Detta examensarbete behandlar dagens trafikproblem och den planering som vi
tror krävs för att nå en hållbar utveckling. Med hållbar utveckling menar vi
bl.a. ett hållbart resande – ett resande som inte begränsar mobiliteten men som
ökar möjligheterna att förflytta sig mer miljövänligt. Mer konkret vill vi att
folk ska kunna lämna barnen på dagis på väg till pendelparkeringen, ta tåget/
spårvagnen/bussen till jobbet och sedan efter jobbet kunna uträtta sina
ärenden, i samband med att barnen hämtas på vägen hem.
Vi har utformat en delstrategi med ett antal samordnade åtgärder. En komplett
trafikstrategi kräver mer resurser och tid än vad vi har haft utrymme för. För
att en trafikstrategi eller en del av en strategi ska få full effekt, krävs att
den får konsekvenser inte bara för trafiken utan även för den fysiska
planeringen som helhet.
Trafiken och framför allt vägtrafiken är ett växande problem vad det gäller
trängsel, tidsförluster och inte minst i form av miljöskador. Trafiken kräver
stora delar av stadens begränsade ytor och ju mer ytor som tas upp av
biltrafiken, desto mindre plats blir det över för stadsliv och vistelse. Det
har skapat ett stort behov av mer hållbara transportsätt och det faktum att
städernas ytor inte räcker till är en viktig faktor att beakta i dagens
stadsplanering.
London, Singapore och Stockholm är exempel på städer som bestämt sig för att
åtgärda problemen, och fler städer tenderar att följa deras exempel. Även om de
flesta städer som infört, eller talar om att införa väg/trafikavgifter är
relativt stora städer, så talar mycket för att det bara är en tidsfråga innan
även mindre städer följer samma exempel. Trenden visar att även mindre städer
kommer drabbas av liknande problem i och med den privata bilens ökande
popularitet. Utifrån detta har vi valt att arbeta med Göteborg, Sveriges andra
största stad med ca 500,000 invånare som tillämpningsexempel.
Utifrån att ha studerat London och Stockholm och de vägavgiftssystem som är i
bruk där, har vi gjort ett förslag på hur vägavgifter skulle kunna bidra till
ett mer hållbart resande i Göteborg. Vi har tittat på städer som jobbat med
samverkande trafikstrategier och vägavgifter, och utifrån analyser har vi
arbetat fram en paketlösning för Göteborg. En hållbar trafikutveckling är inget
man skapar med ett enda medel, utan det kräver flera samordnade åtgärder som ...