Fritiden för olika individer.
12390 visningar
uppladdat: 2005-03-24
uppladdat: 2005-03-24
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Det finns alltid en motovation när man börjar med någon ny sak, t.ex. en fritidsaktivitet. Den yttre motivationen var den som lockade till att du började med sysselsättningen, som att t.ex. en kompis höll på med det och att man själv tyckte det verkade kul. Annars så brukar det vara föräldrar eller andra vuxna som motiverar och inspirerar en till att börja med någon ny fritidsaktivitet. Efter en tid så brukar många sluta med de aktiviteter någon annan motiverat en till att börja med. Den inre motivationen innebär att man själv har en stark drivkraft till att börja med någon aktivitet, det är ingen annan som har påverkat en att börja, utan man vill verkligen hålla på med det. Det krävs ofta en yttre motivation för att börja med något, men det krävs en inre motivation för att fortsätta och hålla fast vid det. Det finns ett samspel mellan den inre och yttre motivationen, men det är komplicerat och det är bara utövar av aktiviteten som vet vad som låg bakom att man började.
Alla har inte den fritid som de egentligen vill ha, det är eftersom det finns vissa hinder som kan vara oöverstigliga. Ett hinder kan vara bristen på tid och pengar, tiden kan vara svår att få att räcka för många, detsamma med pengar. Fysiska hinder kan ibland vara tillfälliga, som förkylning eller benbrott. Men fysiska hinder som man måste leva med kan vara någon form av CP skada eller syn-hörsel nedsättning. Åldrandet kan också vara ett fysiskt hinder, eftersom man inte kan göra exakt likadana saker man kunde när man var yngre. Psykiska hinder kan vara brist på självförtroende, om man tror att man inte klarar av något så brukar man inte heller vilja försöka. Det krävs mycket av nybörjare i en ny aktivitet eftersom man brukar vara rädd att göra bort sig, speciellt om alla andra kan. Sociala hinder är att om man vill börja med någon ny aktivitet, men kompisarna inte vill det, så är det inte alla som vågar börja själva.
Hälsobegreppet kan delas in i tre delar, som av en bra fritid stärks.
Om man använder sin fritid till fysiska aktiviteter så är det positivt till den fysiska hälsan. I vissa fall är det inte alltid positivt, eftersom en del idrottsutövare tränar för hårt och får förslitningsskador. Psykisk hälsa är att man känner trygghet och harmoni, man ska kunna tåla normala påfrestningar och inte bli arg för småsaker. Social hälsa innebär att man ska umgås med andra människor så att man mår bra.
Flow, som på svenska kan översättas med ordet ”flyt”, innebär att hela ens sinne är uppfyllt med det man håller på med, man är koncentrerad och glömmer bort tiden och känner inte när man egentligen borde vara hungrig eller trött.
Om man översätter ordet Optimal arousal helt fritt så skulle det betyda ”den bästa och mest utmanande situationen”. Optimal betyder ungefär mest gynnsam, och arousal kommer från verbet arouse som betyder väcka, hetsa upp. Det är om man provar något nytt, som t.ex. ett spel, då har man en utmaning och ser fram emot att lösa uppgiften, man vet att man kan klara det, det är ett exempel på optimal arousal.
Perceived freedom kan översättas med känslan av att uppleva frihet, att man själv bestämmer vad man ska göra. För att kunna göra detta måste det finnas olika valmöjligheter. Vetskapen av att man gör något frivilligt, att man väljer det helt själv, gör att man orkar kämpa vidare och inte ger upp.
MAO betyder monoaminoxids. Det är att en del människor får spänning genom att se spännande filmer eller läsa spännande böcker, medans andra får spänning genom att söka sig till våghalsiga äventyr, risker mm. Skillnaden mellan de olika alternativen beror på skillnaden i ett enzym, MAO; som finns i blodet. Om man har låg MAO så behöver man större doser av risker för att må bra, och likadant tvärt om. Män har lägre MAO halt och det kan förklara varför vissa aktiviteter inte utförs av kvinnor.
Oavsett vilken ålder man är i så leker man, fast är man ungdom eller vuxen så brukar man kalla det att man fantiserar och skämtar. Det finns många forskningar som handlar om barns lek, men det finns inte någon teori som lyckas fånga hela begreppet lek. Eftersom lek är en så genomgripande sak så kan man inte föreställa sig vad som skulle hända ifall barn skulle hindras från att leka. Det gäller också vuxnas lek, hur skulle det vara om allt skoj och all fantasi försvann? Livet skulle vara mycket tråkigare.
Det finns fyra lekteorier, som kan svara på varför man leker.
Den första är rekapitulationsteorin, det är att under sin uppväxt så återupprepar barnet människosläktets tidigare historia, som när människan jagade och försvarade sitt revor mot fienden. Det upprepa...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2005-03-24] Fritiden för olika individer.Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3765 [2024-04-28]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera