Varför välja att studera naturvetenskap och teknik i gymnasiet?

2149 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med min undersökning är att belysa varför så få ungdomar väljer de naturvetenskapliga eller tekniska programmen. Mitt syfte kan åskådliggöras i två konkreta frågeställningar: 1. Varför vill så få elever studera naturvetenskap och teknik på gymnasiet? 2. Är det någon skillnad på pojkar och flickor i det här avseendet? För att belysa mina frågeställningar utarbetade jag en enkät som besvarades av 74 elever i år nio i en skola i Skåne. Dessutom intervjuade jag tre elever i samma skola och samma skolår. Mina resultat kan sammanfattas enligt följande: • De flesta elever som väljer naturvetenskapsprogrammet eller teknikprogrammet gör det för att deras framtida studie- eller yrkesplaner kräver dessa program. • De naturvetenskapliga skolämnena upplevs inte som särskilt intressanta. • Vissa ämnesområden inom naturvetenskapen kan dock upplevas som intressanta. • Både pojkar och flickor uppvisar negativa attityder till naturvetenskap i sig. • Varken pojkar eller flickor uppvisar negativa attityder till personer som sysslar med naturvetenskap. • Resultatet indikerar att arbetssättet i de naturvetenskapliga ämnena borde förändras. • Frågeställningen har ett klart genusperspektiv – det är färre flickor som väljer NV/TE än pojkar. Flickorna är främst intresserade av sådan naturvetenskap som har anknytning till det verkliga livet, medan pojkarna är mer intresserade av tekniken som sådan. Resultatet är signifikant för min population. Om det går att generalisera till att även gälla andra populationer går inte att avgöra. Studien ger upphov till nya tankar: • Vad är naturvetenskapens roll i skolan? • Hur kan vi förankra naturvetenskapen i elevernas värld? • Hur kan vi förändra ämnesinnehållet i de naturvetenskapliga ämnena? • Hur kan vi förändra arbetssättet till att bli mer konstruktivistiskt, varierat och ämnesövergripande? • Hur kan vi förändra de negativa attityder som dagens elever har till naturvetenskap? • Är det möjligt att genom samarbete med världen utanför skolan ge eleverna verkliga förebilder att identifiera sig med? I min analys har jag använt mig av de fyra didaktikaspekterna: VARFÖR, VAD, VEM och HUR. Jag har med hjälp av dem försökt belysa mina frågeställnin...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Varför välja att studera naturvetenskap och teknik i gymnasiet?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Varför välja att studera naturvetenskap och teknik i gymnasiet?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24308 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×