Hälsodialogen är ett projekt som startades av Apoteket AB år 2000 och
Hälsotorgen har sitt ursprung i verksamheter som startade på Apoteken i
Örebro och Jönköping
Hälsotorget är tänkt som en arena där olika samarbetspartner som Apoteket,
landsting och kommun, tillsammans ska kunna ge befolkningen tillgång till
bra hälsoinformation och "hjälp till självhjälp", vid egenvård.
Tidigare projekt och utvärderingar har visat att ett Hälsotorg kan utgöra
en lämplig plats för ett hälsofrämjande arbete mellan primärvården och
Apoteket. Men frågor har också rests under arbetets gång. En av de
viktigaste att besvara för framtida förbättringar är om de insatser och
resurser som lagts ner tjänat sitt syfte och varit kostnadseffektiva? Kunde
arbetet bedrivits på ett annorlunda sätt och därigenom resulterat i ännu
bättre hälsa? I följande arbete har delar av de satsningar som gjorts på
Hälsotorget utvärderats. Bland annat har Apotekets roll liksom kunddatorns
betydelse studerats. Andra frågor av intresse att belysa har varit
Sollefteåbefolkningens kunskaper om Hälsotorg, hur mycket/många
egenvårdsråd som ges, intresset för andra aktörer på Apoteket och hur många
av samtalen till VC som hade kunnat hänvisats till Apoteket
Undersökningen visar att Sollefteåbefolkningen har relativt bra kunskaper
om själva begreppet Hälsotorg och att Hälsotorg på Apoteket skulle kunna
vara ett bra forum för att få råd och hjälp vid lättare åkommor. Redan nu
kommer det många som har frågor med egenvårdskaraktär och ber om råd på
Apoteket. Undersökningen visar också att kunddatorn kan vara ett
framgångsrikt hjälpmedel i informationssökning. Att dietisten har haft en
del kunder under sina dagar på Apoteket Kronan som skulle kunn...