Färgernas påverkan på människor i samhället

3803 visningar
uppladdat: 2018-07-13
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Bildresultat för psychology color

Att tala om färg och dess påverkan på människan är något som studerats i många år. I takt med utvecklade sociala medier och ökat marknadsföringsmöjligheter har färg kommit att bli mycket viktigt. I den här artikeln tänkte vi redogöra för hur färger påverkar dig. Hur dessa påverkar dina val i vardagen och hur dessa skiljer sig åt hos män och kvinnor. 

Blå är den gemensamma färgen för män och kvinnor

I en amerikans studie som gjordes år 2003 redogjorde man för hur färger uppfattades bland män och kvinnor. I studien deltog 232 personer från 22 olika länder runt om i världen. Man studerade vilka färger män och kvinnor uppskattade mest, och även vilka färger som var de minst attraktiva för grupperna. 

Studien visade bland annat att blå var den gemensamma färgen bland män och kvinnor. Blå visade sig alltså vara mycket uppskattad bland båda könen. Orange och brun var dock färger som man gillade minst. För män visade det sig även att lila var en färg som inte uppskattades. Dock var färgen en storfavorit bland kvinnor. 

Kvinnor är bättre på att urskilja färgskalor

I en annan färgstudie från 2007 bekräftade man det gemensamma tycket för den blå färgen. Studien gick i övrigt ut på att kartlägga hur synen på färger kan skilja sig mellan de olika könen. Bland annat visade studien att kvinnor drog sig mer mot röda toner, där även rosa var inkluderad. Det visade sig även att kvinnor föredrog mjukare färger, men även vita färgskalor. Män däremot ska enligt studien föredra starkare färger, där även den svarta färgen dominerade. Det visades sig även att män generellt föredrog de akromatiska färgerna mer än vad kvinnorna gjorde. 

Hur kommer det sig då? I en nyare forskning som gjort menar man att anledningen helt enkelt handlar om att män och kvinnor ser färger och nyanser på olika sätt. Man menar att kvinnor har bättre öga för färger och är bättre på att urskilja färgnyanser. Forskningen visade även att männens färgskala var mer förskjuten, i jämförelse med kvinnor, och behöver därför en längre våglängd på ljuset för att uppfatta nyanserna. 

Däremot visade det sig att män var bättre på att urskilja detaljer och snabba rörelser. Man förklarar det med att könshormonet testosteron här har en betydande roll för hur män och kvinnor uppfattar färger.

Färger efter genus vid marknadsföring 

När man kikar närmare på hur färger påverkar män och kvinnor har man alltså uppmärksammat att kvinnor generellt är bättre på att urskilja färger, och föredrar en mjukare framtoning. När man sedan anammar teorin i praktiken kan man snabbt se tydliga resultat. 

Speciellt intressant blir detta när det kommer till marknadsföring. Är det en kvinnlig publik man söker har det visat sig att ljusare och mjukare färger i blått, lila och rosa, men även vit, haft ett positivt utfall. Typiska exempel, där arbete med färg och form varit viktiga nämnare, är bland bloggar, mobilspel, online magasin och olika underhållningssidor på nätet. 

Bland annat har det vist sig att färg inom spelindustrin varit mycket viktigt för att locka rätt typ av spelare. Idag har den så kallade iGamingindustrin vuxit enorm, och man talar främst om casinosidor på nätet. Du har säkert sett de eviga casinoreklamerna på TV och vet vad vi talar om. 

IGaming är en mycket konkurrenskraftig marknad och att använda sig av färg har därför visat sig vara viktigt. För bland annat nyare spelsajter, såsom Spellandet Casino, har färg varit en viktig del för att attrahera rätt typ av spelare. Den omnämnda sajten, som utvecklats för kvinnliga spelare, har arbetat med ljusare färgskalor med röda inslag för att försöka träffa rätt. Även om sajten går i något nedtonade färger, finner man även de viktigare delarna av sajten i mer kvinnliga färgtoner. Band annat är spelknapparna i lila, något som vi tidigare i artikeln nämnde ska vara en uppskattad färg bland kvinnor. 

Färgens betydelse i framtiden

Som du nog förstår påverkar färger dig mer än vad du tror. Oavsett om det handlar om vilken vara du vill köpa i butiken, om du önskar köpa röda eller gröna äpplen, vilket företag som inbjuder till bättre tjänster, så har färger en stor betydelse. Även inom psykologi har färg kommit att bli mycket viktigt och används idag i form av psykologins färgterapi.

Ju större utbudet av virtuella tjänster, hemsidor och andra produkter på nätet som förekommer desto större blir konkurrensen. Att arbeta med färger är därför viktigt och vi är säkra på att färgernas betydelse för att skapa ett vinnande koncept kommer att bli allt vanligare. 


Författare:
Mandy Amanda Liljedahl

 

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Färgernas påverkan på människor i samhället

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2018-07-13]   Färgernas påverkan på människor i samhället
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60371 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×