Martin Luther

10 röster
21739 visningar
uppladdat: 2007-11-08
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Martin Luther – och reformationen i Europa

Inledning
1500-talet var då folk började ifrågasätta de gamla traditionerna. Kapitalismen kom att förändra synen på ekonomin. Martin Luther utförde dåd i början av något så stort som han själv nog inte fattade skulle förändra hela världens syn på kyrkan. Martin Luther och Reformationen berör människor världen över.

Frågeställning
Hur påverkas vi av Martin Luthers handlingar idag? Vilka tjänade och förlorade på Reformationen? Varför spikade Martin Luther upp sina 95 teser? Hur gick det för Martin Luther?

Syfte
Syftet med arbetet är att ta reda på hur Martin Luthers uppväxt såg ut, hur det kom sig att han blev munk. Jag ska också ta reda på vad ett avlatsbrev var och vad för innebörd det har.

Metod och material
Internetkällor, bland annat NE och till viss del Wikipedia ligger till grund för mitt arbete. Tidsskrifter och böcker om Reformationen och Martin Luther kommer också att användas.



Martin Luther – Bakgrund och uppväxt
Martin Luther föddes den 10:e November 1483 i Eisleben men flyttade inom kort efter sonens födelse till Mansfeld. Luther började sin där sina skolstudier som senare fortsatte i Magdeburg och Eisenach. I Magdeburg levde han med det gemensamma livets bröder en sorts orden som bildats som reaktion mot klosterväsendets förfall. Martin Luther började studera juridik som 18-åring i Erfurt, Tyskland. Erfurt var som en sorts samlingsplats för humanismen. Han började vid en ålder av 23 att inträda i ett augustinerkloster efter att ha blivit rädd för ett åskväder. Luther valde den väg, liksom många andra män och kvinnor som kyrkan rekommenderade, ”fullkomlighetens väg” för att verkligen förverkliga kristenlivet. Augustinerklostret var ett studiekloster som samarbetade mycket med universitetet i staden. I klostret blev han prästvigd och doktorerade i teologi. Han fick också en professur i bibeltolkning vid universitetet i Wittenberg.

Att finna en nådig Gud
De första åren föreläste Luther som professor om Psaltaren och Romarbrevet. Hans viktigaste och största uppgift var bibeltolkning, som förekom om och om igen i hans oregelbundna liv.
Martin Luther var en mycket filosofisk och klok man som drabbades av många teologiska frågor kring Gud och människornas plats på jorden. Den avgörande frågan, den reformatoriska frågeställningen för Luther var: ”Hur ska jag finna en nådig Gud?”, som färgas av medeltidens rädsla och ångest, inte minst för att hamna i skärselden eller i helvetet. Enligt den samtida religionsuppfattningen föreföll det på människan att rätt förbereda sig för mottagandet av Guds nåd. Att Luther inte visste om hans ansträngningar räckte för att ta emot Guds nåd plågade honom väldigt länge. Den enda lösningen var i grunden en ny syn på förhållandet mellan Gud och människa.
Övervinnandet av de gamla reglerna eller normerna, det så kallade reformatoriska genombrottet som skedde någon gång på 1510-talet har Luther beskrivit långt senare i en utgåva av sina latinska skrifter. Luther förstod att att orden inte skulle förstås rättsligt utan snarare som ett uttryck för Guds handlingar och försök till gemensamhet och rättfärdighet.
Guds rättfärdighet blev detsamma som Guds barmhärtighet. Upptäckten innebar en sorts befrielse, fokuseringen låg inte längre på den enskilda individen och de egna handlingarnas enskilda betydelse utan på Kristus, genom vilken den barmhärtige Herren handlat och handlar med syndare.

Avlatsbreven och de 95 teserna
Luther förstod nu sambandet mellan tro och gärningar på ett helt annat sätt än förut. I förhållhandet till Gud gäller endast trons rättfärdighet, handlingarna hör hemma i kallelserna på jorden som svar på din nästas nöd och behov. I boken Bordssamtal förklarar Luther att han nu förstår skillnaden mellan lag och evangelium. Till skillnad från vad man trott förut är evangeliet inget tillägg till lagen tillhandahåller vad lagen kräver.
Luther verkade fr.o.m. år 1514 arbetade Luther som församlingspräst i Wittenberg och kom i kontakt med Johann Tetzel, som sålde så kallade avlatsbrev som man kunde köpa för att få syndernas förlåtelse, det gick t om så långt att man kunde köpa avlatsbrev i förväg för att man vet att man ska begå ett brott. En stor del av Petruskyrkan är subventionerad av att folk har köpt avlatsbrev, det tyckte Luther var fel, kyrkan blev rikare och rikare genom att folk begick synder och de rika gynnades i samhället. För Luther innebar avlatshandeln att människor förleddes till att förlita sig på något annat än evangelium.
Luther önskade sig en disputation i frågan, och precis som enligt historien så anslog han 95 teser om avlaten på kyrkans port 31 oktober 1517 (se bilaga). Hur det kom sig att han spikade upp dem just på kyrkporten förklaras med att det var dåtidens anslagstavla, ville man att folk skulle se det så satte man det på kyrkporten. Tesernas verkan blev inte riktigt som Luther hade tänkt sig. De spreds som en löpeld över hela landet. Kurian, som hade problem med ekonomin och befann sig i knipa behövde pengarna som avlatsbreven kunde inbringa, och reagerade därmed häftigt.



Luther och Reformationen
Innan reformationen hade renässanspåvarna levt mer och mer som sekulära furstar och kungar än som spirituella ledare. Kurian, alltså påvens ”regering” var korrupt och de flesta ämbetsmännen och biskoparna kom från rika adelsfamiljer och hade ingenting gemensamt med folket de skulle styra. Det var inte bara Martin Luther som försökte reformera kyrkan, även Jan Hus och Girolamo Savonarola försökte på sina egna sätt att göra kristendomen i Europa bättre. De finansiella och politiska anledningarna var naturligtvis också betydande för reformationen. Kungar och högt uppsatta ledare kunde genom reformationen åtkomma och själva åtnjuta kyrkans rikedomar och makt.

Bannlysningen
Luther blev anklagad för kätteri och fick tre år senare påvens bannlysning. Precis innan Luther fick den slutgiltiga bannlysningen så fick Luther en bulla från påven med hot om bannlysning och försök till erkännande. Han fortsatte dock att skriva sina texter och bullan, den brände han offentligt.
Luther blev kallad till staden Worms och fick stå till svars inför riksdagen och kejsaren så tog han inte avstånd från sin egna lära, fastän han fick motbevis från bibeln. Allting resulterade i att han förklarades fredlös och hans skrifter förbjöds. Luther fick dock en vän genom alltihopa, Fredrik av Sachsen, som gav Luther en fristad på sitt slott där han stannade knappt ett år och bland annat översatte Nya Testamentet till tyska och gjorde det därmed tillgängligt för vanligt folk.



Luthers betydelse efter hans död
Luther fortsatte att protestera mot den gamla kyrkans tankar och traditioner. Han protesterade bland annat mot påven och kyrkomötenas makt, samt att Bibeln inte var kyrkans enda auktoritet. Jan Hus påstod en gång att Kristi kyrka sträcker sig långt utanför påvedömets mark och lokaler, Luther höll med honom och erkände på så sätt den ortodoxa kristenheten som kristen. Luther gifte sig vid 41 års ålder med en före detta nunna vid namn Katharina von Bora, de fick sex barn.
Martin Luther sägs vara den första som skapade ett antisemitiskt dokument, alltså som uppmanade till judeförföljelse (något som uppmärksammades väldigt drygt 300 år senare) och han drev en mycket aggressiv talan mot judarna.
Den 18 februari 1546 dog Luther i sin födelsestad Eisleben och kort därefter begravdes han i Wittenberg. Luthers lilla och stora katekes har varit viktiga verktyg i gammaldags kristendomsundervisning och används än idag i evangelisk-lutherska samfund.

Analys och diskussion

Slutsats
Efter att ha jobbat med Martin Luther så har jag kommit fram till att han hade ett väldigt händelserikt liv. Han levde i en tämligen rik tillvaro och slapp göra många andra sysslor som säkert barn i hans ålder fick göra, till exempel hårt kroppsarbete. Han förändrade många människors liv och synsätt på religionen och kulturen genom hans kontroversiella retorik och texter. Att han en dag skulle få motstånd, inte minst från katolikerna var det väl ingen som blev förvånad över. Att han skrev sina 95 teser väldigt föraktfullt mot avlatsbreven är inte så konstigt, att kunna köpa sig syndernas förlåtelse låter ju konstigt vem man än frågar! Luther blev väldigt retad av påven och hans hejdukar som bara håvade in pengar av att andra hade det fattigt och eländigt. Aldrig förut hade någon vågat sätta sig upp mot den romerska kyrkan och när folk såg att Luther kunde göra det följde de med honom. Påven kunde förutom att döda honom bannlysa honom, vilket inte hjälpte speciellt mycket utan bara provocerade folket ännu mer och gjorde Luther på så sätt till en sorts martyr.



Egen analys
Hade jag gjort ett till arbete för att fördjupa mig inom Luther och reformationen hade det blivit om det 30-åriga kriget som på sätt och vis orsakades av dessa händelser. Idag är många länder protestantiska, bland annat Sverige. Man kan dra paralleller mellan Luther och vissa personer i dagens samhälle, såsom Che Guevara (se bilaga) som var en frihetskämpe och ville väl för de fattiga och ville ”störta” de mäktiga och rika, och enligt mig – Per Albin Hansson (se bilaga) som skapade det svenska folkhemmet, han gjorde det mer jämnställt. På samma vis gjorde Luther också det, genom att kritisera avlatsbreven och mena att inför gud är det din tro som avgör, inte din...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Martin Luther

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-11-08]   Martin Luther
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=8729 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×