Läskunnighet - en mänsklig rättighet!
9507 visningar
uppladdat: 2003-03-11
uppladdat: 2003-03-11
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Jag tycker att alla människor ska ha samma rätt till att lära sig läsa och skriva. Det borde ju vara naturligt att varje barn ska få chansen att gå i skolan och lära sig saker. Så är väl i alla fall systemet uppbyggt i större delen av världen. Men när man då läser i Henning Mankells artikel ”ABC är seklets viktigaste bok”, Expressen 28.4.1999, att bara vart femte barn i Moçambique i sydöstra Afrika får den chansen, så undrar man hur fattiga länder någonsin ska kunna skapa ett demokratiskt samhälle.
Slår man upp ordet demokrati i ett uppslagsverk är förklaringen ”folkstyre”. Att det är folket som ska styra, genom fria, allmänna och hemliga val. Detta fungerar säkert bra i ett land där alla kan läsa och förstå vad det är som händer i samhället. Men tänk dig själv att rösta i ett val där du inte vet någonting om de partier som finns att rösta på. Det enda du kan göra är att lita på vad andra säger och råder dig till att göra, eftersom du inte själv kan läsa dig till informationen. Detta leder i många fall till att människor i länder med låg läskunnighet blir missledda av staten och politikerna. Att människor inte kan läsa gör också att oppositionen får det mycket svårare att göra sig hörd och opponera sig mot de partier som har makten i landet. De som redan har makten har förmodligen ekonomi att åka ut till varje familj, som annars inte hade deltagit i valet överhuvudtaget, och berätta för dem om just deras åsikter och få dem att låta bra. De mindre partierna har ofta inte råd till sådana ansträngningar och eftersom det finns så många som inte är läskunniga, så kommer förmodligen få människor veta om att det överhuvudtaget finns någon opposition. Här kan man tydligt se att läskunnigheten spelar en stor roll för demokratin.
Att läskunnigheten är så viktigt för att demokratin ska fungera kan man även se i vissa delar av Afrika. I en undersökning i Unescos årsbok, 21.12.2000, kan man läsa att fler och fler lär sig att både läsa och skriva. Antalet läskunniga i Afrika har ökat med nästan 30 procent på 30 år. Samtidigt övergår fler och fler länder från att ha varit diktaturer i många år till att bli demokratier. Slutsatsen av detta måste bli att läskunnigheten är så oerhört viktigt för det demokratiska samhället att resurserna, i mycket större utsträckning, måste satsas på skolan.
Läskunnigheten spelar även en stor roll i andra sammanhang. Som ett exempel kan jag nämna det här med Aids. I många delar av världen blir den dödliga sjukdomen allt vanligare. I ett fattigt afrikanskt land kan var tionde människa vara smittad. I Sverige ökar också siffrorna, men det är trots allt inte mer ett par tiondels procent som bär på sjukdomen. Skillnaderna är enorma. Även här tror jag att läskunnigheten spelar en väldig roll. Vi här i Sverige vet mycket väl hur vi ska göra för att undvika att bli smittade. Det kan vi ju i princip läsa var som helst. Men vet man det i Afrika? Förmodligen inte. De människor som aldrig har haft någon möjlighet till att gå i skolan, har aldrig heller lärt sig läsa, vilket betyder att de aldrig fått eller förstått någon information om sjukdomen.
I många fall är analfabetismen en förutsättning för att diktaturen ska kunna fortleva. I länder med hög utbildningsnivå ställer folket högre krav på förändring till det bättre. Med tanke på detta kan man säga att analfabetismen är ett vapen för diktaturen. Ännu en viktig anledning till att analfabetismen ...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2003-03-11] Läskunnighet - en mänsklig rättighet!Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=1783 [2024-03-28]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera