Flyg
15771 visningar
uppladdat: 2002-01-23
uppladdat: 2002-01-23

Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Människor har alltid drömt om att kunna flyga som fåglarna. Det finns många historier och legender som berättar om det. En gammal grekisk legend berättar om Ikaros som var fånge på en öde ö. En dag fick han chansen att flyga. Han hittade några fjädrar och lite bivax. Med vaxet limmade han fast fjädrarna på armarna. Så kunde han lämna ön. Lycklig lyfte han från marken. Men tyvärr tog han ut glädjen i förskott. Fjädrarna föll av och Ikaros störtade ner i havet och drunknade. Man märkte att människan är för tung för att kunna flyga sig själv. Men människan lärde sig att flyga på ett annat sätt!
Flygets utveckling
År 1909 tog den aeronautiska och flygtekniska utvecklingen fart i nästan hela världen. Det var fyra saker som konstruktörerna strävade efter denna tid: 1. Lätt konstruktion 2. Tillförlitlig motor 3. Hållfast konstruktion 4. En manövreringsanordning.
På mindre än 80 år har flygplanet utvecklas från ett enkelt och osäkert fortskaffningsmedel till ett modernt och pålitligt transportmedel.
Flygplan med motor
Den första flygmaskinen med motor kom 1903. De amerikanska bröderna Orville och Wilbur Wright byggde den. Orville flög planet, Flyer, för första gången på en blåsig strand nära Kitty Hawk i östra USA den 17 december 1903. Det skulle ha tagit bröderna 138 dygn att flyga jorden runt med planet. Sjuttio år senare flyger Cathay Pacific den sträckan på 40 timmar. År 1910 hade Orville Wright byggt ett ännu bättre plan.
Wilbur dog 1912. Orville, som var fyra år äldre levde till 1948 och blev 77 år gammal. Bröderna var varken experter eller rika – de hade helt enkelt kunskaper, energi och kreativitet.
De första piloterna med certifikat/diplom
Sverige
1910 Carl Cederström
1911 H Hamilton
1911 Olle Dahlbeck
1912 Lars Fjällbäck
1912 Tord Ångerström
Norge
1912 Einar Olof Sem - Jacobsen
1912 Fredrik Christian Sersted
1912 Juell Hansen
1914 Roald Amundsen
1914 Trygve Klingenberg
Danmark
1910 Robert Svendsen
1910 Knud Thorp
1911 Peter Nielsen
1911 Sören Severinsen
1912 H C Ullidtz
De första passagerarplanen
Charles Lindberg och andra piloter visade att det gick att flyga långa sträckor. Då började man flyga passagerare. De första passagerarplanen var inte särskilt stora. Ofta fick bara åtta människor plats i dem. Det var ingen nöjestripp att flyga förr i tiden. Farliga situationer uppstod ofta. Vid blåsigt väder kastades passagerarna runt i kabinen. Man satt på stolar som stod lösa på golvet. Några plan hade en sorts balkong framför kabinen så passagerarna kunde stå och titta ner medan de flög.
Dagens passagerarplan
Cockpit kallas den plats där piloten sitter och gör sitt arbete. Spakar och instrument vimlar det om. De nyaste instrumentpanelerna har TV, radar och flerfunktionsdisplayer. Autopilot, är en av datorerna som styr planet under största delen av flygningen.
Att flyga med dagens plan är rena lyxresan. Mat och dryck serveras under flygningen. Man kan låna tidningar och tidskrifter, lyssna på radio och titta på film.
J. C. Ellehammer
Jacob Christian Hansen Ellehammer var utbildad urmakare och verksam som finmekaniker och småföretagare inom det elektriska området sedan 1896.
Den danske uppfinnaren var den första människan som flög i Europa, 12 september 1906. Han uppfann bland annat motorcykeln och den sålde han hundratals av. På det sättet skaffade han pengar till sin nästa uppfinning, flygmaskin med motor. Maskinen byggde han i Köpenhamn, men Ellehammer plockade isär den och tog med den till en liten ö, Lindholm strax utanför Lolland. Han ville inte att folk skulle skratta om flygmaskinen inte lyfte. En rund bana av cement byggde han på ön. Ellehammer satte sig i flygmaskinen och gav full gas. Planet hoppade iväg längs banan som om den inte kunde lyfta. Men rätt som det var hände något, planet lyfte lite och flög sedan 42 meter på cirka 50 centimeter flyghöjd, innan den landade.
Hur kan flygplanen flyga?
Vingarna har en sådan form att när luften strömmar runt dem, pressas flygplanet uppåt, ungefär som en vattenskidåkare pressas upp av vattnet. Om vattenskidorna går för långsamt sjunker han. Likadant är det med flygplan – det måste röra sig ganska fort för att kunna lyfta och flyga.
En del flygplan flyger med hjälp av propeller. Den drivs av motorn och ger planet fart. Fartvinden runt vingarna suger och tycker vingarna uppåt så att planet lyfter. Motorn suger in luft framtill. Sedan värms luften upp inne i motorn. När luft blir varm utvidgar den sig och tar mer plats. Luften strömmar sedan bakåt i motorn med stor kraft. Luftströmmen ger flygplanet fart framåt. Jetmotorn är den starkaste flygplansmotorn som finns.
Så här styrs flygplanen
Med styrspaken rör man på tre stycken roder: höjdroder, skrevroder och sidoroder. Höjdrodret sitter på en liten vinge vid stjärten. Piloten använder höjdrodret när planet ska stiga eller sjunka. Med skevordet kan man luta flygplanet från ena sidan till den andra. Skeva kallas det. Sidorodret sitter på planets stjärt på så sätt kan flygplanet svänga åt höger eller vänster.
”Flygbaronen”
”Flybaronen” var friherren Carl Cederström (1867 – 1918). Han blev den förste svenske flygare med flygcertifikat. Carl tog certifikatet vid Blériots flygskola vid Pau i sydvästra Frankrike. Sedan 1907 hade han en egen bilfirma, Bil – Aktiebolaget. Han omkom under en flygning till Finland 1918.
Flygplatser
De första flygplatserna bestod av ett stort gräsfält med några små byggnader. De tillkom på 1920 – talet. Idag har flygplatserna vuxit ut till hela städer i miniatyr, omgivna av ett nät av taxibanor som förbinder stationsplattan med start – och landningsbanorna.
O´ Hare vid Chicago är världens mest trafikerade flygplats. 2 000 plan landar eller startar varje dygn.
På flygplaster arbetar stor personal med bland annat, trafikledning, radio – och belysningshjälpmedel samt väderleks – och räddningstjänst.
Olika flyg
Flyg kan indelas i trafikflyg, allmänflyg och militärflyg. Trafikflyget innefattar reguljär linjetrafik, fraktflyg och charterflyg. Den reguljära trafiken uppdelas i internationell trafik (till exempel SAS, Svenska Aeronautiska Sällskapet) och inrikestrafik (till exempel Malmö Aviation). Fraktflyget har dels reguljära linjer, dels chartrade fraktflygningar. Beställningstrafik innebär charterflyg.
I början av 1990 – talet fanns det i Sverige
2 000 motordrivna flygplan (varav 150 jetflygplan)
200 helikoptrar
600 segelflygplan
Boeing 747
Flög för första gången i februari 1969
Fart: 940 km i timmen
Flygbesättning: Tre
Kabinpersonal: Upp till sjutton
Längd: 70,6 m
Spännvidd: 59,6 m
Tomvikt: 174 400 kg
Kan ta 412 passagerare, 2 våningar
Flyga 13 600 km utan mellanlandning
Regler
Regler för flygning finns det i BCL (Bestämmelser för
civilluftfart) och OSF (Ordnings – och säkerhetsf...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
-
Inactive member 2008-01-27
Vilka källor har du till ditt
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2002-01-23] FlygMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=959 [2023-06-08]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera