Stridsmedel

1 röster
9655 visningar
uppladdat: 2005-02-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Användning av stridsgas, flygplan, stridsvagnar och kulsprutor under första världskriget

Inledning: Jag har valt att fördjupa mig i ”stridsgas, flygplan, stridsvagnar och kulsprutor under första världskriget” eftersom att det inte talades så mycket om det i grundutbildningen och för att jag tycker att det är ett spännande ämne.
Första världskriget varade mellan åren 1914-1918. Under de fyra åren användes både nya och gamla vapen och stridstekniker. De var oerfarna och kriget blev kaotiskt på många sätt och vis. Nedan följer en redovisning av fyra ämnen jag tyckte var intressanta.
Stridsgas
Stridsgas eller giftgas började användas av den tyska armén som hjälpmedel för att bryta sig igenom fiendens linjer: Tyskarna använde främst senapsgas och klorgas.
Gaserna gav främst andningsnöd och kunde i vissa fall ha en dödlig utväg. Den frätte sönder slemhinnorna och gav stora svårläkta sår på huden.
Första försöket att använda stridsgas var mot ryska trupper i Polen 1915. Försöket misslyckades då gasen blåste tillbaka på tyskarna. Man litade på att vinden skulle ta med sej gasen, men vinden vände och tyskarna blev tvungna till att sätta på sig gasmaskerna.

Det första gasangreppet på västfronten var vid Ypern I Flandern år 1915. Angreppet skapade panik och gav tyskarna en möjlighet till genombrott. Tyskarna hade inte varit beredda på detta och kunde inte utnyttja det, eftersom de inte hade tillräckligt med mannar för ett så stort angrepp. Dessutom vägrade de tyska marksoldaterna att kriga i gasbelagda områden.

De första åren utlöste man gasen genom att slå sönder behållarna på egen mark för att sedan låta gasen föras bort av vinden. Eftersom vinden då kunde slå om och skapa panik bland sina egna började man 1916 med gasgranater. Men sedan fiendesidan började använda gasmasker blev det inte lika lönsamt med gas. Ett bra exempel på det är vid Sommenoffensiven i Ryssland då man sköt iväg gasgranater tio dagar i sträck. Sammanlagt 500 000 stycken granater. Men fienden förlorade bara 7000 man varav endast 87 blev dödligt skadade.
Flygplan
Flygmaskinen hade ingen större roll under första världskriget mest pga. att fronterna var så pass stillastående.
Dåtidens flygplan var byggda av plywood, segelduk och stålvajrar, de var i oftast dubbeldeckare. Maxhastigheten låg mellan 100 och 140 kilometer i timmen. De var enmotoriga och var ungefär lika stora som vår tids sportflygplan. Aldrig någonsin har något annat vapenslag utvecklats så mycket på så kort tid.
Eftersom deras last förmåga och räckvidd var väldigt begränsad användes dem nästan bara som spaningsplan vid fronten. När västfronten blev rörligare användes de också för beskjutning av trupper som marscherade.

Kulsprutan
Det viktigaste vapnet under första världskriget var kulsprutan. Den kunde avlossa flera hundra skott i följd. På så sätt kunde man täcka stora områden på samma gång, och tvinga fienden att gräva ned sej.
Vilket resulterade i att spaden var oerhört viktigt för soldaterna, nästan lika viktig som geväret.
Kulsprutan var en idé som faktiskt var gammal. Redan på 1300-talet fanns så kallade orgelbössor med många pipor som var avsedda att avfyras samtidigt.
När sedan kulsprutornas antal och effektivitet ökade var en katastrof ett faktum.
Soldaterna hade ingen chans när dom skulle bryta genom fiendes linjer. Dom behövde ett skydd och detta gav stridsvagnen.
Stridsvagnen
Stridvagnar var en brittisk uppfinnig som hade din debut under första världskriget: Den användes mest till att ge eldunderstöd åt infanteriet. När soldaterna skulle springa mot kulsprutorna hade de nu i alla fall skydd mot en del av elden.
Man var osäker huruvida man skulle använda stridsvagnarna eller inte Eftersom de var osäkra, långsamma och banden blev snabbt utslitna. Därför kunde de inte användas på ett bra sätt under första världskriget.
Ballonger och zeppelinare
Ballongerna hade den fördelen att de kunde förankras i marken så att den höll sig stilla i luften. Därifrån kunde man bevaka fronten och ha en telefonförbindelse med eldgivarna nere på marken.
Zeppelinaren var en tysk idé konstruerad enligt ballongprincipen. Den hade mycket större lastförmåga än flygplanen och användes därför ofta för att bomba de större målen. Zeppelina...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Stridsmedel

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2005-02-01

    Du e bäst!

  • Inactive member 2009-02-10

    Den va skaplig inte läst den än men såg bra ut

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-01]   Stridsmedel
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3227 [2022-01-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×