Saab

1 röster
5535 visningar
uppladdat: 2007-06-19
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Saab-svenska aeroplan har byggt flygplan sedan 1937. Men när andra världskriget var slut så var man tvungen att välja en ny inriktning och bredda produktionen inför en ny tidsålder. Men vad kunde Saab skapa förutom flygplan som var uppfriskande och en kombination av skandinaviskt arv, teknologi och innovation? Kanske ett kommersiellt fordon? Eller kanske till och med hushållsmaskiner?
Det var två möjliga alternativ, men ingenjörerna som jobbade på svenska aeroplan hade andra planer de ville skapa djärva dynamiska och kraftfulla bilar. De skulle inte likna de andra bilarna som fanns på vägarna. Saab ville att bilarna skulle präglas av skandinaviska värden. Saab flygplansfabrik i Trollhättan var lämpad att börja tillverka Saab. Det var 16 stycken flygplansingenjörerna som tillverkade Ursaaben. Ursaaben var Saab första prototyp bil som blev föregångaren till produktionsmodellen Saab 92.



Saab 92
Den första Saab 92 som rullade ut från Saab i Trollhättan hade grön lack, den finns att beskåda på Saab museumet. Många svenska bilister väntade ivrigt på att Saabs första bil, som var en Saab 92, skulle lämna produktionsbandet. Tyvärr så fanns ingen baklucka på den så om man vill ha in bagaget i bilen så fick man ta det genom sidodörrarna.



Saab 92B
När nya Saab 92b kom så hade den fått en baklucka en större bakruta och något mer oväntat en dubbelsäng. Hur gick det till, jo Saab tillverkad en speciell låda som när de löstagbara sätena i bilen tagits bort, så kunde man stoppa in lådan, då omvandlade man bilen till en ännu bekvämare drömmaskin.


Saab 93

1 år senare kom Saab 93. Saab hade skeppat bilar utomlands innan men det var Saab 93 som satte fart på försäljning, men när den nyare modellen av Saab 93 kom så blev den populär modell. Den var lättmanövrerad, snabb och välutrustad och det gillade folket.


Saab 95

Saabs första kombimodell Saab 95 visades för första gången i maj 1959. En liten finnes med den var att man kunde göra den till en två-, fem- eller sjusitsig fordon. Saab 95 kunde ta upp till 500 kg i bagage.


Startnyckeln

Saab bestämde att de skulle ha startnyckeln mellan framsätena för om man tänker efter så ser man ju logiken i det hela första startar man motorn, lägger i växeln och lossar handbromsen, tre steg följer varandra i en process. Den kom i produktion 1968.


Saab Sonett

Saab beslutade på 1950- talet att de skulle tillverka ett antal två sitsiga sportbilar.
De designades i en lada i Åsaka utanför Trollhättan. Projektet kostade 75000 kr. Saab Sonett
annonserades som snabba små och sportiga. Saab Sonett slutade tillverkas år 1974. Då hade
10 236 stycken Saab Sonett tillverkas.


Saab 99

Lanseringen av Saab 99 kom år 1967. Saab ville inte att det skulle vara en modern status bil utan snarare en mångsidig och praktiskt bil. Ett exempel var det fällbara sätet som gav en lång och slät lastyta. Ett verkligen banbrytande ögonblick i Saabs historia var den första Saab turbo. Saab 99 turbo presenterades 1976 och första modellen kom 1977. Saab 99 turbo vände bokstavligen upp och ned på begreppen inom bilvärlden. I augusti 1978 skrev tidningen Modern motor: ”Man måste köra bilen för att tro på att en sådan till synes oändlig våg av kraftig acceleration är möjlig med en 2.0 liters motor i en bil som är långt ifrån en lättviktare”. Saab blev rädd för att det skulle uppfattas som skryt, för många artiklar innehöll det.


Turbo

Saabs genombrott inom turboteknologin har blivit en av symbolerna för det Saab står för
Saab var också första biltillverkaren som hade en turbo som var pålitlig och hållbar för att användas i dagligt bruk.


Saab 900

Saab 900 turbo 16s som också är känd för Aero och Saab Cab är båda från 1986. Under 1980- talet så tillverkades det mer än 900 000 exemplar av Saab 900 50 000 av de var Saab Cabriolet. Saab Cab var en 4- sitsig året runt bil. Men det var Saab Cab som var stjärnan i det hela. När den visades som en konceptbil år 1983 i Frankfurt så blev både publiken och pressen galna i den, så Saab började tillverka den, de första 400 bilarna gick till USA. Bilarna hade sålts slut innan bilen hade ens blivit marknadsförda och innan de fanns tillgänglig. Saab Cab blev en sådan succé att andra biltillverkare gjorde likadant.


Saab 9-3 årsmodell 98

År 1998 kom Saab 9-3. Det var ungefär likadan som 900 förutom att den hade uppgraderas på över 1100 punkter. Den fick 4 stjärnor på EuroNcaps krocktester, den var också den säkraste bilen mellan år 1998 och 2003 enligt Folksam statistik från verkliga olyckor


Saab 9-5 årsmodell 99

Saab 9-5 blev Saabs första kombi sedan Saab 95. Den premiärvisades 1999. Det var sju designers som var inkopplade i projektet 641, det var kodnamnet för bilen. Den tog mindre än 3 år att göra från datorskärm till produktions bil. Data från Saab och försäkringsbolaget Folksam, liksom EuroNCAP:s test visar att Saab 9-5 var och är en av de säkraste bilarna som finns.


Saab 9-3 cabriolet

När nya modellen av Saab 9-3 Cabriolet kom år 2003 hade den en helt ny design. Bilen funkar perfekt att köra under alla de 4 årstiderna. En liten finnes är att när man kör upp till och med 30 km/h kan man fälla ner och upp suffletten utan problem.
Suffletten på Saab 9-3 Cab är byggd i tre lager vilket gör bilen tyst och behaglig att köra.
Den har också fått 5 stjärnor i EuroNCAP. Det tar bara 20 sekunder att fälla ner taket


Saab biopower

Saab lanserade sin Biopower-teknik år 2004, och motorer gjorde något som experterna inte trodde var sant. Den var både miljövänlig och motor gav extra hästkrafter när man tankade med etanol. Mellan 25 – 30 hästkrafter mer får man när man tankar med etanol. Saabs Biopower motorer går på en blandning av 15 % bensin och 85 % etanol, denna blandning kallas E85. Den kan också enbart bara på bensin om det inte finns etanol pumpar där man är. Etanol görs av olika växter som t.ex. sockerbetor säd eller skogsprodukter. När man kör med etanol så minskar utsläppen av växthusgaser med 60-80 % jämfört med att köra på bensin. En nackdel med att köra med E85 är att när det blir kallare än 15 minusgrader blir bilen svårstartad. Etanolbilar förbrukar mer bränsle än bensinbilar. Men när man kör på etanol så är det ju skattebefriat så kostnaderna bli ungefär lika som en bensinbil.



Saab Biopower 100

Saab har gjort 3 stycken koncept bilar som är gjorda för gå på 100 % etanol, denna blandning kallas E100 alltså ingen bensin i blandningen, men de kan också gå på bensin och E85. Bilarna har en 2.0 liter turbo motor som brukar ha 150 hästkrafter men när man kör med bensin men det blir 300 hk när man kör med E100. De koncept bilarna som går på E100 är Saab 9-3 Cabriolet, Saab 9-5, och Saab Aero-X.


Saab Aero-X

Saab Aero-X är Saabs senaste koncept bil. Den går på 100 % etanol. Saab har tagit inspiration från sina flygplan till denna bil t.ex. att dörrarna, taket och fönsterrutan åker fram mot motorhuven och att man har tagit bort a-stolpar på bilen och satt ditt ett stort panorama fönster (alltså ett stort fönster) så man har 180 graders synvinkel. Koncept bilen är fyrahjulsdriven och har en motor på 400 hästkrafter. Den förväntas göra 0-100 km/h på 4,9 sekunder och ska ha en topphastighet på 250 km/h. Aero-X är bara tänkt att drivas med
100-procentig etanol. Då skulle det innebära att Saab Aero-X är världens första miljösportbil. Tyvärr kommer den aldrig att tillverkas den är mer tänkt som en inspiration till de kommande
Saab modellerna.




Saab 60 år

I år så fyller Saab 60 år och det firar Saab med en jubileumsmodell.
Saab 9-3 sportsedan, 9-3 Cabriolet, 9-5 och 9-5 Sportkombi kommer att fi...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Saab

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-06-19]   Saab
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=8464 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×