Regalskeppet Vasa

9 röster
22731 visningar
uppladdat: 2005-12-06
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Varför byggdes Regalskeppet Vasa

Sverige var ett fattigt land vid den tiden och huvudstaden var Stockholm som hade endast 10.000 invånare.1600-talet var en tid då Sverige expanderade i Östersjöområdet. Kungens intentioner krävde stark kontroll över Östersjön. Målet var att strypa (sjunka) Polens handel med västra Europa. Flottan var i dålig kondition och Sverige var fullt upptaget med ett krig med Polen och följde samtidigt oroligt utvecklingen av Trettioåriga kriget nere i Tyskland.

Byggandet av Vasa.
1625 beställdes kungen fyra krigsfartyg, två mindre och två större. Vasa, skulle bli ett av de stora. Meningen var att hon skulle bli det praktfullaste och kraftigaste skeppet som fanns. Vasa fick sitt namn av Vasa-ättens symbol "vasen". Vasa byggdes vid Stockholms skeppsgård som var en stor arbetsplats där ca 300 olika specialister arbetade.
Skeppsbyggmästare var holländaren Henrik Hybertsson. På den tiden byggde man inte efter ritningar men istället användes "bestick",bestämda proportioner som ansågs ge ett skepp goda egenskaper. Besticken som användes vid Vasas byggande var anpassade efter ett kanondäck, men kungen hade beordrat två.Vasa byggdes av ek från kronans ekskogar, den största delen kom från Ängs ö i Mälaren nära Stockholm. Det gick åt ca 1000 ekar för att bygga Vasa.
Vasas byggdes först på en stapel. Vasa färdigställdes sedan i sjön. Orsaken till den tidiga sjösättningen var att man ville sjösätta fartyget innan det blev alltför tungt. Skeppen skulle tjäras, kölhalas, målas och riggas. Sedan tog man ombord artilleri och ammunition. Proviant togs ombord sist. Provianten brukade räcka i två eller tre månader.
Vasa i siffror
Vasa var bestyckad med sammanlagt 64 kanoner. Vasas bestyckning vägde sammanlagt drygt 80 ton. Kanonkulorna till de stora vägde drygt 10 kilo styck.
Skrovets vikt: 1200 ton
Barlastens vikt: 120 ton
Skeppets längd inkl. bogspröt: 69 meter
Största bredd: 11,7 meter
Höjd från köl till stormastens topp: 52,5 meter
Djupgående ca 5 meter
Antal segel: 10 stycken


Livet ombord
Kaptenen på Vasa, hette Söfring Hansson.
Sjölivet var spartansk. Man levde, sov och åt på däcket mellan kanonerna på batteridäcken. Sjömännen fick en omgång kläder, som de sov och arbetade i. Soldaterna sov direkt på golvet. På höstarna var det kallt och fuktigt och få hade råd med en filt .Befälet (kommando) bodde i kajutan (ser ut som ett slottsgemak, med skulpturer på väggarna) . De sov i fållbänkar och åt på tallrikar. Men maten var den samma för alla ombord: hårt bröd, ärtor, salt och torkad fisk, torkad kött, gryn, och öl.
På grund av den dåliga och enformiga maten, kylan, och den usla hygienen grasserade sjukdomar i flottan ofta och livet var mycket hårt för besättningen.
Livet ombord blev långtråkigt och stillasittande på gränsen till det outhärdliga. För att fördriva tiden spelade man spel - officerarna föredrog det tjusiga brädspelet.

Tvärsnitt av det svenska regalskeppet Vasa ( fyra däck)

Hålskeppet, inte ett av de egentliga däcken,var beläget längst ner i skrovet. Nederst i hålskeppet fanns barlasten. Kabyssen, köket, låg här i mitten av fartyget och även en del förråd, t.ex. färskvatten, öl, och kött. Krutdurken låg här nere i aktern, på säkert avstånd från elden i kabyssen.

Trossdäcket. Här låg segel och rep förvarade. Här var ärtor och bröd. Här nere arbetade fältskär och frisör.
Undre och Övre batteridäck var upptagna av de 52 kanonerna. På undre batteridäcket fanns ankarspelet. Besättningen sov här direkt på däck.
Väderdäcket slutligen var det övre däcket. Det var genombrutet av en mängd trallar som släppte igenom ljus och luft till de lägre däcken. I styrhytten fanns den s.k. kollerstocken som rorsman manövrerade skeppet med. Bakom styrhytten finns kajutorna.

Vasas förlisning
Söndagen den 10 augusti 1628 på eftermiddagen, efter en gudstjänst i Storkyrkan, seglade Vasa ut på sin jungfrufärd. Resan började vid nuvarande Slussen. Många hade samlats på kajen för att få se flottans nya fartyg med den överdådiga utsmyckningen. Vasa hissade segel och sköt salut - svensk lösen (två skott). Men redan efter bara några minuters krängde skeppet till, rätade sig något - och krängde till igen. Vatten forsade in genom de öppna kanonportarna. Vasa sjönk utanför Beckholmen på Djurgården, djupet var trettio meter.
Vasas färd har varat blott 20 minuter och i sträcka mätt, ca 1300 meter. Man tror att ungefär femtio människor fick sätta livet till av de ca 200 ombordvarande. Man var på väg till Älvsnabben i Stockholms södra skärgård för att ta ombord 300 soldater. Vasa skulle sedan ha gått mot Danzig tillsammans med en eskader för att blockera en flodmynning i det Polska kriget.
Varför sjönk ”Vasa”?
Orsaken till katastrofen är istället 1600-talets bristande teoretiska kunskaper i konstruktionen av skepp. Vasa var något nytt - ett tekniskt experiment. Efter Vasa byggdes många framgångsrika skepp med både två och tre batteridäck. Man lärde sig av Vasa och gick vidare.Skeppet hade för lite barlast (stora stenbumlingar). Man fick inte plats med mer barlast i hålskeppet. De skulle ge skeppet nödvändig stabilitet. Vasa sjönk därför att barlasten inte räckte till som motvikt till kanoner, virke, master och segel.Vasa hade inte klarat krängningsproven tidigare. Krängningsprovet gjorde man genom att låta trettio man springa från den ena fartygssidan till den andra och på så sätt få skeppet i gungning. Gustav II Adolf som befann sig i Polen gav ändå order om att Vasa skulle segla.Dessutom skeppsbyggare Hybertsson dog ett år före jungfruseglatsen och hans bror med kompanjonen tog över bygget. Konstaterade att Vasa antagligen var välbyggt, men fel proportionerat.
Vems var då felet att Vasa sjönk?
Amiral Fleming- därför att han hade kunnat stoppa skeppet efter krängningsprovet.
Kung Gustav II Adolf-därför att han ville ha ett stort skepp med så många och tunga kanoner som möjligt.
Skeppsbyggmästare Henrik Hybertsson- därför att han byggde Vasa som om hon var ett skepp med ett kanondäck.
Sjömännen på Vasa- däför att de seglade ett nytt skepp med öppna kanonportar - och Vasa sjönk då vatten rusade in genom dessa. Det bästa hade varit att prova det nybyggda skeppet med kanonportarna stängda.
Vasa bärgas
Det gjordes flera misslyckade försök att bärga vraket under de närmaste åren efter han sjunk men man hade inte tekniken och redskapen som krävdes. Så 1663-1664 bärgade de flesta av Vasas bronskanoner och de såldes till Tyskland. Efter detta glömdes vraket bort. Vrakspecialisten Anders Franzén lokalisera Vasa 1956 .Vasa låg på 30 meters djup. Regalskeppet åter upp till ytan kl. 9.03 den 24 april 1961. Först ombord var Anders Franzén och Per Edvin Fälting. Vasa ställdes sedan på en egen ponton och täcktes över med ett skyddshus av aluminium. Fartyget bogserades sedan till Wasavarvet senhösten 1961. Hela sommaren 1961 grävdes skeppet ut av arkeologer. 1962 öppnade Wasavarvet - det provisoriska museet. Skeppet och alla fynden konserverades. Det var ett gigantiskt arbete. Under 17 år sprutades Vasa med polyetylenglykol-PEG.(en kemisk lösning för att undvika sprickor).När man skulle pussla ihop alla vrakdelar blev det en enorm uppgift. Det fanns inga ritningar och inga samtida avbildningar av Vasa. Man hade stor hjälp av att studera avbildningar av andra skepp från Vasas tid.
Det nya Vasamuseet öppnade 1990. Vasamuseet på Djurgården är nu Skandinaviens mest besökta museum. Regalskeppet Vasa har kallats för världens största pussel.

Skulpturer
Vasa är inte bara ett skepp - hon är en konstskatt också. Vasa var extremt rikt utsmyckad med runt 700 snidade figurer av romerska krigare, lejon, sjöjungfrur, förvridna gestalter och grekiska gudaväsen. De flesta berättar symboliskt om hur den svenske kungen Gustav II Adolf ville att omvärlden skulle se Sverige och honom själv. Konstnärerna som gjorde Vasas skulpturer var inte svenskar, utan kom från Tyskland och Holland. De högg i ek, furu och lind. Stilen var renässans och tidig barock. Skulpturernas motiv hämtades från grekiska sagor, bibeln, den romerska historien och från 1600-talets fantasifulla svenska kungalängd. Den första skulpturen från Vasa var "Lejonet från Norden" - en mystisk gestalt som ska slå ner katolikerna.
Vasamuseets brädspelsvänner
Längst ner i regalskeppet Vasas aktre delar, där befälet hade sina tillhörigheter, återfanns ett välbevarat brädspel. Spelet var tillverkat i ask och ek med brickor av lönn och päron. Fyndet av brädspelet gav idén att återupptäcka intresset för det gamla svenska brädspelet som på senare år blivit allt mer bortglömt.Spelplanen är likadan som i Backgammon, liksom antalet brickor, 15 ljusa och 15 mörka. Precis som i Backgammon är det ett spel för två och den som spelar "hem" sidan brickor först vinner. Men där slutar likheterna. I svenskt bräde kan man även vinna på sex andra sätt, det ena mer ärofullt än det andra. Båda spelarna spelar dessutom motsols vilket innebär att man har motståndaren "i ryggen". Flertalet som kan båda spelen tycker att brädspel visserligen är svårare, men också bra mycket mer spännande!
Brädspelsvännerna samlas i museet på onsdagar kl 14.00-20.00 under vår och höst.
Rädda regalskeppet "Vasa"
Wasabröd, Bevara Vasa och Vasamuseet inleder ett samarbete för att rädda regalskeppet Vasa. Målet för samarbetet är att samla in åtta miljoner kronor under en treårsperiod.
1 300 000 kronor har nämligen regalskeppet fått in i sponsorpengar under ett halvår. Sponsringen kommer från ett knäckebrödsföretag med ett namn som stavas nästan likadant som regalskeppets. Samarbetet sker genom att 50 öre av varje sålt paket Wasa Husman går till att rädda regalskeppet "Vasa". På så sätt kan det svenska folket stötta samarbetet och rädda nationalklenoden Vasa.
Värdepapper från 1628
Detta är autentiska souvenirer från skeppet Vasa
1961 fann arkeologerna skeppets ankartåg av hampa. Ett av de två tågen hade bevarats förvånande väl och den andra var nedbruten. Genom att rena denna hampa fick man fram ett material som visade sig utmärkt för handtillverkning av ett kvalitativt mycket förnämligt papper med vackra struktur och en svagt gulbrun färgton.
Det ena papperet har framställts (tillvärkas) för hand vid Tumba pappersbruk (som också trycker de svenska sedlarna) och består av 100%...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Regalskeppet Vasa

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-12-06]   Regalskeppet Vasa
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5026 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×