Förväntningsgapet mellan revisor och klient

1251 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: Under de senaste åren har flera stora företagsskandaler avslöjats. Genom dessa har revisorn och dennas roll ställts i fokus och ett flertal nya regler gällande revision har införts. I debatten har även frågan angående vad revisorn förväntas göra lyfts fram. Det anses finnas ett gap i förväntningarna mellan intressenterna av revisorns rapporter och revisorerna själva. Detta gap kallas för förväntningsgapet. Storleken på gapet varierar beroende på vem som tillfrågas och vilken förkunskap denna har. Syfte: I denna uppsats kommer vi att undersöka förekomsten och omfattningen av skillnader mellan klienternas förväntningar på revisorn och det arbete som den senare verkligen utför. Vi har vidare för avsikt att peka ut särskilda faktorer som klienterna efterfrågar samt att belysa revisorernas uppfattning om gapet. Slutligen vill vi även undersöka revisorernas förslag till att minska riskerna för att förväntningsgap uppstår. Avgränsningar: Resultatet av vår undersökning baseras på den information som lämnas vid respektive intervjutillfälle. Slutsatserna bygger på intervjupersonens personliga åsikter och skall inte ses som en allmän uppfattning bland revisorer och små svenska företag. Metod: I inledningsfasen bestämde vi oss för att genomföra vår undersökning på ett antal mindre företag. Anledningen till detta val är vår uppfattning om att företagsledarna inom denna grupp har relativt små kunskaper om revisorns egentliga uppgifter. De företag vi intervjuat är alla aktiebolag med som mest sex anställda. Revisorerna i vår undersökning kommer från byråer av varierande storlek. Resultat och slutsatser: Tre av fem företag saknar något i relationen med sin revisor. Uppfattningen delas av samtliga revisorer. Det som främst saknas är konkret rådgivning och en mera spontan kontakt. De åtgärder som föreslås är först och främst uppdragsbrevet, som revisorerna är mycket positiva till, samt avskaffande av revisionsplikten för små företag. Resultatet avviker något från teorin som uppvisar ett mer omfattande gap. Förslag till fortsatt forskning: Det skulle vara intressant att undersöka huruvida liknande förväntningar även ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förväntningsgapet mellan revisor och klient

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Förväntningsgapet mellan revisor och klient
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=57551 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×