CSR- spelar det någon roll för kunden?

2076 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SammanfattningInledning och syfte: Allt fler företag väljer idag att förmedla sitt sociala ansvarstagande till sina kunder eftersom kunder utger sig för att vara intresserade av denna information. Problematiken med de undersökningar som tyder på att CSR spelar en viktig roll för kunderna svarar på hur kunderna vill framstå istället för hur dom faktiskt agerar. Denna undersökning syftar till att förstå vilken roll CSR egentligen spelar för kunden genom att undersöka hur kunder tänker och agerar kring CSR samt på vilket sätt CSR kan vara värdeskapande för kunden.Teori: Flera marknadsundersökningar har visat att CSR har inverkan i kunders uppfattningar och attityder om företagets varumärke, organisation, produkter och tjänster. Genom att tilltala kundens psykologiska behov som till exempelvis ”att vara en människa som bryr sig” är CSR en emotionell fördel som kan vara värdeskapande. Varumärken består i praktiken av kunders associationer, det vill säga vad de förknippar varumärket med. För att få en uppfattning om vilka associationer som är mer eller mindre värdeskapande för kunden bör man se till hur kunden värderar de olika associationerna mot varandra.Metod: För att svara undersökningens frågeställningar och syfte är vårt angreppssätt att söka finna förståelse genom att undersöka och utforska en specifik miljö, en så kallad fallstudie. Undersökningens fallföretag är det svenska klädföretaget H&M vilket var bland de första stora klädföretagen som redan 1997 formulerade en uppförandekod och värdegrund för sin verksamhet. Enligt en undersökning gjord av Råd&Rön och Fair Trade Center har H&M en bra uppförandekod som de på ett bra sätt kommunicerar till sina kunder genom hemsidan.För att bättre förstå hur viktigt ett företags CSR är för kunden har vi valt att främst använda primära källor i form av kvalitativa intervjuer.Slutsatser: CSR spelar inte en betydande roll i respondenternas utvärdering ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: CSR- spelar det någon roll för kunden?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   CSR- spelar det någon roll för kunden?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24693 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×