Svenskt medborgarskap
3338 visningar
uppladdat: 2008-05-14
uppladdat: 2008-05-14
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Regeringen beslutade i januari 1999 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att göra en undersökning av krav på svenskt medborgarskap och andra krav skildrade till medborgarskap i lagstiftningen. Enligt ett senare beslut av regeringen har arbetet från och med den 1 februari 2000 skötts i form av ett jämlikt sammansatt utredning. I december 2000 lade utredningen fram sin rapport som innehöll förslag om att kravet på svenskt medborgarskap i många fall skall tas bort. Utgångspunkten var att medborgarskapskrav i lagstiftningen skall tas bort om det inte är sakligt hållbart att bevara kraven. Mot bakgrund av förslagen har regeringen i januari 2002 till riksdagen överlämnat ett förslag, avskaffande av medborgarskapskrav för advokater m.fl. Betänkandet i övrigt behandlas vidare i Regeringskansliet. Integrationsverket har erbjudits i uppdrag att utarbeta information om medborgarskapets innebörd och medverka till att den sprids på lämpligt sätt bland såväl svenska som utländska medborgare och statslösa. Integrationsverket skall även utarbeta ett informationsmaterial som ger exempel på hur särskilda riter kan hållas för personer som skaffat sig svenskt medborgarskap och sprida informationen till kommunerna. Vid genomförandet av uppdraget skall Integrationsverket förhandla med Migrationsverket.
Integrationspolitiken
Integrationspolitiken innebär att utförandet av den generella politiken
skall utgå från alla människor som bor i Sverige, oavsett utmärkande för ett folk eller
bildande bakgrund. Integrationspolitiska mål och synsätt skall inneslutas
inom alla samhällsområden.
Invandrares behov skall, precis som andras behov, uppmärksammas inom ramen
för den generella politiken. Integrationspolitiken skall inriktas på
förhållanden och anordningar i hela samhället och inte som tidigare vara
inriktad på invandrare och samhällets relationer till dem. Introduktionen
av nyanlända flyktingar skall däremot fortsätta att vara en säråtgärd. Men
denna säråtgärd måste på ett bättre sätt utgå från den enskilda
invandrarens bakgrund och utgångspunkter. I introduktionen och
svenskutbildningen skall inte invandrare behandlas som en likformig
grupp utan handlingar skall utformas flexibelt utifrån individuella behov.
Vad som sker den första tiden i Sverige är av stor betydelse för den kommande integrationsprocessen.
Regeringen bedömde också i förslaget att de integrationspolitiska målen inte kan inneslutas i den generella politiken utan aktivt förändringsarbete. En av de viktigaste uppgifterna för att komma fram till de integrationspolitiska målen bör verkligen av den orsaken vara att ständigt följa upp vad som sker inom olika områden och nivåer i samhället samt att vara uppmärksam på hur social rörlighet, välfärd och levnadsvillkor utvecklas med utgångspunkt från samhällets mångfald. Det är också viktigt att regeringen och riksdagen kontinuerligt informeras om utvecklingen och att hinder för integrationspolitikens genomslag identifieras så att beslut om förändringar kan fattas.
Det integrationspolitiska beslutet inrättades en ny myndighet,
Integrationsverket, med ansvar för att integrationspolitiska mål och uppfattning får genomslag på olika samhällsområden. Förslaget innehöll också ett antal ytterligare förslag och bedömningar i syfte att underlätta genomförandet av den nya integrationspolitiken.
När riksdagen antog målen för den nya integrationspolitiken underströks det av både regeringen och riksdagen att målen om allas lika möjligheter och rättigheter också innebär skyldigheter. Riksdagen ansåg senare att detta borde klargöras genom en komplettering av målen för integrationspolitiken vilket gavs regeringen tillkänna. I samband med hanteringen av budgetförslaget 2001 beslutades att ordet skyldigheter
skulle bifogas till det integrationspolitiska målet om lika rättigheter och möjligheter för alla oavsett utmärkande för ett folk och bildande bakgrund.
Knappt en halv miljon människor i Sverige, drygt 5 procent av Sveriges
befolkning, var år 2000 inte svenska medborgare utan hade medborgarskap
i något annat land. Majoriteten av dem med var annat medborgarskap och
födda utomlands, 83 procent, medan 17 procent var födda i Sverige.
Samtidigt finns det många som inte är födda i Sverige, men som har blivit svenska medborgare. Den som har bytt till svenskt medborgarskap sägs har blivit naturaliserad. Av samtliga som invandrat till Sverige och som bodde här år 2000 var drygt 60 procent naturaliserade. För att bli svensk medborgare krävs i grund att man har fyllt 18 år och varit bosatt i Sverige sedan fem år (två år för nordiska medborgare). Den som är flykting eller statslös skall ha bott fyra år i Sverige för att få medborgarskap. Därutöver ställs krav på ett pålitligt levnadssätt. Medborgarskap kan ha betydelse för enskilda människors integrationsutvecklingsgång och känsla av inflytande och medverkan i samhället. För många har medborgarskap en känslomässig sida och förutom det korrekta rättigheter som följer av medborgarskap, såsom rösträtt och valbarhet till riksdagen, förorsaka medborgarskap andra fördelar som t.ex. Underlättar resandet och känsla av tillhörighet. Sannolikt kommer antalet svenska medborgare att öka sedan lagen om svenskt medborgarskap gick i kraft den 1 juli 2001 och det blev möjligt att ha dubbelt medborgarskap. Bort från integrationshänseende är den nya lagen viktig, den markerar att en typ inte behöver välja en överensstämmelse och ett hemland, utan kan vara tillhörig mer än ett land samtidigt.
1.
Vad tycker vi är bra/dåligt med svensk invandringspolitik?
Vi tänkte börja med att ta ställningen vad vi tycker är bra i svensk invandringspolitik
vi ser det från en annan synvinkel och inte från vårt eget perspektiv. Om vi skulle befinna oss i ett land där det är krig och elände så skulle vi verkligen vara glad att det finns ett land som Sverige som nästan tar in ett överflöd med invandrare men man har ju en chans att faktiskt rädda sitt eget liv och förmodligen ens familj.
2.
Våran jämförelse mellan Sverige och Finland
I Finland så är det otroligt mycket svårare att ens få komma in i landet, och när man väl kommit in i landet så tar det inte lika lå...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2008-05-14] Svenskt medborgarskapMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9887 [2024-04-27]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera