fast förräderiet skedde innan Dante ens var född!
Tillslut kommer dom till helvetets djupaste nivå. Där finner dom Lucifer sitta på Judas (han som förådde Jesus) och sedan byter han till Brutus och Cassius (Caesars mördare).

Vandrarna letar sig längst en ravin och åter upp till jordytan till skärseldens berg. I skärselden vistas den som frivilligt bistår prövningar för att rena sin skäl och bli insläppt in i paradiset. Men Vergilius måste stanna vid paradisets port efter som han inte är kristen så istället så kommer Beatrice.
Hon som var den sinnebild för den jordiska kärleken den enda vägvisaren till Gud. Dante får då återigen se sin ungdoms kärlek och vid hennes sida vandra upp genom himlasfärerna och till sits skåda Gud, den absoluta kärleken.

Än så lägen låter komedin som en predikan men det är mycket mer. De allegoriska figurerna representerar allmänskliga egenskaper och sinnestillstånd. Dom som läster denna berättelse kan lära sig om sitt egna individuella öde. Intensiteten i Dantes skildring framförallt i helvetet och des bestraffning som har gjort Divina Commedia så berömd. Han har ju dessutom skrivigt med sån språklig elegans och sådana vackra verser och många gripande historier.


Boccaccio

1348 drabbas Florens av pesten. Folket dog som flugor och ingen förstod av det berodde på. Kyrkan ordnade olika processioner för att få farsoten på flykt.
I Decamerone (De tio dagarna) berättar Boccaccio en berättelse om tio unga kvinnor och män som flyr från florens för tio dagar på landet. För att fördriva tiden böjar dom för varje dag som går berätta en kärleks historia. För varje dag gäller ett nytt tema och det blir då 100 korta berättelser och noveller. Det var inget märkvärdig i berättelserna de liknade de berättelser som gycklare brukade berätta på olika marknader. Och andra liknade de sedelärande anekdoter av den tup munkarna brukade så dra i garuhörnen för att loka publik till sina predikningar.

Sådana historier spreds också i bokform, sammanhållna av en ram berättelse där det berättas hur historierna först berättades.
Boccaccio berättade alltid på ett sånt elegant sätt att han gjorde litteratur av det. Boccaccio visar i sin berättelse att han behärskar en mängd olika stilar att berätta på. För att dessa tio pojkar och flickor har rätt så olika uppfattningar om vad kärlek är eftersom att dom ska bestämma ett nyt tema varje dag så blir berättelserna av olika art.



Villon

Medeltidens kultur vilade på kyrka och adeln. Kyrkans höga krav blev allt svårare att nå upp till. Människorna led av samveteskval och blev allt mer rädda för de himmelska straffen. Livet sågs som en kort vistelse i den jordiska jämmerdalen och efter det kommer de himmelska riket eller den eviga pinan. Men folket kom på att kyrkans män svek denna ideal bredde sig präst hat och kyrkoförakt ut sig. Tidens litteratur vimlar därför av adliga och kyrkliga bedragare och girigbukar och horkarlar.
Francois Villon är en ovanlig författare han var vad man kan säga lite mer livligare än de andra. De flesta författare är som lite lugnare och följer oftast ett visst dagsmönster. Men det man i dag kan läsa om Villon är det som står i polisregistren och rättsprotokollen. Där är han anklagad för att vara en tjuv, hallick och en knivmördare.
Villon föddes under kriget i paris. Han föddes upp bland plundrande engelsmän, pest, lik längst gatorna och hungersnöd. Villon blev uppfostrad av en välbärgad släkting eftersom hans mor var utfattig.
Villon studerade på Parisuniversitet bland olika studenter från Europas alla hörn. Universitetet var självständigt och studenterna fick leva på vilket sätt de ville. Runt universitetet bodde tjuvar, hederligt folk, fattiga studenter och falska spelare sida vid sida. Villon tar examen men åker sedan dit för mord på en präst. Han döms inte för att han var inskriven vid teologiska fakulten. Men han blir relegerad och efter det så börjar hans kriminella karriär. Villon blir medlem i en tjuvliga som hette ”snäckans bröder” men efter en lyckad stöt mot teologiska fakultetens kassa så lämnar sitt gäng och börjar sin lilla stöld turné runt om i landet. Villons var huvud personen i alla hans ballader hans dikter och berättelser bestod av det han upplevde i livet det är därför hans texter är som dom är..
Flera av hans ballader hör idag till världslitteraturen hans ämne handlade mycket om livet på en bordell och olika krogar. Hans texter är en blandning av skönhet och skitig realism. Villons första diktbok heter Lilla testamentet, den han han just bli klar med innan hans lilla stöld turné började. Boken är som ett testamente där han sänker bort elakheter och ägodelar till olika männiksor som han känner i staden. Han säker bl. a. allt han äger till tre små nakna tiggarbarn och det är något som har rört många av hans läsare. Men än hur rart man kan tycka att det var så visar det sig att de tre små barnen var namngivna av paris värsta ockrare och spekulanter.


Villon åkte in i fängelse igen och kom knappt undan. Han åker tillbaka till paris och bildar där sitt stora mästerverk Stora testamentet. Han skriver här om högt och lågt, vackert och fult. Man kan också hita en balas om forna tiders kvinnor och även så kan man hitta lite om den kristna tron och syndernas förlåtelse. Men man kan ändå skymta lite av Villons flin när han skriver om det andliga. Det går inte så bra för Villon han blir efter ett tag av polisen och döms där efter till döden. Han fick sig nog en tanke ställare när han fick veta att han skulle dö och då skrev han sin mest berömda dikt, De hängdas ballad. Han beskriver helt öppet utan masker eller ironi. Han ser döden i ögonen och beskriver hur han ser de hängdas kroppar bli uppätna av fåglar. Så här står det bl.a.
Jag är François
vilket väger tungt på mig
född i Paris nära Pontoise
och genom ett rep en toise långt
kommer min hals att få veta vad mitt arsle väger
Men mirackulöst så så händer det något och hans dödsdom blir istället en tio års förvisning från Paris och efter det så vet man inte vad som hände med Francois Villon alla spår upphörde där.



De islänska sakorna

Island bildades när de norska bondehövdingarna seglade över med sina familjer och kännste folk. Man levde då där länge innan några stiftelser eller lagar bildades. Som barn blev man tidigt inlärd de olika traditionerna och de fick också lära sig alla de namn på deras förfäder. De fick höra hisstorier om hjältesagor och om gudar samt om hur världen kom att existera. Diktning och skaldekonst var ett sätt att vårda släkttraditionen. Kristendomen infördes på 1000 och det var hövdingarnas barn som blev präster. Prästerna skrev de sina berättelser, myter och dikting från den hedniska tiden.

Eddadikter är en av de viktigaste källa vi har om livssynen och germansk hednisk mytologi.
De äldsta är från 1200 – talet och är utgiven under namntet Den poetiska Eddan. Varför man valde just namnet Eddan berör på ett misförstånd. Man trodde från början att man hade hittat en okänd del av Snorre Strulasons bok Eddan. Dikterna är av två slag: gudadikter och hjältedikter.
Voluspa
Valans eller Den gamla trollkvinnans, spådom betuder Voluspa. Hon mins hur allting började hu världen byggdes upp och hon ger sin verson av Ragnarök, jordens undergång.
Här är ett litet stycke hur Voluspa:

Sol och måne från söder stego
På höger hand över himlaranden.
Solen ej visste vägarna sina,
Månen icke den makt han ägde.
Stjärnor ej kände själva sin hämvist.
Havamal
Havamal ingår i Den poetiska Eddan. I den här sagan är det oden som är den som har alla svaren om hur man ska ha en bra hälsa och hur man ska hålla sig vid liv i den hårda världen. Havamal är skriven med kärva och fåordiga stycken. Den fornnordiska livsstilen och mentaliteten kommer man aldrig någon annan så nära som i dessa tusenåriga levnadsråd.
Här kommer ett litet stycke ur Havamal:

Värme tarvar vandrarn som in kommit
Frusen och kall om knäna.
Mat och kläder den man tarvar,
Som över fjällen farit.


Njal

Njal är en väldigt berömd islänsk saga. Dn innehåller tre sammanflätade berättelser. Berättelsen börjar med att det berättas om Gunnar och hans liv, han olycks digra giftermål och hans vänskap med Njal. Berättelsen fortsätter med Njal och hans familj som strider mot deras fiender. Och tillslut handlar det om Njals död och svärsonen Kares blodshämnd.


Medeltidsdikt...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Medeltida Lyrik

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-03-26]   Medeltida Lyrik
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=7821 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×