Berg- och dalbanor

9766 visningar
uppladdat: 2003-07-20
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Grundlig info

Berg och dalbanor, Det låter väl kul? Eller? Kanske inte direkt före eller efter maten utan när man verkligen känner, ”Nu vill jag spy!”. Nä. Ärligt talat berg och dalbanor är bland dom mest populära attraktionerna på ett nöjesfält. Många av dom riktigt grymma maskinerna finns i USA. En del är 500 meter långa och andra är 3 kilometer långa, men det finns längre! Andra tar det lite lugnt och kör radiobilar istället. Jämför till exempel berg banan på Liseberg med någon av dom större i USA, skillnad! Och Lisebergs berg och dalbana är störst i Norden. Och loopar får vi inte glömma, likaså korkskruvar, och alla andra konstiga betäckningar av hemska delar i en berg och dalbana. Tänk dig känslan att sitta i en vagn på väg uppför en 400 meter lång uppförsbacke och sen, helt oväntat sätter den fart i en ungefär 30 meter lång nerförs backe, spikrakt! Tänk på farten, ca 80 - 100 kilometer i timmen! Och sen, några sekunder senare, vet du att en loop är på väg! En korkskruv, två loopar till, en spiral, och sen, äntligen, stopp, trodde du ja! Det är bara en tillfällig uppförsbacke! Och nu är det höga hastigheter som gäller! Ungefär en 110 - 120 km/h! Och det här är bara början! Som sagt, folk åker vad som helst!


Hur en berg och dalbana fungerar

Hur en berg och dalbana fungerar. Tyngdlagen, det är den som drar ner hela vagnen i början av banan, så att den får upp farten ordentligt, tyvärr så försöker den också dra ner vagnen i uppförs backarna så det går inte att komma upp till samma höjd som man startade vid utan att något drar upp den mekaniskt. Och så finns det en lag som säger att om du sätter ett objekt i rörelse så kommer det inte att stanna om det körs plant eller nerför, uppför sätter tyngdlagen stopp för. Dom här lagarna vore ju perfekt i en berg och dalbana, men, det finns något som inte är så roligt, friktion. Friktionen försöker hela tiden stoppa vagnen, inte mycket då, men ändå. Därför kan du inte komma upp till översta delen på en berg och dalbana utan att dra upp den. Vagnen förlorar hela tiden lite fart, och för att komma upp till samma höjd så måste farten vara så pass hög att du får över halva vagnen över toppen, annars börjar den backa! Längre berg och dalbanor kan ha mer än en uppdragnings bit, annars stannar vagnen någonstans, eller börjar backa! Den känslan man får av att åka en berg och dalbana är en rolig, spännande, häftig eller hemsk upplevelse, beroende på vem man är. Ungefär vid öronen sitter en form av ”gyro” (ett gyro, som finns i flygplan och helikoptrar, gör så att du kan bestämma om du är upp och ner, lutar åt höger eller vänster, utan att titta.) Det är det som gör att du får en lite äcklig känsla i en berg och dalbana. Ögonen hinner fatta fort men inte ”gyrot”. Det är därför du får ett par roliga minuter i berg och dalbanan, och sen, om du har otur, ett par otrevliga minuter utanför berg och dalbanan!


Några av dom mer populära berg och dalbanorna i USA



Magn...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Berg- och dalbanor

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2003-07-20]   Berg- och dalbanor
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2172 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×