Göteborgs hamn

6508 visningar
uppladdat: 2006-09-29
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning:
Jag har valt att skriva om Göteborgshamns historia.
Ämnet jag har valt att skriva om är inom skol ämnet Svenska A.
Jag kommer att gå igenom vad Göteborgshamn kom betydda för Sveriges sjöfart. Jag kommer berätta om hur, när och varför Göteborg blev en stor sjöfarts stad.

Anledning För Rapport:
Vi ska skriva om något som har ett samband med något av våra skol ämnen. Detta är en mycket viktig del i ämnet Svenska A, denna fördjupning är en avslutande del i ämnet och fördjupningen är värd 20 poäng.

Planläggning:
Jag har tänkt att skriva om detta:
• Hur Göteborgshamn kom till
• Bygget av Göteborgshamn
• Göta älvs betydelse
• Hur hamnen har utvecklats

Metod:
Jag har letat fakta genom Internet, där jag har sökt på olika sökmotorer för att få fram fakta om ämnet.

Hur Göteborgshamn kom till:
Året var 1621, hela Sverige jobbade för att rusta upp landet efter år tionden med förvirring, krig och. Kung Gustav II Adolf regerade landet vid denna tidpunkt.
Kung Gustav behövde en stark hamn i mynningen av Göta älv och platsen där Göteborg idag ligger var perfekt. Älvsborgsfästing hade precis börjat byggas och även Bohus fästning höll på att resas, fler människor såg att platsen var perfekt för handel och började flytta neråt älven, men där den nya staden byggdes fanns ingen riktig hamn som kunde tillfredställa dåtidens sjöfart.
Innan fanns det små bryggor och bojar längsmed hela Göta älv, speciellt runt Nylöse, som låg ungefär 1 mil från platsen där hamnen började byggas. Dessa användes till omlastning, men kunde inte ha mer än ett fartyg åt gången. På den tiden kunde det ta flera veckor att tömma ett fartyg och sedan fylla ett annat. Detta var en bidragande orsak till att Gustav II Adolf ville ha en större hamn, med större kapacitet och som låg mer centralt, så att handeln kunde ta del av sjöfarten.

1621 ägde Norge Bohuslän och Danmark ägde Blekinge, Halland och Skåne, vilket gjorde att platsen där Göteborg grundades var väldigt utsatt och skulle betyda mycket för gränserna som Sverige har idag.

Innan bilarna och tåget uppfanns var vattnet det effektivaste och snabbaste transport medlet. Man använde flottar, pråmar, ekor och segelfartyg, allt som flöt, för att frakta gods på.
Från områdena kring Vänern kom mycket järn och timmer, dessa varor kom genom Göta älv med insjö båtar och pråmar som inte skulle kunna gå ute på Skagerack. En omlastningshamn behövdes för att lasta om de små flodbåtarna till större fartyg som kunde gå ute på havet och ner genom kontinenten, detta gjorde att Göteborg var en perfekt plats för detta. Dels slutade Göta älv här och havet började, men det började även byggas i detta område. Samma år som Göteborg accepterades som stad, började bygget på hamnen.

Bygget av Göteborgshamn:
Det finns inget exakt årtal när hamnen var upprest, men enligt det jag har läst så tog det inte lång tid innan sjöfarten började använda hamnen.
Kung Gustav beställde in skickliga arkitekter, byggare och köpmän för att bygga hamnen. Dessa hade varit med när Amsterdam, världens främsta hamnstad byggdes och var mycket skickliga på sitt jobb.
Hamninloppet var väldigt grunt och behövdes muddras, men att muddra på större djup fanns det inte teknik för på denna tiden.
På 1600-talet användes inte bara älven, utan även kanalerna i Göteborg, här slogs de stora havs seglarna som varit ute på farliga expeditioner med små fiskebåtar som skulle sälja dagens fångst.

Det vi idag kallar lillabommen och hela vägen förbi järntorget och vidare mot Stena Line terminalerna var kantrade av magasiner för last som skulle säljas eller lastas om. Handel i Göteborg var väldigt stor och var en bidragande orsak till att hamnen hela tiden byggdes ut och gjordes större och mordenare..


Göta älvs betydelse:
Göta älv var en viktig transport sträcka för sjöfarten och handeln i Sverige. Göta älv hade förbindelse med Vänern, där Sverige hade sina stora timmer och järn brott, vilket transporterades på Göta älv till Göteborg. Från dessa platser på värnens stränder fraktades inte

bara material av olika slag, utan även köpmän, soldater, civila människor, boskap och allt annat. Vattnet var det snabbaste transport medlet.
Den viktiga linjen mellan Sveriges största sjö, och Sveriges största hamn var väldigt viktig, så även idag.

Hur hamnen har utvecklats:
Göteborgshamn har utvecklats från att bestå av bojar och små bryggor på 1500-talet till att vara nordens största och mest produktiva hamn på 2000-talet.
I mitten av 1700-talet startades Svenska Ostindiska Kompaniet, dom hade sina fartyg i Göteborg och åkte ut på långa expeditioner med svenska varor, för att sedan komma hem med exotiska varor från öst.
Ostindiska handelsresor gjorde att varorna som kom till Göteborg blev attraktiva, vilket sög till sig köpm...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Göteborgs hamn

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-09-29]   Göteborgs hamn
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=6814 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×