Amadeus

7 röster
16874 visningar
uppladdat: 2005-02-10
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Regisserad av Milos Forman(Gökboet, Hair), baserad på Peter Shaffers ”Amadeus”. Filmen gavs ut 1984 av The Saul Zaentz Company(i Sverige av Sandrews.) Medverkande skådespelare är bl. a. F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Simon Callow, Roy Dotrice, Christine Ebersole, Jeffrey Jones och Charles Kay.

Historisk bakgrund

Wolfgang Amadeus Mozart, musikaliskt geni och en av tidernas största kompositörer, levde mellan 1756-1791. Han föddes i Salzburg, Österrike, och fick efter det att hans far, Leopold Mozart, som arbetade som hovkompositör och violinist vid det furstbiskopliga kapellet i Salzburg, insett Mozart intresse och talang för musik, undervisning i klaverspel sedan fyra års ålder. När Mozart fyllde sex år började han även att spela violin. Men Mozart var inte den enda unga med talang i familjen, han hade även en syster, Maria Anna, ofta kallad ”Nannerl” som ansågs lika begåvad som Mozart själv. Men fr. o m slutet av hennes tonår fick hon endast tillåtelse att spela musik i hemmet. Leopold Mozart drog stor nytta av hans barns talanger och turnerade runt med ”underbarnen” till en mängd olika städer där de hade olika slags konserter för adeln m fl. (Det var inte helt ovanligt med kommentarer liknande den att Leopold åkte runt och visade upp sina tränade schimpanser.)

Mozartkompaniet spelade och blev hyllade på ställen som hoven i Paris, Wien, München och London. På grund av allt resande kom Mozart även i kontakt med storheter som J. Chr. Bach och Schobert(och flertalet sjukdomar då olika epidemier härjade runt i Europa under den här tiden). Som fjortonåring blev han t o m erbjuden att skriva för Milanooperan.

Mozart var under olika perioder bunden till Salzburgs hovkapell men bosatte sig tillsist i Wien som fri konstnär. Mozart höll ofta till och hade konserter vid Baron Gottfrieds van Swietens salonger där han mer ingående stötte på Händels och Bachs musik. Typisk senbarockmusik som var rätt ovanligt på musikscenen i Wien under den tiden, just denna typ av musik kom att påverka Mozarts senare verk en hel del.

Mozart var en väldigt populär kompositör och spelade ofta piano vid sina egna konserter som bl. a tog plats vid hov och aristokratiska salonger i Wien.

Mozart hade flera elever och ingen brist på arbete men han hade trots detta stora problem med ekonomin. Det sägs att Mozart hade ett väldigt slösaktigt privatliv och att han inte var den typen som kunde hålla länge i pengar… Han led ofta av djupa depressioner och var utsatt för flera olika sjukdomar under sitt liv.

Han gifte sig med Constanze Weber 1782, ett äktenskap som aldrig blev riktigt accepterat av Mozarts far Leopold. Han började runt samma tid umgås med folk som Haydn och gick med i frimurarna, en omdiskuterad sak som ses på som en slags religiös kris. Constance och Mozart fick sex barn, varav två nådde vuxen ålder.

Efter att vid 1787 kommit tillbaka från stående ovationer i Prag till Wien erbjöds Mozart titeln kejserlig kammarkompositör. Trots detta började intresset för Mozarts musik avta i Wien, hans komponerande för konsertbruk var så gott som över pga. avsaknader av akademier så Mozart började skriva verk direkt för publicering.

1790 hade Mozart bett att uppskjuta en resa tillsammans med Haydn till London för konsert då han haft på känn att han skulle bli erbjuden tjänsten som kapellmästare vid Stefansdomen i Wien, vilket han blev.

Mozart blev en kort tid senare ännu mer uppskattad och berömd då han just komponerat Trollflöjten, ett av hans största verk. När han komponerade den hade han bara två månader kvar att leva. Mozart dog endast 36 år gammal fem minuter i ett, måndagen den femte december 1791, vid hans sida fanns Constance, hennes syster och en läkare.

Mozart hann komponera 626 nummer och även runt 200 skisser och ofullständiga verk.

Några av hans mest kända verk är följande: Jupiter, Eine kleine Nachtmusik, Figaros bröllop, Trollflöjten, Bastien och Bastienne, Idomeneo, Don Giovanni, Cosi fan tutte, La Clemenz och inte minst hans sista verk(dock ej slutfört) Requiem, som han var övertygad om att det var en dödsmässa för honom själv(därav var han också ovillig att avsluta den). Detta verk var av beställningstyp och Mozart fick aldrig se vem det var han skrev den åt, inte heller fick han sätta sitt namn på verket.

Just ang. Requiem finns det en hel del mysterier och teorier. En känd sådan är att det var Mozarts ”rival” Wiens hovkompositör Salieri som beställde dödsmässan för att sedan mörda Mozart, sätta sitt eget namn på verket och spela det på Mozarts begravning. På grund av ovissheten har det lagts mycket tid på att försöka hitta Mozarts grav, som tyvärr verkar vara omöjligt. Mozart begravdes på ett enligt den tiden lämpligt sätt. Då han inte tillhörde adeln fick han begravas tillsammans med andra utan gravsten och begravningen gjordes så enkel som möjligt, utan ceremoni. Det står även osäkert i historien om någon följde kistan den långa biten som det var till kyrkogården. Vissa talar om en snöstorm som skulle skingrat folksamlingen, andra påstår att ingen mindre än Salieri själv var där, i sällskap med en av Mozarts elever Franz Xaver Süssmayer, baron von Swieten och två andra musiker.

Då man inte hittat graven har man inte kunnat bevisa något ang. de teorier om att Mozart skulle varit mördad, Mozart led dock av vattusot pga. kroniskt nedsatt njurfunktion, fast det sägs vara mest troligt att Mozarts död framkallades av en svår influensaepidemi i Wien hösten 1791.

Mozarts liv hade tråkigt nog varit kantat av olika sjukdomar. Han led t ex av svåra depressioner, olika streptokockerinfektioner, gulsot, svår dental abcess, låg i koma, viktförlust, svår toxemi, tyfoidfeber, reumatisk feber, olika virusinfektioner, kraftiga kolikanfall med våldsamma kräkningar och reumatisk feber som följd, kronisk glomerulonefrit, polyartrit(smärtsamma svullnader i fötter och händer), förlamning i ena sidan av kroppen vilket påstås ha att gör med hemipares. m. m. m. m.


Filmens handling

På ett mentalsjukhus i slutet av 1700 talet träffar vi Antonio Salieri, tidigare hovkompositör i Wien, han har fått en präst skickad till sig för att kunna bikta sig om sina synder, då han påstår sig ha mördat Mozart. Det är genom prästen som vi får höra hela historien om Mozarts och Salieris liv. En filmens bästa scenerna är precis i början av filmen då prästen kommit till Salieri som börjar berätta, han spelar några av sina egna verk på ett gammalt piano som han har framför sig. Prästen känner inte igen någon utav dem och situationen börjar bli pinsam. Salieri ser mer och mer arg ut, sen spelar han ännu en melodi, prästen blir överlycklig över att äntligen kunna ge Salieri ett erkännande som kompositör och utropar stolt att den melodin har han hört! Han nynnar med och utropar sedan, ”Wonderful! I didn´t know you wrote that!” Salieri slutar spela och tittar på honom medans han surmulet säger…”That´s Mozart…” Här är den första anspelningen på Salieris hat mot Mozart som sedan mer eller mindre genomsyrar hela filmen.

Genom Salieris halvtokiga, bittra ögon får vi se hans version av Mozarts storhetstid i Wien och även lite om hur det hela började, när Mozart turnerar runt som femåring och häpnar alla, hur Salieri så gärna ville leva som Mozart, och blir överlycklig när hans far dör så att han blir tvungen att flytta in till stan och kan utveckla sina musikaliska färdigheter. Hela filmen genomsyras av Salieris nästan psykotiska tankar och det skiftar ofta tillbaka till gud. Varför gav gud sin talang till Mozart? Denna(enligt Salieri )oförskämda skitunge? När Salieri offrat sitt liv och kyskhet och ändå kan han aldrig närma sig den talang som Mozart besitter, detta plågar Salieris hela liv, han är övertygad om att gud straffar honom.

I Salieris ögon är Mozart ett geni. Ett arrogant, bortskämt och motbjudande sådant. Mozart framställs som om han har noll social kompetens, skrattar sitt underbara psykopatskratt så fort han känner sig klämd i en situation så att alla närvarande ser förskräckta ut eller säger ett klassiskt ”uhum”. Han respekterar heller inte några av ”kungligheternas” idéer som kränker på hans konstnärliga frihet…Exempelvis Kejsaren Josef II kommentar

“Your work is ingenious. It’s quality work. And there are simply too many notes, that’s all. Just cut a few and it will be perfect”.

Salieri kommer i kontakt med Mozart när han bosatt sig med sin fru Constanze i Wien och börjar arbeta som fri kompositör med bl. a uppdrag hos just kejsare Josef II.

Mozart har problem med spriten, är ute och festar konstant och pengar stannar inte länge i hans fickor. Mozarts far kommer på besök och lite senare föder Constanze ett barn. Leopold (fadern)ser ner på Mozarts slösaktiga och omogna livsstil och man ser besvikelsen i hans ögon så fort han kommer in genom dörren och måste se upp för att inte snubbla över en spritflaska hos Mozart och Constance. Ett kort tag efter det att Leopold lämnat Wien kommer bud från Salzburg som annonserar om hans död.

Salieri har ett slags love/hate relationship med Mozart men utifrån sett försöker han vara som en vän för honom. Fast egentligen motverkar han Mozarts framgångar, och vinklar kejsarens(som beskrivs som tondöv) syn på Mozarts musik. Hatet tar tillslut över och Salieri



kommer på ett sätt som han kan förstöra allt för Mozart. Han beställer en dödsmässa av honom med order om att han inte får sätta sitt namn på noterna, han får inte heller berätta för någon om vad han håller på med. Mozart gör det hela tvivelaktigt, han vet att det är något skumt med det hela och är inställd på att han kommer att dö när han skrivit klart den. Vilket är Salieris plan, att giftmörda Mozart och sen sätta sitt namn på dödsmässan och framföra den på hans begravning.

Att Salieri faktiskt spenderade de sista åren av sitt liv på ett mentalsjukhus påstående att han mördat Mozart, att han hade tillräckligt bra ställning i hovet för att kunna påverka Mozarts karriär, att han var väldigt avundsjuk på honom och inte minst lite galen är faktiskt sant. Om han giftmördade Mozart är det ingen som vet. Inte ens filmen ger sin egen bild av händelsen, här lämnas det öppet för teorier.

Att Leopold motsatte sig Mozarts livsstil är även det sant. Att Mozart var känd för att vara slösaktig och ha ett obscent uppförande är också baserat på äkta historia. Repliken om att det är ”för många noter” sagt av kejsaren själv är även den en mycket känd sann händelse. Sen om det verkligen var Salieri som beställde Requiem råder det skilda meningar om och det är ingen som vet säkert.

Filmen är baserad på Peter Shaffers Mozart biografi ”Amadeus”, så det är inte mycket i filmen som inte stämmer i verkligheten, visst har man valt att ta fram det lite mystiska fakta som finns ang. Mozarts död och det sjuka med Salieris karaktär osv. som är en väldigt dramatisk och intressant del i Mozarts liv, men det hela med att Salieri verkligen gick så långt som att han skulle mördat Mozart kommer man nog aldrig att veta.

Hela filmen är fantastisk! Dramat, skådespelarna, scenografin, allt! Filmen spelades in i naturligt ljus och mycket på originalplatserna i Wien. Där Tom Hulce dirigerade orkestern i ”Amadeus” gjorde även Mozart för lite mer än 300 år sedan! Milos Forman an...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Amadeus

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-10]   Amadeus
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3574 [2024-03-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×