Helikopterns historia
13451 visningar
uppladdat: 2001-11-21
uppladdat: 2001-11-21
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
som i övre änden var försedd med fjädrar.
De snurrade staven snabbt mellan
händerna så att pinnen steg lodrätt uppåt
i luften likt en helikopter.
Fjädrarna fungerade på samma sätt som
rotorbladen på en helikopter.
Den kinesiska leksaken var känd i Europa
redan i slutet av medeltiden.
Ändå skapade två franska vetenskapsmän sensation
1784 - ett år efter bröderna Montgolfiers första
ballonguppstigning- när de demonstrerade en flygande
modell, som fungerade på samma sätt som den
kinesiska leksaken.
Engelsmannen George Cayley
blev intresserad av fransmännen,
och konstruerade också en modell.
Cayley insåg senare att det inte
gick att få en rotordriven maskin att flyga,
så länge man inte hade tillgång
till någon tillräckligt stark driv motor.
Cayleys landsman W.H. Phillips ledde
1842 ånga till rotorbladets spetsar och åstakom
då en vridrörelse, men ångmaskinen
var för tung och modellen kunde inte flyga.
Efter sekelskiftet började bensinmotorer komma.
1907 lyfte Louis Breguet 1-2m upp i luften
med sin helikopter.
1919 byggde spanjoren Juan de la Cierva
en såkallad autogiro.
Rotorn hade ingen egen drivanordning
utan sattes i rotation genom fartvinden.
Autogiron kunde inte starta och landa
lodrätt som en helikopter, men fram
till uppfinnarens död 1936 tillverkades den dock i
500 exemplar.
5 mars 1934 flög den svenske flygaren
Rolf von Bahr en autogiro till Sverige.
Han använde den till fjällflygningar åt Skidfrämjandet
före andra värdskriget
och som räddningsplan för olyckor i fjällen.
1936 löste professorn Heinrich Focke det sista
problemet på vägen till en funktionsduglig helikopter.
Under åren 1937 och 1938 uppnådes hastigheter på 140 km/h.
Den ryske flygplanskonstruktören Igor Sikorsky tillverkade
1939 en helikopter med enrotorigt blad och en liten
rotor där bak som inte gjorde att helikoptern kom att rotera
och skaka.
1948 började helikoptrar andvändas i Stockholms skärgård för
posttransport.
En pionär på detta område var Ostermans Aero,
som startade den första helikopterskolan i Sverige.
När gasturbinmotorer blev allt populärare och
hela flygindustrin började gå över till jetdrift,
innebar detta en revulotion för helikoptern.
Helikopterkonstruktörerna började experimentera
med dessa motorer och 1952 såg nya snabbgående
helikoptrar dagens ljus.
Snart kunde en amerikansk helikopter flyga över 500km/h.
Historia sammanfattning.
500 f.kr: Kinesiska barn leker med snurrande
leksaker.
1784: Franska vetenskapsmänn skapar
sensation med sina snurrande helikopter modeller.
Några år senare bygde George Cayley
en liknande modell.
1842: Caleys landsmann W.H.Phillips
exprementerar med ångkraften.
1907: Louis Breguet lyfte 1-2m upp i luften
med sin helikopter.
1919: Spanjoren Juan de la Cierva byggde en enkel autogiro.
...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2001-11-21] Helikopterns historiaMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=877 [2024-04-30]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera