En vetenskaplig uppsats i Religionen
12620 visningar
uppladdat: 2006-09-01
uppladdat: 2006-09-01
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Sammanfattning
Jag kommer att undersöka kyrkan seende på kvinnan. Genom historiken kring kyrkans syn på kvinnor, så kommer jag att skaffa mig en uppfattning kring kyrkans framsteg eller inte när det gäller kvinnosynen. Jag kommer också att gå till bibeln för att kanske hitta tolkningar eller misstolkningar som kan ha lett till varför kvinnosynen är som den är. Men framför allt kommer mitt sökande landa på mitt syfte med denna uppsats, Är det jämställt idag?
Inledning
Kyrkan syn på kvinnor har förhoppningsviss utvecklas en hel del sedan förr i tiden. Jag känner även en nyfikenhet på att få veta mer om jämbördigheten inom kyrkan. Detta intresse känner jag främst på grund av att jag anser att om det ska finnas en total jämställdhet någonstans så borde det verkligen vara i kyrkan, där alla människor ska vara lika värda. Män är alla människor lika värda i kyrkans ögon? Homosexuella får de gifta sig där? Icke svenska medborgare får de döpas eller vigas i den svenska kyrkan och vise versa.
Det är väl inte så länge sedan det överhuvudtaget inte fanns en kvinnlig präst? Och hur ser skillnaderna ut för munkar och nunor? Skiljer sig en nunas arbetsuppgifter på ett kloster ifrån mannens? För att begränsa mitt arbete så att det kan hålla hög kvalitet, har jag valt att fokusera mig på den kristna kyrkan och på kvinnosynen. Min frågeställning är alltså om den svenska kyrkan har en jämställd syn på man och kvinna?
Genomförande
Jag kommer främst att använda mig av Internet då böcker inom detta ämne är svårfunna. Och jag kommer också att Maila en del präster med frågor.
Resultat
Har kyrkan en jämställd syn på man och kvinna?
Jag startade med den heliga skiften; Bibeln. Som ska fungera som en ”Handledningsbok” för den kristna tron, vad säger man då om skillnaden mellan man och kvinna i den? Jag mailade en präst via svenska kyrkans hemsida för att ta del av hans uppfattningar och tolkning om denna fråga i bibeln. Hans svar på frågan ”Kvinnans roll i Bibeln skiljer sig inte så mycket från de flesta andra historiska kulturer. Hon har framför allt ansvar för hem och barn, även om det också finns exempel på kvinnor som också bryter mot de invanda normerna. På tal om det kan jag tipsa dig om boken Kryddad olja: kvinnor i Bibeln av Ylva Eggehorn (Libris förlag), som tar upp många av Bibelns kvinnor. När Jesus kommer bemöter han också kvinnor delvis annorlunda än männen i hans omgivning gör. Han ser dem, talar med dem och umgås med dem på sätt som då i vissa fall inte ansågs riktigt socialt acceptabelt. Detta märktes också sedan delvis i den unga kristna kyrkan, men tyvärr avstannade delvis den positiva utvecklingen när kyrkan växte vidare. Som bekant finns det ju kristna över nästan hela världen och ställningen för kristna kvinnor i dag påverkas i hög grad av vilken sorts samhälle de lever i. Med andra ord kan det se väldigt olika ut. Delvis påverkas det dock naturligtvis också av vilken kyrka/vilket samfund de är medlemmar i. Den romersk-katolska kyrkan förbjuder ju officiellt preventivmedel bland sina medlemmar, vilket naturligtvis påverkar kvinnornas situation starkt. Där är det inte heller tillåtet med kvinnliga präster, vilket kan förstärka den traditionellt hierarkiska uppdelningen med män som "högre" och kvinnor som "lägre". Detta förekommer dock naturligtvis i andra samfund också, även i de fall där kvinnor har rätt att vara präster eller pastorer. Samtidigt är det uppenbart att majoriteten av kyrkobesökarna är just kvinnor. I Svenska kyrkan handlar det gissningsvis i genomsnitt om så mycket som två tredjedelar av deltagarna i en vanlig gudstjänst. Med andra ord är kyrkan åtminstone på ett plan mycket starkt kvinnligt präglad. Det märks också exempelvis när det gäller konfirmander, där det nästan alltid är fler tjejer än killar med i de olika grupperna.
På frågan om ”Står det i bibeln någonstans, att det inte får finnas kvinnliga präster?”
Fick jag följande svar;
Det är en liten grupp inom Svenska kyrkan som i dag är emot ordningen med kvinnliga präster. Men ofta får denna lilla grupp stor massmedial uppmärksamhet, eftersom konflikter brukar locka en större publik än när allt är lugnt och stilla. Inom denna lilla grupp finns det olika sätt att resonera sig fram till ståndpunkten att kvinnor inte ska vara präster. De som använder sig av olika bibeltexter brukar framför allt stödja sig på följande stycken, där aposteln Paulus skriver: att kvinnan ska tiga vid sammankomsterna (1 Korinthierbrevet 14:33b-39, jag tror dock inte att det är särskilt vanligt att någon motståndare hänvisar just till detta bibelställe), att kvinnan inte ska undervisa (1 Timotheusbrevet 2:11-15) och att församlingsledaren förutsätts vara man (1 Timotheusbrevet 3:1-13).
Att det står som det står råder det nog inte så mycket tvekan om, men frågan är ju hur man förhåller sig till det. Är det texter med en evig bokstavlig innebörd, eller bör man istället försöka läsa lite mer på djupet och försöka förstå sammanhanget som de är skrivna i?
Det finns till exempel regler om att de kristna kvinnorna inte får vara korthåriga, vilket kan tyckas märkligt för oss. Men när man får veta att det beror på att de inte skulle kunna förväxlas med prostituerade blir innebörden tydligare. Det handlar alltså egentligen inte om kvinnor och hårets längd, utan om att ge rätt signaler genom sitt utseende. Jag tror att det är på samma sätt med frågan om kvinnliga präster. Som samhället såg ut då var det kanske inte över huvud taget möjligt med kvinnor som församlingsledare, även om det finns exempel på att kyrkan hade kvinnor i andra ledande funktioner. I dag ser förutsättningarna annorlunda ut och därför tycker jag inte att det längre går att vara utan den stora resurs som kvinnor i prästämbetet är.” Hälsningar Jonas Lindberg”
Jag fann även i mitt sökande om kvinnor och huruvida de fick vara präst eller inte togs det ett beslut om att de i Svenska kyrkan fick vara det från och med 1958.Vilket jag sedan fann kostigt efter som jag hittade en lag, den så kallade behörighetslagen.” behörighetslagen, benämning på den år 1923 utfärdade lag enligt vilken kvinnorna tillförsäkrades behörighet att inneha statstjänst eller annat allmänt uppdrag. För t.ex. Präst eller polistjänst gjordes dock undantag. Lagen trädde i kraft 1925 och förnyades 1945. År 1949 infördes bestämmelserna i regeringsformen (RF). Enligt 1974 års RF skall det allmänna tillförsäkra både män och kvinnor lika rättigheter.”
Diskussion
Under arbetets gång har många flera intressanta frågor än om jämställdheten kommit upp i mitt huvud. Särskild om den handlingsförlamning som tycks råda när det gäller att ta itu med jämställdheten. Då det känns som om man låter samhällets ideal råda även i kyrkan! Då Prästen jag mailade till mer eller mindre lutade sina uppfattningar om detta problem på att det är samhällets återspegling. Givetvis påverkas ju kyrkan av samhällets normer, för att säga att de vore opåverkbara av samhället vore löjligt. Men det som upprör mig är att de tycks vara medvetna om att problemet med kvinnornas låga lön och låga positioner inom kyrkan, men istället ta ansvar för det, så väljer man att skylla på samhället, ”de syndiga vanliga och inte alltid kristna människorna” (Ironiskt). Jag kanske ställer stora krav, men jag anser att det är i ”kyrkan och religion” som detta med jämställdhet torde vara en förutsättning. De ska enligt min uppfattning stå för är att allt människovärde bör vara lika. Prästen talar dessutom om att det i bibeln står att ”När Jesus kommer bemöter han också kvinnor delvis annorlunda än männen i hans omgivning gör. Han ser dem, talar med dem och umgås med dem på sätt som då i vissa fall inte ansågs riktigt socialt acceptabelt” Är det inte Jesus som ska vara den kristna läromästaren? Borde det inte du vara så att Korinthierbrevet 14:33b-39,1 Timotheusbrevet 2:11-15 och 1 Timotheusbrevet 3:1-13, borde tolkas på annorlunda sätt än vad det gjort av somliga? Och vem är det som har skrivet dessa? Som människor tagit så stor fasta på? Enligt www.ne.se så är det Paulus, där kan man också läsa att Paulus främst tyde sig mer till judendomen därför att Paulus tillskriver judarna en viss prioritet, trots deras motstånd mot Kristus (Rom. 9-11).
En annan tankemodell i Paulus vetenskapen om kristendomen är att följderna av Kristi gärning kan jämföras med följderna av Adams fall (Rom. 5:12-21, 1 Kor. 15:21-22, 45-49). Adams felsteg mot Gud medbringade synd och död över honom själv och hans efterkommande. Han är urfader till en mänsklighet som behöver frälsning, enligt Paulus. Och jag tror att Paulus genom sin tro på andra skapelsemyten från bibeln om Eva och Adams synd, ser Eva som den största synda bocken till att även Adam blev straffad, och där med hans efterföljande. Och i med detta sedan fått en fientlig kvinnosyn som återspeglas i hans brev. Detta är givetvis min egen tolkning och jag tror också att det är tolkningar som är problemet i hela jämställdhetsfrågan. Inte därför att folk tolkar saker och ting utan därför att det finnas människor som tycks tro att deras tolkning är den enda sanna och rätta.
Jag trodde också att jag i min enfald eller som kvinna på 2000- talet skulle hitta betydligt större jämställdhet än vad jag uppfattade den som. Och trots informationen om att besökarna av kvinnligt slag är större än det manliga i kyrkan så verkar vi tyvärr finna oss i de lägre lönerna och positionerna. Kan detta kanske ha med kvinnans roll i familjen att göra? Det är bekvämare eller lättare och mindre stressigt att ha en lägre karriär för att hinna med sina barn? Och är detta i så fall en prioritering som är mindre viktig så att den bör straffas med sådant som lägre jämställdhet? Nej, det är min bestämda åsikt att det bör den inte! Dessutom kan jag känna en hånfull överlägsenhet från kyrkan som ska utge sig för att ha bra människovärde att utnyttja denna mer eller mindre tilldelade prioritering som kvinnan har när det kommer till familjen. Ytterligare en fråga som dyker upp i mitt huvud när jag hör åsikter som att kvinnor borde inte få vara präster är; Står kyrkan över Svearikes lagsystem?
Denna fråga ställer jag med anvisning till en av våra lagar nämligen: jämställdhetslagen (1991:433) har, liksom föregångaren från 1979, till ändamål att främja kvinnors och mäns lika rätt i arbetslivet (jämställdhet i arbetslivet). Lagen har reviderats 1994, 1998 och 2001. Lagen är könsneutral, vilket innebär att den motverkar diskriminering av såväl kvinnor som män. Främst siktar den dock till att förbättra kvinnors villkor i arbetslivet. Lagen bygger på tanken att varje människa har rätt att utvecklas efter sina egna förutsättningar och inte efter vilket kön man hör till. Jämställdhetslagen är begränsad till arbetsmarknaden och gäller för både arbetstagare och arbetssökande. Den innehåller två huvuddelar: en med krav på aktivt jämställdhetsarbete på arbetsplatsen och en med förbud mot diskriminering p.g.a. kön.
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2006-09-01] En vetenskaplig uppsats i ReligionenMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=6736 [2024-12-12]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera