Nils Dardel

3 röster
16671 visningar
uppladdat: 2005-12-15
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning

Jag har valt att skriva om Nils Dardel därför att jag tycker att hans konst är mycket bra och därför att mormor tipsade mig om honom.
Jag har inte hittat så mycket fakta om honom på Internet men jag har lånat böcker från biblioteket. Det var ganska svårt att veta vilken sorts information som var viktig och det stod så konstigt i böckerna. Det var en massa ord som man inte förstod, konstnärs-ord. Men det gick ganska bra ändå.

Konstanalysen var lättare än själva fakta delen om konstnären. Jag valde att analysera ”Den döende Dandyn” som jag tycker är en intressant tavla. Det fanns ganska mycket att skriva om själva bilden. Jag tycker att djupanalysen var svårast att förstå, men det gick det också.

Jag har lärt mig mycket om Nils Dardel och hur han målar. Under detta arbete var jag på en tävling och där i kafeterian fanns det en Dardel målning ”Villa Balestrino, 1923”. Jag vet inte om den var äkta men jag såg direkt att det var Dardels stil.


Nils Dardels ungdom

Nils Dardel föddes den 25 oktober 1888. Året därpå flyttade hela familjen från egendomen Dalby i Bettne, i Södermanland till gården i Svarthäll, utanför Arboga. Nils pappa Fritz August von Dardel var godsägare och kapten. Han härstammar från Schweiz. Han var adjutant hos Karl XV och dessutom skicklig tecknare och specialiserade sig på hovlivet, något som uppskattades av Nils.
Svarthäll var barndomshemmet för Nils och syskonen Elsa och Fredrik, födda 1882 och 1885. Nils mamma hette Sofia Matilda Norlin.
Hösten 1903 flyttade familjen till Uppsala. Fredrik började läsa juridik vid universitetet och Nils började nu på läroverket. Här fördjupades hans interesse för konst och teckning.
Sitt första självporträtt målade han 1904.
Året därpå insjuknade Nils i scharlakansfeber som sedan resulterade i hjärtfel, som skulle följa honom genom hela livet.

Under konvalescensen ägnade sig Nils åt att läsa, teckna och skriva dikter. Han var speciellt fångad av Strindbergs ”Röda rummet”, Oscar Wildes ”Dorian Grays” samt Dostojevskij.
Sommaren 1908 var familjen på ett hyrt lantställe vid Trosafjärden. Här gjorde Dardel en rad mogna studier om torpare och torparbarn som sedan kvalificerade honom till konsthögskolan i Stockholm. I oktober började han i en skola präglad av konservatism och gammaldags konst. Dardels vistelse vid Akademin blev kort. Han tyckte inte om den strikta och rutinmässiga undervisningen. Redan på sin första elevutställning väckte han kritikern Karl Wåhlins interesse.
Efter att tidigare ha beundrat Zorns etsningar, exprimeterade Dardel med ett porträtt av vännen Philip Fromen i Munchs anda, vilket chockerade på elevutställningen 1910.

Nils Dardels vuxenliv

Efter sin korta studietid sökte sig Dardel 1910 till Paris, där han huvudsakligen skulle komma att vistas. Han hade höga förväntningar på den omtalade Matisses akademi, men fan till sin besvikelse att den var lik konsthögskolan i Stockholm. Han gick istället på fina konstutställningar och på fina, Café du Dome eller La Rotonde med de fina Matisseeleverna. Dessa caféer var mötesplatser för konstnärligt intresserade, konsthandlare och konstsamlare. Dom diskuterade mycket om ”det nya”, Braques och Picassos kubism samt Matisse.
På våren 1911 återvände Nils hem till Sverige för att tillbringa sommaren där och det var någonting han gjorde de närmsta åren.
Viktigare än studierna för Matisse var den nära kontakten 1912 med konstnärshandlaren och konsthistorikern Wilhelm Uhde och genom denne förbindelse med konstnärer som Bonnard, Picasso och Braque. Påverkan från de sistnämnda är viktiga i Dardels värk från denna tid.
Dardel fann emellertid snart sitt formspråk: en lyriskt färgad och mycket personligt hållen berättande naivism med pointillistiska inslag, som i Begravning i Senlis (1913).

Under de följande åren rörde sig Dardel i intellektuella kretsar, vilket anknyter till hans distanserade förhållande till konsten. Bilden kompliceras av perioder med alkohol- och drogmissbruk. Mot slutet av 1910- talet inträffade en förändring i formbehandlingen, där det pointillistiska målningssättet nu ersattes av tydligt avgränsade färgfält och en dynamisk linjeverkan, som rymmer spår av Matisse.

Efter en resa till Japan 1917 kan man se att det dekorativa draget förstärkts. Målningen Visit hos excentrisk dam (1921) är ett av många verk där mer allmänna symboler blandas med personliga till en komplicerad helhet. Ibland tar sig hans bildflätningar ett makabert uttryck. Parallellt med dessa verk, särskilt under 1920- talet, utför Dardel en rad porträtt av varierande karaktär, det märks bl.a. i karikerande av

David Sprengel (1918), Thora Dardel (1923).
De senare porträtten anknyter till ett drag av eroticism i Dardels konstnärskap. På 1920-talet var Dardel också scenograf åt svenska baletten i Paris. Nils träffade Thora i Paris 1920. Dom gifte sig och året efter fick dom en dotter som hette Ingrid von Dardel.I och med faderskapet gick Dardel in i en lugnare fas. Han målade inte så grymma och ibland våldsamma scener. Dardel anlitads mer och mer som Thora Dardel porträttmålare åt höga adelsmän och godsägare m.m. 1920 fick

Dardel en dubbelsidig lung-inflammation som inte var lätt att bota p.g.a. av hans hjärtfel. Han svävade mellan liv och död i flera veckor och Thora gjorde vad hon kunde för att göra honom frisk igen. I ett svårt tillstånd Visit hos excentrisk dam
fördes Dardel till ett sjukhus för att opereras. Efter den svåra sjukdomen kunde han inte bo kvar i Paris på grund av klimatet. Då flyttade han,

Thora och dottern Ingrid till Tunisien. Efter några år träffade Nils en 28-årig kvinna som hette Enita Morris.
Han blev dödsförälskad och hösten därpå skilde sig han och Thora. Thora och dottern Ingrid flyttade då till Sverige och Nils som trodde att han skulle tillbringa hela sitt liv med Enita blev djupt sårad när hon lämnade honom direkt efter skilsmässan.
Nils var mycket bekymrad över dottern Ingrid, så han åldrades snabbt.
Dardels sista utställning ägde rum i New York mellan den 3 och den 22 maj.

Den 23 maj avled Nils Dardel i en hjärtattack i New York, 54 år gammal. Men en utav Dardels högsta önskningar var att få ställa ut i New York och det fick han ju också.
En utav Nils Dardels mest kända målningar är ”Den döende dandyn” som han målade 1918, och som är känd över hela världen.

Konsanalys ”Den döende Dandyn”

Nils målade med kärlek makabra motiv och samtidigt var han rädd för döden och hatade den. Den här tavlan handlar om just döden. Jag tror att han målade den här tavlan för att han tänkte mycket på hur det var att vara död.
Den här tavlan målade han 1918. Det är en olja på en 140 gånger 180cm duk.
Den förebådar den stora svenska börskraschen 1918-1932.
Målningen räknas som en utav förra seklets mest berömda svenska målningar.
Den kostade sju miljoner på konstmarknaden innan den köptes av Nationalmuseet.

Ytlig beskrivning
Det är fem personer på bilden, två män och tre kvinnor. Mannen längst upp till vänster i bild har en lila kavaj och en orange skjorta på sig. Han har kort svart hår. Båda hans händer håller i en näsduk så han torkar bort tårarna med i det högra ögat. Han ser ledsen ut och tittar nedåt till vänster i bild.
Bredvid honom sitter en kvinna i ungefär 25-30 års åldern. Hon har ett svagt leende på läpparna. Hennes mörka hår är uppsatt i en knut i nacken. Hon har en klarblå tröja på sig. Hon lutar sig fram och tittar på mannan som ligger i hennes knä. Hon håller i kudden som mannan ligger på.
Mannen som ligger ner på golvet lutar sig mot en vit stor kudde. Han har svart och stripigt kort hår som hänger ner som testar i pannan. Han har grön kavaj och byxor. Under kavajen har han en vit väst med fem vita knappar. Han håller den vänstra handen på bröstet och den högra ligger avslappnat på golvet. I den handen håller han i en silverfärgad spegel. Det vänstra benet har han lite uppdraget. Han har båda ögonen stängda och det ser ut som om han är död.

Kvinnan längst ner till vänster i blid håller i eller nästan kramar om kudden som mannan ligger på. Hon har långt blont hår. Hon är klädd i en rosa tröja och en lila långkjol. Hon sitter med benen i kors och tittat upp på kvinnan i blå tröja.
Längst till höger i bild finns en kvinna som har orange långklänning på sig. Hn håller på att bre över ett rött täcke med lila blommor och gul undersida över mannan som ligger ner. Hon har det mörkblonda håret fint uppsatt i en knut i nacken.
Bakom henne växer en grön palm.
Bakgrunden över hela målningen är mörkblå.

Komposition
Den här målningen har en H komposition.
Den en lodräta linjen går igenom kvinnan som håller i täcket. Den andra går igenom flickan som sitter på golvet och mannen son gråter. Kvinnan i blå tröja gör att den vänstra linjen blir lite konstig. Hon sticker ut som en gren från den.
Mannen som ligger i mitten av bilden binder samman de två lodräta linjerna till et H.
Båda sidorna väger jämt i bilden tack vare att kvinnan till höger håller i ett stort täcke som går att det blir jämt mellan henne och de tre personerna på den vänstra sidan.
Den mörkblåa färgen dominerar helt den här målningen. Det gör att dom varma färgerna lyfts fram mer. Den vita kudden blir väldigt framträdande liksom kvinnan i den orange klänningen. Jag får en känsla av att dom svävar i rymden.

Blickriktning

1. Mannen som ligger ner
2. Kvinnan som håller i täcket
3. Kvinnan i blått och mannen som gråter
4. Flickan längst ner till vänster

Jag ser mannen som ligger ner först därför att han ligger på en vit kudde som lyfter fram honom. Det vita lyfts fram av den mörka bakgrunden. Jag ser honom också först därför att han binder samman den två lodräta linjerna till H kompositionen och han ligger med huvudet på den vänstra sidan. Han är också i mitten av bilden.
Därefter ser jag kvinnan till höger som häller i täcket. Jag ser henne därför att han har varma färger på sig som också lyfts fram av bakgrunden.
Sen går min blick längs palmbladen till kvinnan i blått och mannen som gråter.
Sedan ser jag Flickan längst ner till vänster. Henne ser ag sist bara därför att hon smälter in i bilden så bra. Hennes bleka ansikte smälter in i det vita kudden. Och hennes mörklila kjol smälter in i den mörkblåa bakgrunden ganska bra.

Djupanalys
Den här målningen kan man säga har två budskap, döden och (manligt och kvinnligt).
Konstnären var väldigt rädd för döden och funderade säkert mycket på den. Han hade problem med hjä...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Nils Dardel

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2006-04-06

    tack så mycket för all info ja

  • Inactive member 2018-07-01

    Hej älskar att läsa om Nils Dardel🙏🏻 jag har en av hans tavlor ( Fiskaren) som ska ut för försäljning , vet duvar jag lättast säljer den med rätt världe ?

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-12-15]   Nils Dardel
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5352 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×