Abstract
Titel: Hur kan pedagoger stärka och stimulera barns språkutveckling i förskolan?
Författare: Malin Cronvall Weberg
Bakgrund:
Den pedagogiska verksamheten skall genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets
utveckling och lärande. Miljön skall vara öppen, innehållsrik och inbjudande. Verksamheten
skall främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta tillvara på och stärka barnets
intresse för att erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter. (Lärarförbundet, 2002:30)
Genom denna undersökning ämnar jag skapa en bredare och djupare kunskap kring hur
pedagoger kan hjälpa barn i olika situationer att erövra språket på ett så enkelt och roligt
sätt som möjligt. Som pedagog är det viktigt att tänka på att skapa situationer och miljöer
som är intressanta och lärande för barnen. Dessa miljöer ska samtidigt vara meningsfulla
och språkutvecklande.
Syfte: Mitt syfte med arbetet är att belysa och diskutera hur pedagoger kan hjälpa och
inspirera barnen att lära sig språk på ett spännande och roligt sätt. Särskilt fokus riktar jag
på hur litteratur används vid språkstimulering på förskolor. Enligt Arnqvist är språket den
färdighet som snabbast utvecklas under de år barnen är på förskolan. Barnen använder
språket för att kunna förmedla sina behov, känslor och attityder till omvärlden. Barnen
berättar till exempel om de har ont eller är hungriga, de är även mycket intresserade av att
berätta för sina föräldrar om vad de upplevt under dagen. I alla dessa situationer använder
barnet sitt språk för att kunna förmedla sitt budskap till omgivningen (Arnqvist, 1993:18).
Därför tycker jag att det är viktigt att titta närmare på hur pedagoger arbetar med just
språkutveckling på förskolorna.
Frågeställningar:
Hur kan pedagoger stimulera och stärka barns språkutveckling?
Hur används högläsning i förskolans verksamhet?
Hur betraktas högläsning av pedagoger i förskolan?
Teori: Det finns flera olika teorier om barns språkliga utveckling och exempel på dessa är
den ryske språkforskaren Lev Semjonovitj Vygotskijs och den schweiziske forskaren Jean
Piaget, vilka utforskas i föreliggande examensarbete.
4
Metod och urval: Jag har valt att genomföra undersökningen med hjälp av observationer
på två olika förskolor där arbetet med litteraturläsning för barnen ser väldigt olika ut.
Observationerna kompletteras även med intervjuer av de observerade pedagogerna.
Resultat: De tankar jag hade tidigare kring vikten av att läsa för att kunna stimulera och
stärka barnens språkutveckling stämmer överens med de pedagoger jag intervjuat. Det har
även framkommit att det inte enbart är ...