Barn & TV-reklam : En studie om tv-reklamens påverkan på barn

3975 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med den här studien är att undersöka om och hur barn uppfattar tv-reklam och i så fall om deras val av produkter påverkas av den. Studien undersöker vidare vilka reklamfilmer barnen möter i samband med barnprogram samt om och hur barnen uppmärksammar dem. Studien bygger på intervjuer och en övning med bilder och har genomförts med två urvalsgrupper, bestående av fyra 6-åringar respektive fyra 7-åringar. Barnen går i en skola på landsbygden. Majoriteten av den tv-reklam som visas i samband med barnprogram är tydligt riktad mot barn. All den reklam som visades vid just den här undersökningen var för leksaker, förutom ett undantag då det rörde sig om ett dataprogram för barn. Även om de flesta av barnens motiveringar var diffusa när de skulle beskriva skillnaden mellan tv-program och tv-reklam, så kunde de flesta formulera en åsikt om tv-reklam i allmänhet och vissa, om än en minoritet, kunde till och med ge exempel på produkter de sett. Det rådde inget tvivel om att de flesta ville ha något de sett i en tv-reklam och några skulle få något köpt till dem, eller hade köpt något, medan några menade att de aldrig fått något. Att barnen uppmärksammat produkter från tv-reklamen är tydligt. Att isolera var ifrån den påve...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Barn & TV-reklam : En studie om tv-reklamens påverkan på barn

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Barn & TV-reklam : En studie om tv-reklamens påverkan på barn
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21323 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×