Reklam

9 röster
20415 visningar
uppladdat: 2007-11-26
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I dethär arbetet hade jag en hel del bilder, som ej gick att få med, så att ni vet det!

Det här är en liten del av all den reklam jag möter varje dag.

Förord

Jag har valt att skriva om reklam, och dess påverkan på mig och min omgivning. Nästan var jag än befinner mig omges jag av reklam.
På väg till skolan, när jag läser tidningen, tittar på tv, sitter vi datorn, spelar fotboll eller bara är ute och går. Det räcker med att jag sitter och söker information om reklam på Internet, så möts jag hela tiden av pop-ups, banners, spam och liknande. Det går inte att komma ifrån.
Därför kan jag känna att det är ett ämne som är intressant och spännande. Det är ett ämne som jag faktiskt har kontakt med och som jag aldrig kommer att kunna undgå.
Det är ett arbete som jag tror jag kommer att lära mig mycket om, och kanske jag blir mer kritisk till reklam i framtiden? Det hoppas jag i varje fall på. För hur ofta faller man inte för någon dålig reklam om att man får roligare om man äter något speciellt eller liknande.
Jag måste lägga till att jag inte är så speciellt förtjust i reklam. Det förstör naturen, människor och tv program. Efter att ha tittat på tv4 en kväll orkar man inte göra det mer, för då kan man all jobbig reklam utantill. Självklart förstår jag att företagen behöver reklam för att dra in pengar, men jag tycker man borde dra ner på den.



Fakta

Vad är reklam?
Det är ett sätt för ett företag att förmedla en känsla för en vara eller en tjänst och för att få oss konsumenter att köpa just det dom säljer.
Företagen vill marknadsföra sin vara så att försäljningen och företagets inkomster ökar. Reklam finns överallt omkring oss, men det är bara en bråkdel vi faktiskt lägger märke till. Den inriktar sig ofta till olika målgrupper. Det är inte så ofta småbarn är intresserade av att köpa t.ex. rakhyvlar, utan det riktar man istället till lite äldre män. Reklam behövs när det som ska säljas är okänt för konsumenten eller när företaget har stor konkurrens. Då vill ju självklart företagen att man ska välja just deras vara.

Olika metoder
Det finns ganska många olika sätt att göra reklam på. Beroende på vad det är för någonting som ska säljas. Ett sätt är att man till exempel övertalar kunden om att just det man försöker sälja är det bästa såsom ”bäst i test”. Ett annat sätt är om man vill få kunden att köpa någonting är att sänka pris eller liknande, ”köp 3 betala för två”. Men man kan även göra så att man försöker locka fram känslor hos kunden, t.ex. ”because you´re worth it”.
Man kan också säga att det finns en annan metod. Det är den medvetna och omedvetna reklamen. Den medvetna reklamen är till exempel en reklamfilm på tv, eller reklam i en tidning man bläddrar igenom, där tar man till sig information. Men den omedvetna reklamen, den bara finns där. Det är att man omedvetet tar till sig reklamen, och den lagras i hjärnan utan att man är medveten om det. Man kan jämföra det med när man t.ex. letar efter någonting som man har på känn ska finnas där för man har sett det, men ej lagt märke till det. Det här sättet kallas subliminal påverkan och ett annat känt exempel på det är när man klippte in en text med coca-cola i en biofilm. Detta gick så pass snabbt så inte ögat han reagera men hjärnan gjorde det, så då gick de här personerna och köpte coca-cola och trodde att det var av egen vilja, men istället var det någonting som tryckts in i hjärnan på dem. Det här sättet är idag förbjudet.
När kom reklam till?
Reklam har alltid funnits i olika former. Ett av de första sätten, som fortfarande finns kvar och är viktigt är när ryktet om en viss produkt eller varumärke sprids från person till person.
Efter det kom ett annat bra sätt att marknadsföra sig, genom att visa upp vad det var man gjorde, t.ex. frisören hade en sax utanför sin salong och bagaren en kringla.
När tryckkonsten kom till så ökade reklamen, då kunde man trycka reklam och dela ut till folk på olika platser. På 1800-talet ökade läskunnigheten och då ökade även reklamen, nu kunde man trycka reklam i tidningar och liknande. Vid den här tiden ökade även utomhus reklam i städer. Under 1900-talet kom även reklam i tv, radio, Internet och film, sedan har det bara utvecklats mer och mer.

Kostnader
Reklam kostar oss allihop otroligt mycket pengar. En stor del av priset vi betalar för en vara eller tjänst är pengar det kostar för företaget att göra reklam för varan. Så i grund och botten kan man säga att det är vi som betalar för all reklam.
Både i radio och tv brukar de ha två olika sätt att sända reklamen, antingen där säljaren betalar ett visst pris för antal lyssnare eller tittare. Då låter man reklamen bara rulla under dagen. Annars kan man göra så att man inriktar sig på speciella målgrupper, då kan man välja efter vilket program man vill att reklamen ska visas/spelas. Det här sättet är oftast dyrast, och man räknar ut kostnaden beroende på reklamens längd och sändningstid.
I tv4, räknar man ut antal tittare i procent och multiplicerar det med attraktionskraften. Så om man skulle vilja visa sin reklamfilm under bästa sändningstid i 30sek, vid ca 21 då tv programmet Lost visas skulle det kosta ungefär 26 650 kr. Om man istället vill spela sin reklam i RIX fm, under morgonen vid 6-9 på vardagar då det är som flest lyssnare skulle 30 sek kosta 13 712 kr.
Ett annat sätt att annonsera är till exempel i gratistidningar såsom metro, de lever på reklamen i tidningarna. Ett uppslag med reklam i metro skåne, under en vardag med begärd placering skulle kosta 139 000 kr. Så som man märker är det stora pengar det handlar om.
Regler inom reklam
Det finns en massa regler om hur reklam får visas, jag tänker inte dra upp alla här, men några stycken tänkte jag nämna.
Innan och efter ett program måste man visa en viss signatur så att man vet att det är reklam. Man får inte visa reklam som är riktat till barn under 12 år. Eftersom barn har svårare att skilja på reklam och program och svårt för att vara kritiska mot reklamen. Reklam får heller inte förmedla någon religiöst eller politiskt budskap och all alkohol och cigarett reklam måste innehålla en text där de olika skadorna man kan få finns med.
TV3 och TV5 sänds från utlandet där det är en del andra lagar. Där är t.ex. inte lagen om att visa reklam för barn under 12 år med.

Hur påverkar reklamen mig?
Jag tror faktiskt att reklam påverkar mig ganska mycket. Jag brukar inte tänka på reklamen, eller lägga märke till det, men det fastnar ändå i mitt huvud. Det är som om jag ska välja mellan Coca-Cola eller Pepsi så väljer jag hellre Coca-Cola. Jag vet inte om det har att göra med att de är bättre på att marknadsföra sig, eller vad, för jag tycker dom smakar likadant, men i ett sånt fall spelar märket en stor roll.
Ett annat exempel är schampo. Ska jag välja mellan två märken, blir det det märket som är mest ”känt” för man får nog för sig att det skulle vara bättre på något sätt.
Ett annat exempel är den här skylten. Den möts jag av varje dag när jag är på väg till skolan. Häromdagen när jag kört förbi så tänkte jag på vad det stod på skylten, för jag har aldrig kollat noga eller läst på den, men jag kunde direkt säga att det stod vertikalskärare uthyres på den. Det visar direkt hur omedveten reklam fastnar.

Mina egna tankar om reklam
Innan jag började med det här ställde jag mig frågan om det finns bra och dålig reklam. Enligt mig finns det ingen reklam jag faktiskt tycker om. Det finns inget jobbigare när man sitter och kollar på en film eller ett bra program och det bryts för reklam. För oftast är det bara jobbig och tråkig reklam.
Ett exempel på sjuk marknadsföring är där man placerar lättklädda tjejer på häftiga sportbilar för att locka män att titta på bilarna. Men det finns faktiskt reklam som kan vara rolig också, Ipren reklamen tycker jag är ett bra exempel.
Den var rolig men fick ändå fram sitt budskap bra. Det va även låtar som fastnade i huvudet och som man kunde utantill. Där lyckades verkligen reklammakarna. Ica reklamerna kan också vara lite kul, där får man följa dem i Ica butiken, så det blir nästan som en serie, och under tiden har dem en massa varor som dyker upp, som de diskuterar. Men bara för det betyder det inte att jag tycker om reklamen. Fast jag måste säga det att tråkig reklam inte fastnar lika bra som rolig. Barnreklam är reklam som jag inte alls gillar. Det känns nästan som dom lurar barnen. När jag började läsa om reklam så läste jag att reklam som riktar sig till barn under 12 år ej är lagligt. Men när jag sedan slog på tvn en lördagsmorgon vid 9 så var där reklam om Barbiedockor, Actionmens och bilar. Det här var i och för sig på tv3 där dom får visa det eftersom det sänds från utlandet. Men jag tycker dom borde ändra det så att alla svenska kanaler har samma regler. För det är många barn som tittar på barnprogram på morgnarna. Det är mycket lättare att lura barn, eftersom de ej är kritiska, därför borde inte det få finnas överhuvudtaget. Alkoholreklam tycker jag inte heller är ok. Man borde inte få locka folk att köpa sådant. Som att man skulle få roligare om man dricker Prips blå t.ex.
Ofta när man pratar om reklam kommer skönhetsidealen upp. Om man klär sig, eller ser ut på ett visst sätt så blir man ”populär”. Om man slår upp en modetidning är det alltid trådsmala tjejer med utmanande kläder. Är det rätt? Är det så vi borde se ut? Det tycker inte jag. Tvärt om, jag tycker det är finare om man har lite former. Trots allt så tar tjejer åt sig av det här. Tänk att folk blir sjuka av reklam, jag tror det är en av anledningarna till en sjukdom som anorex...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Reklam

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-11-26]   Reklam
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=8848 [2024-04-26]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×