Udda, enligt vem? ­ En kvalitativ studie om identifieringen av elever i behov av särskilt stöd.

1324 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur identifieringen av elever i behov av särskilt stöd går till, samt vilka insatser en sådan identifiering leder till. De huvudfrågor som studien utgått från är: På vilka grunder identifieras elever i behov av särskilt stöd?, Vem gör denna identifiering? samt Vilka vidare åtgärder leder en identifiering till? För att undersöka detta analyserades tidigare forskning samt genomfördes intervjuer med en rektor, en speciallärare och fyra lärare på en skola. Avsikten var att genom intervjuerna undersöka och tolka vilka uppfattningar som fanns angående det ovan nämnda syftet och placera in dessa i olika temaområden. Studien är av kvalitativ karaktär och de intervjuer som genomförts har varit semistrukturerade. Genom studien har framkommit att lärarna främst är de som identifierar elever som avvikande och därmed i behov av särskilt stöd. Det har också framkommit två skilda synsätt på grunderna till denna identifiering, ett där problematiken förläggs hos den enskilde individen och ett där den miljö i vilken eleven befinner sig också tas i beaktande. Vidare har studien resulterat i en liknande uppdelning av synsätt beträffande de åtgärder som vidtas på skolan då en identifiering är gjord. Rörande lärarnas makt att definiera en elev som en elev i behov av särskilt stöd har det visat sig att medvetenheten om denna definitionsmakt är relativt låg bland lärarna. Studiens relevans för läraryrket är således stor då det tycks finnas brister i likvärdigheten angående identifieringen av elever. En förhoppning är därför att studien kan komma att användas som diskussionsunderlag...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Udda, enligt vem? ­ En kvalitativ studie om identifieringen av elever i behov av särskilt stöd.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Udda, enligt vem? ­ En kvalitativ studie om identifieringen av elever i behov av särskilt stöd.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24544 [2024-05-12]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×