”…ja, ganska mycket frukt i alla fall” – en studie om elevers uppfattningar av matematik

910 visningar
uppladdat: 2008-03-10
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
BAKGRUND: Matematik har alltid varit ett viktigt ämne under historiens gång. Från början användes matematik som ett redskap för att lösa olika problem i vardagen. Vad hände sedan, varför blev matematiken så fokuserad på algoritmer och tal? Många gånger upplevs det som elever inte ser sitt eget lärande, de reflekterar inte över det de lär i skolan. Det viktigaste för eleverna är att räkna så många sidor i boken som möjligt och räknandet blir en tävling dem emellan. Det är inte alltid eleverna förstår att skolmatematiken är något som de kan ha nytta av i vardagslivet. Ett av målen med undervisningen är att eleverna skall utveckla sådana kunskaper inom matematik så de kan fatta välgrundande beslut i det vardagliga livet. För att nå målen och göra matematikens komplexitet synlig, har läraren en nyckelroll. SYFTE: Syftet med studien är att undersöka barns uppfattningar av matematik. METOD: Fenomenografi är en kvalitativ forskningsansats som beskriver människors uppfattningar av olika fenomen. Avsikten med en fenomenografisk studie är att försöka hitta variationen i och kategorisera människors erfarenheter i det tilltänkta undersökningsområdet. För att ta reda på elevers uppfattningar av matematik har vi valt att använda oss av den riktade öppna formen av intervju. RESULTAT: Resultatet har utfallit i fyra kategorier som redogör för barns olika uppfattningar av matematik. I en del av intervjusvaren uppfattas matematik som ett enskilt ämne i skolan som eleverna skall lära sig. Den andra kategorin visar på uppfattningen att matematik är viktigt men eleverna har svårt att ge uttryck för varför de skall lära sig det. I en del av intervjusvaren uppfattas matematiken i ett längre perspektiv och eleverna ser matematiken som något de har behov av som vu...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: ”…ja, ganska mycket frukt i alla fall” – en studie om elevers uppfattningar av matematik

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-03-10]   ”…ja, ganska mycket frukt i alla fall” – en studie om elevers uppfattningar av matematik
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=11120 [2024-05-10]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×