Marknadsekonomi
31591 visningar
uppladdat: 2002-08-01
uppladdat: 2002-08-01
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Det är då marknaden som bestämmer över priserna.
Marknaden uppstår automatiskt om någon har ett överskott på någon vara.
Marknaden är den plats där man handlar sina varor och gör upp om priset.
Priset blir då signaler till producenterna om vad som säljs mycket, vad som ska tillverkas och vilket pris konsumenterna är beredda att betala.
Blir priset för lågt så får företagen överväga att lägga ner tillverkningen men är det däremot högt så leder det till vinster som i sin tur lockar in nya företag i branschen.
Det enda sättet att inte ha marknadsekonomi är alltså att förbjuda fri handel, eller på andra sätt bestämma tillgång eller pris på varor.
Det som gör att marknaden fungerar som det gör är konkurrensen.
Det är konkurrensen som gör att bagaren vill baka bättre bröd än en annan bagare, syltfabriken göra bättre sylt än någon annan, att ett visst bryggeriet gör godare läsk än ett annat bryggeri och så vidare.
De tillverkar bättre varor av ren egoism, de vill ju ha så stor vinst så möjligt.
Detta gynnar ju samtidigt konsumenterna eftersom det resulterar i att de får bättre varor eftersom precis alla gör då sitt bästa för att vara just "bäst".
För att en ren marknadsekonomi ska kunna existera så krävs bland annat:
- Många säljare och köpare
- Ingen samverkan
- Enkla och homogena varor
- Fullständig information till både konsumenter och producenter
- Fritt marknadsinträde
- Snabb anpassning
Principen i marknadsekonomin är: Värde mot värde
Tjänster mot värde
Tjänster mot gentjänster
Motsatsen till marknadsekonomi är PlanEkonomi.
Planekonomin fungerar så att det är staten som bestämmer och betalar.
Till exempe...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
-
Inactive member 2008-05-18
you're a lifesaver
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2002-08-01] MarknadsekonomiMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=1093 [2024-04-27]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera