Företags och konsumenters motiv och förväntningar kring att engagera sig i lojalitetsprogram

878 visningar
uppladdat: 2002-02-21
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Titel:Företags och konsumenters motiv och förväntningar kring att engagera sig i lojalitetsprogram. Författare :Malin Börsbo och Sara Lindskog Handledare: Johan Anselmsson Problem: I litteraturen kring relationsmarknadsföring och lojalitetsprogram, eller kundklubbar som det också kallas, är företagsperspektivet idag det dominerande. Den bild som finns av kunderna är inte underbyggd av några empiriska undersökningar speciellt inriktade på kundklubbar. Ett ren-odlat kundperspektiv saknas alltså. Det behövs därför utökad kunskap om konsumenters motiv och förväntningar kring att engagera sig i dessa klubbar. Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka vilka motiv och förväntningar företag respektive konsu-ment-er har på lojalitetsprogram samt hur väl dessa stämmer överens. Vi vill också försöka skapa förståelse för hur lojalitetsprogram påverkar relationen mellan företag och konsument. Metod: Uppsatsens övergripande metod är att studera kundklubbar utifrån teorier kring relationsmarknadsföring, kundlojalitet samt lojalitetsprogram. Utifrån denna littera-tur samt förstudier har vi konstruerat ett analysverktyg där kundklubbens egenskaper och effekter lyfts fram. Den handgripliga metoden består av en fall-studie med både av kvalitativa och kvantitativa delar. För att kunna jämföra företags- och kundperspektivet har både intervjuer och enkät använts både i studien som foku-serar på företaget och i den där kundklubbsmedlemmarna står i centrum. Slutsats: Litteraturen inom ämnet saknar idag ett kundperspektiv. Då företagen verkar för-lita sig på den bild litteraturen ger, menar vi att de riskerar att få en något felaktig bild av kundernas motiv och förväntningar vad gäller lojalitetsprogram. Vår studie indikerar att det finns en diskrepans mellan vilka egenskaper företag respektive kundklubbsmedlemmar ser hos kundklubben. De effekter som företaget hoppas att klubben ska ge verkar inte heller överensstämma hur kunderna reagerar i verklig-heten. Det gemensamma drag som framstår, båd...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Företags och konsumenters motiv och förväntningar kring att engagera sig i lojalitetsprogram

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2002-02-21]   Företags och konsumenters motiv och förväntningar kring att engagera sig i lojalitetsprogram
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=54681 [2024-05-09]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×