Brasilien dagbok "RESAN"

uppladdat: 2018-05-19
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Brasilien dagbok // dag 1

Jag har sparat till min livs resa. Min väska är packad och jag sitter just nu på planet påväg till Brasilien. Klockan 03.00 i morse åkte jag bil till Oslo, där jag sedan flög till London från Gardemoen. I London anlände jag runt klockan 09.00, sedan bestämde jag mig för att köpa en en kaffe och shoppa lite innan jag sedan satte mig på planet igen. Mitt första stopp blir  Sao Paulo, som är Brasiliens största stad. Resan kommer ta cirka 15h, så jag borde anlända runt klockan 21.00 i Sao Paulo. Medan jag satt på planet så läste jag en broschyr med lite fakta, detta är vad jag hittade:

• Landet sträcker sig över ett område mellan Sydamerika och Atlanten. Det gränsar också till alla Sydamerikanska länder förutom Chile och Ecuador.

• Brasilien är det femte största landet i världen. Det har också en area på 8 514 877 km2, varav 0,65% är vatten.

• Brasília är Brasiliens huvudstad. Det fanns planer att Brasilia skulle byggas redan under 1890-talet, men staden skapades inte förrän på 1950-talet.

• Brasilien är känt för många olika saker. Med det mest kända sevärdheterna för turister är Jesusstatyn, Sockertoppen och Copacabana strand.

• I Brasilien pratar man Portugisiska, den brasilianska portugisiskan skiljer sig dock från den som pratas i Portugal.

Det jag ser fram emot mest måste vara att kunna smaka på acai, men också att bada på den berömda stranden Copacabana! Under flygturen har det varit turbulens ungefär hela resan, men vid landningen var det värst. Det var helt underbart när jag klev av planet och kände den varma luften mot mitt ansikte. Jag kunde känna hur solen redan brände mot mina axlar.

Brasilien ligger i en tropisk zon, men så mycket som jag sett hittills kan jag inte hålla med. När jag tänker på tropiskt klimat så tänker jag på regnskog, men kanske jag kommer kunna se det senare under resan? Efter jag hämtat mitt bagage så var jag riktigt exalterad över att börja utforska staden och då bestämde mig för att gå till en slags turistbyrå. Där köpte jag en karta som kostade cirka 20 Real, vilket motsvarar 50 sek. Kartan jag köpte var över hela Brasilien och då kunde jag se att Sao Paulo ligger nära östkusten. Sorgligt nog så ligger den för långt bort från havet för att jag ska kunna hinna dit. På vägen ut genom flygplatsen så fanns det många olika skyltar med användbar information. Till exempel såg jag en som berättade att den varmaste tiden är i Februari, och då är medeltemperaturen 28,9 grader. Under denna resan kommer jag verkligen få vara noga med solskydd! Den regnigaste månaden är Februari och då kan det komma upp till 205,6 mm regn. Fast denna faktan var ju såklart inte om hela landet utan bara Sao Paulo. Till exempel som i Rio De Janeiro så är medeltemperaturen mycket högre.

Efter jag kom utanför flygplatsen så letade jag runt efter en taxi. Då såg jag att det  redan fanns en kö, men som tur var den inte allt för lång. Påväg till hotellet så passerade jag massor av roliga saker. Men det som fascinerade mig mest var nog marknaderna, så jag bestämde mig för att stoppa taxin vid marknaden närmast mitt hotell. Min första tanke var att det var helt fantastiskt! Marknaden var minst 1 km lång och fylld med färger. Efter någon timme eller så började jag vandra vidare mot hotellet. På vägen dit så kunde jag se att Sao Paulo var en väldigt stor stad, men också tätbefolkad. Jag checkade in vid receptionen och ställde in alla mina väskor på hotellrummet. Här i sängen ligger jag just nu medans jag skriver detta. Resan har gjort min väldigt utmattad och jag har nu bestämt mig för att sova. Godnatt, ses imorgon!

Brasilien dagbok // dag 2

Direkt efter jag vaknat så gick jag ut för att äta lite frukost. Jag bestämde mig för att äta ute på ett litet cafe, ganska nära hotellet. Cafet var fullproppat med folk och doftar ljuvlig med papaya. Medans jag satt där på Santo Grao Oscar Freire så beställde jag en kaffe och pão de queijo. Efter jag ätit klart och betalat så gick jag tillbaka till hotellet. Där packade jag ihop min resväska och checkade ut. Jag beställde en taxi från receptionen som jag sedan använde för att ta mig till en busshållplats. Idag skulle jag resa till Rio De Janeiro!

Efter bara 2h av att åka i bussen så ångrade jag att jag inte tog flyg istället. Bussen var full med människor vilket gjorde att jag fick stå upp. Inte nog med det utan det fanns inga fönster att öppna så att bussen var extremt varm. Det kom till punkten av att vi fick stanna för att små barn svimmat. Medans jag står i bussen passar jag på att se ut genom fönstren på den vackra naturen. Utanför kryllar det med tjock regnskog. Jag tror tillochmed jag såg en liten apa!

När jag klev av bussen så var det extremt varmt. Jag vandrade direkt ner till det hotellet jag skulle stanna på och lämnade av mina väskor. Efter det så gick jag ner till den berömda stranden Copacabana.

Stranden kryllade med människor som både badade men också sålde olika prylar som till exempel glass, dricka eller mat. Jag tog av min mina skor och vandrade längs den långa stranden. Från stranden ser jag den berömda jesusstatyn hålla sitt vakande öga över staden. Medans jag står och beundrar den fina statyn så hör jag barn bakom mig. Jag vänder mig om och ser att dem spelar fotboll, då bestämmer jag mig för att gå fram och prata med dem. Jag använde mig av Engelska och frågade dem vad deras namn var. Dem svarade då att dem hette Gabriel, Lucas och Matheus. Eftersom jag märkte att dem hade lite svårt med uttalet till Engelskan frågade jag dem vilket språk som dem brukade tala. Gabriel berättade då att dem oftast talar Portugisiska men det

finns många gamla människor som också använder sig av teckenspråk. Detta blev jag förvånad över eftersom jag inte sett den informationen när jag letat fakta i tidningar. Efter ett tag när jag talat med barnen så frågar jag dem också vad dem drömmer om att bli när dem blir stora. Båda Gabriel och Lucas svarar att dem vill bli fotbollsproffs, men Matheus berättar istället att han vill bli Brasiliens president och hjälpa alla fattiga. Jag frågade han vad han ville hjälpa till med och då berättade han att han och sina kompisar lever i favelas. Jag hade letat upp om vad favelas var så jag visste att det var en kåkstad. Jag visste också att de växte sig så stora i samband med inflyttning från landsbygden i mitten av 1900-talet. Jag frågar Matheus sedan hur det verkligen är att bo där. Han förklarar att det är väldigt osäkert och har mycket kriminalitet. Det är väldigt vanligt med att turister som besöker blir rånade, så om man ska åka dit måste man vara försiktig och inte utsätta sig själv för onödiga risker. “Den enda bra saken med att bo i en favela är att ingen skulle någonsin gå emot mig eftersom alla i favelan skyddar varann”, säger  Matheus. Vapen är en väldigt vanlig syn och de flesta favelas är kontrollerade av knarkkungar, det är då extremt ofta ett skott avlossas. Medans jag fortsätter lyssna på Matheus när han berättar allt som händer bli jag väldigt ledsen. Jag tycker det är hemskt att barn ska behöva växa upp i en sån kriminalitet och behöva se allt som händer. Jag tror att detta inte sker i Sverige just för att vi betalar skatt. Pengarna som staten får in används till olika bidrag som hjälper privatpersoner att kunna leva. I Brasilien betalar man upp till 27,5% av sin lön till skatt. Skatten är alltså extremt hög vilket gör att 65-110 miljarder real förloras varje år till korruption, eller cirka 1,4-2,3% av BNP.

Efter jag vandrat vidare från barnen så är jag nyfiken på att veta mer om folket faktiskt har det. Jag går då in på ett litet bibliotek inte så långt ifrån stranden. Där läser jag igenom några faktaböcker. Detta är vad jag hittade:

• Landet har en befolkning på 207 miljoner människor och en befolkningstillväxt på 0,8% årlig förändring.

• BNP i landet är 1,796 biljoner dollar, medans HDI är cirka 0,8.

• Klasskillnader i Brasilien är bland det absolut största i världen. De största anledningarna kommer från Brasiliens historia. Även om Brasilien inte länge varit fritt från Portugal, och slaveriet sedan länge varit av skaffat, så påverkar det ändå fördelningar av resurser i landet.

• Om man testar att jämföra brasilien och sverige från 2010-2015 så har sveriges HDI höjts med 0,012, medans brasiliens HDI istället höjts med 0,017. Detta för att Brasilien utvecklas mycket snabbare.

• Spädbarnsdödligheten är 14 per 1000 barn.

Jag tog fram en annan bok som handlade mer om vilka problem landet har. Detta är lite om vad jag hittade:

• Prostitution är något som är lagligt i Brasilien, och givetvis är barnprostitution förbjudet. Men ändå är det ett växande problem i landet. Det finns fullt med grupper som arbetar med människohandel, och det beräknas att finnas 100 000 till 500 000 barn inom prostitution.

• Rasism är en del av den brasilianska vardagen. Mycket för att brasilien har haft en historia med slaveri. Under 1500-1800 talet kom 4 miljoner afrikanska slavar till landet, vilket också gjorde att brasiliens ursprungsbefolkning också blev utsatta.

• Problemen med extrem fattigdom har blivit bättre, men ändå lever 5% av landets befolkning på mindre än 13 kronor om dagen. Många av dem är undernärda och lever i slumområden.

• Droghandeln i brasilien är stor, och många av de fattigaste lever i missbruk. Studier har visat att cirka hälften av alla gatubarn använder droger.

• Att gå i skolan i Brasilien är ett måste, men ändå är det många barn som inte går i skolan alls. Två tredjedelar av 15-åringarna som går i skolan klarar inte av mer än den mest grundläggande matten. Problemen beror mest på att fattiga barn måste arbete med sin familj istället.

• Nedhuggning av regnskogen är ett växande problem. Men också den ökande importen av kött till andra länder.

• I Brasilien finns mycket våld och kriminalitet. Polisen, som är straff fria, använder sig ofta av våld. I fängelset är det också vanligt att tortyr förekommer.

• I Brasilien så är kvinnornas politiska, sociala och ekonomiska makt väldigt liten. Löneskillnaderna är också stora och kvinnor tjänar cirka 75% av mannens lön. Jämställdhetsproblemen har dock blivit bättre under de senaste åren.

• Mellan 1996 och 2006 mördades cirka 465 000 människor i Brasilien, alltså 100 personer per dag. De flesta blir skjutna, men det finns såklart andra anledningar.

Efter jag gått ur biblioteket så bestämmer jag mig för att gå tillbaka till hotellet. Där ser jag att klockan börjar bli ganska sent så jag fixar iordning mig och sedan vandrar ner mot stranden. Den är fylld med personer som sitter ner och säljer saker. Det fanns tillochmed massor av fina sandstatyer! Efter ett tag av att gått på stranden så tar jag mig till en restaurang nära vattnet. Där beställer jag nationalrätten Feijoada. Den består av en böngryta med svarta bönor och kött. Maten var helt underbart god! Menas jag satt och åt kom en man fram till mig. Han berättade då att hans namn var River och han sålde biljetter till sevärdheter. Jag blev nyfiken och frågade han vad det var för sevärdheter. Han gav mig en broschyr och förklarade vad var och en var. Jag tyckte att resan till Amazonas såg riktigt spännande ut då jag alltid velat åka dit. Jag köpte en biljett för bara 100 real (250 kr) och sa hejdå till mannen. När jag ätit klart så gick jag mot hotellet igen. Där på sängen sitter jag just nu och ska snart sova. Min dagbok fortsätter imorgon när jag ska se på lite regnskog i amazonas. Godnatt!

Brasilien dagbok // dag 3

När jag vaknade packade jag direkt ner allt jag behövde för dagen i en ryggsäck. Jag tog med mig ryggsäcken och gick ner till en hörnbutik nära mitt hotell. Där köpte jag acai till frukost och vandrade vidare mot busstationen. Jag visade min biljett för chauffören och klev på bussen. Resan var flera timmar lång, detta eftersom det regnade och jorden var lerig. Bussen fick stanna minst 3 gånger!

Påväg till  Amazonas såg jag många jordbruksområden, och fälten var fyllda med personer som arbetade. Brasilien har faktiskt en av världens största jordbruksområden. Men är också nästan störst i exportering av etanol, sockerrör och tobak. Majs, kassava, bananer, ris, vete, potatis och bönor är några av de viktiga grödor som odlas för privat användning men också försäljning. Miljontals av brasilianare är beroende av jordbruket för att kunna försörja sina familjer, men många saknar fast inkomst. På sådana plantager som fokuserar på export kan barn tvingas jobba upp till 14 timmar om dagen. Brasilien har också enorma tillgångar till malm och mineraler. Gruvindustrin Carajás gör Brasilien till världens största järnmalmsproducent. Men det är såklart inte bara det som bryts i landet utan det finns andra som till exempel tenn, aluminium, nickel och koppar.

Brasilien ses fortfarande faktiskt som ett U-land. Jag tror detta är pågrund av all makt skiftande och de ekonomiska skiftningarna som funnits i landet. Men såklart är det inte bara Brasiliens fel utan om man kollar tillbaka på när Portugal, England, Frankrike och Nederländerna koloniserade Brasilien så tog dem alla råvaror. Men också alla naturresurser och folket som dem gjorde till slavar. Det finns fortfarande spår av koloniseringen, som till exempel den dåliga ekonomin. För att landet ska bli ett I-land så behövs mycket hjälp.

Efter bussen stannat i Manaus så mötte jag upp med River. Han välkomnade mig med ett leende och vi stannade och pratade med en andra turister (River i blått). Efter någon timme så klev vi båda på en båt kallad Jacaré-Açu. Medans vi satt på båtresan så passade jag på att prata med River. Jag frågade han hur miljön är i Brasilien. Han svarade då att Brasilien har stora miljöproblem. I de stora städerna är luften förorenad på grund av den täta trafiken, speciellt i Sao Paulo området. Den delstaten som drabbats värst är Rondonia som ligger vid gränsen mot Bolivia. Detta tycker jag är hemskt men såklart inte kan sätta mig själv i situationen, eftersom i Sverige är luften inte förorenad. Jag har ingen koll på heller om hur man ska kunna fixa detta problem, den enda utvägen är väll att försöka minska på fordon. Om detta problem ej fixas så kommer växthuseffekten bara öka ännu mer, eftersom Brasilien är ett av de största länderna med höga utsläpp.

Medans vi fortsätter resan längre ut i floden ser jag stora mängder av djur. Amazonfloden är världens längsta flod. Den börjar faktiskt i Peru i väst, den går sedan igen Brasilien och avslutas i Atlanten. Regnskogen i Amazonas är 57% av Jordens totala regnskog. Övriga delarna ligger i Afrika och Asien. Jorden som regnskogen står på är bördig och därför huggs den ner. Men man fortsätter att hugga ner mer eftersom efter något år så slutar jorden vara bördig.

Floden är 6 200 km lång med hundra miljontals liter vatten som rinner igenom den. Medans skogsområdet är det största i världen med cirka 2 500 trädslag, 2 000 fågelarter och 100 sorter ätbara frukter. Ingen vet dock exakt hur många arter djur som lever i regnskogen, och nya arter hittas hela tiden. I Sverige lever cirka 4 000 arter av kärlväxter, medans i regnskogen lever mer än 100 000!

Regnskogen är extremt viktig både för Brasilianare men för hela jordens befolkning. Nästan alla frukter och mediciner som vi äter kommer från regnskogen. Till exempel bananer, avokado, ananas, apelsiner, citroner, kakao, kaffebönor osv.. Regnskogen är också “Jordens lungor”. Den omvandlar koldioxid till syre och låter oss människor andas. Men om regnskogen fortsätts huggas ner, riskerar vi att all världens regnskog dött ut inom 100 år. För att ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brasilien https://sv.wikipedia.org/wiki/Favela https://sv.wikipedia.org/wiki/Amazonas_regnskog https://en.wikipedia.org/wiki/Languages_of_Brazil https://sv.wikipedia.org/wiki/Rio_de_Janeiro http://pasmallen.nu/att-bo-i-en-favela/ https://www.thespruceeats.com/breakfast-in-brazil-3029240 https://nyheter24.se/ https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/sydamerika/brasilien/naturtillgangar-och-energi/ http://www.latinamerika.nu/brasilien-bland-varldens-storsta-utslappslander http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/amazonas

Kommentera arbetet: Brasilien dagbok "RESAN"

Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×