Meter, decimeter eller centimeter?

1818 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte En internationell undersökning av elevers kunskaper i matematik (TIMSS) visar att elever från asiatiska länder som Hong Kong och Japan, lyckas bäst. En förklarning till resultatet är det sätt som lärarna undervisar på. I Japan finns en modell för kompetensutveckling som kallas Lesson study och innebär att lärarna arbetar i lag med att utveckla under- visningen. En Learning study har många likheter som denna modell. Mitt syfte är att synliggöra processen i en Lear- ning study i matematik ur en deltagande, forskande pedagogs perspektiv samt att redogöra för och analysera elevernas resultat från samma studie med hjälp av variationsteorin. Jag utgår från forskningsfrågan: Vad kan vara kritiskt för elevernas förståelse i en Learning study om längdenheter? Metod och material Jag använder mig av en kvalitativ analysmetod. Jag har analyserat tre lektioner med vissa likheter och skillnader samt elevernas resultat på två olika tester. Jag använder mig av variationsteorin som teoretiskt ramverk i min analys. För att öka tillförlitligheten använder jag flera olika sorters data. Det material jag har analyserat är tre videoinspel- ningar från lektioner, 35 skriftliga elevtester, 37 elevintervjuer samt 9 skriftligt dokumenterade planeringstillfällen om vardera 90 minuter. Resultat Då en Learning study ofta får bättre resultat gällande elevernas lärande från första till sista lektion, skiljer sig denna studie från andra då resultatet istället blir sämre. Den första lektionen, hade ett 100%-igt resultat på det utförda efter- testet. Detta kan ha medfört att de kritiska aspekterna i denna Learning study varit möjliga att för eleverna att erfara under lektion A men att de förändringar som gjordes inte bidrog till att eleverna hade möjlighet att urskilja dem i lektion B och C. De kritiska aspekterna har...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Meter, decimeter eller centimeter?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Meter, decimeter eller centimeter?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=23713 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×