Andra Världskrigets propaganda

7 röster
12497 visningar
uppladdat: 2008-01-30
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Alla har nog en uppfattning om vad propaganda är, och de flesta förknippar det med något dåligt. Olika maktorgan som försöker lura folk och mata dem åsikter som är moraliskt förkastliga, eller bara försöka få människor att tro på ens lögner. Alla har inte nödvändigtvis en riktigt så negativ bild av ordet propaganda, men det har ändå en negativ klang. Detta har inte alls varit självklart under propagandans historia. Det är först nu, på senare tid, när våra rättigheter som människor tycks oss självklara och vi hela tiden uppmanas att tänka och tycka som vi själva vill, när vi öppet kan kritisera auktoriteter och ifrågasätta deras ideologier som vi ser propaganda som något negativt, gjort för att styra våra sinnen.

Propaganda, i sina enklare former, har funnits lika länge som människan ägt tillräckligt med kunskap om språket för att behärska abstrakta begrepp och i övrigt manipulera det på olika sätt. De allra flesta härskarna genom tiderna har nog haft en önskan om att frammåla sig själva som "den goda sidan" eller något liknande, men medierna man hade till förfogande då var ju mest direkt kontakt i form av tal och uppvisningar, eller varför inte ett riktigt pampigt byggnadsverk? I övrigt kan man säga att propagandan utvecklats paralellt med hur olika medier för kommunikation uppkommit och utvecklats.
När det antika Grekland utvecklade retoriken och talekonsten lade de grunden för alla former av talmässiga finter och språkliga trick och knep som utnyttjats i propaganda alltefter det. Romarriket var först med att systematiskt utnyttja alla allmänt spridda konstformer för att sprida ett budskap om kejsardömets överhöghet, speciellt nyttjade de arkitektur, texter och musik.
Den överlägset största propagandakrig som genomförts innan modern tid var också det som namngav propaganda, Reformationen och Motreformationen. Martin Luthers reformation, och reformisterna genomförde den överlägset största spridning av flygblad, karikatyrer och pamfletter dittills i historien, och detta var en stor del av kampen mot katoliscismen. Påvens motreformation, som fick namnet "Congregatio de propaganda fide", vilket betyder "Kongregationen för trons utbredande", startade en ny kulturströmning, barocken, vars tavlor och skulpturer var det som egentligen satte vår nutida norm för hur bra propaganda bör se ut, och det var också det som namngav propaganda (utbredande, spridning). Under hela 1600-talet utnyttjades bl.a. tidningar av den svenska kungamakten för att vinna stöd från folket till något av de många krig de befann sig i.
Efter det växte bara användandet av propaganda, allra oftast genom tidningar och tidsskrifter, fast det var inte bara statsmakter som kunde använda det längre. På 1700- och 1800-talen började mer och mer propaganda spridas från grupper som opponerade sig mot staten, eller som ville sprida sitt politiska och ideologiska budskap. Stora delar av all press som funnits och finns i Europa är mer eller mindre politiskt bunden. Ända fram till tidigt 1900-tal förknippades propaganda inte överhuvudtaget med något negativt som spridande av lögner eller falsk information.
På 1900-talet var radion det dominerande mediet för spridandet av propaganda, och då oftast från den egna staten. Under Andra världskriget och Kalla kriget användes radio och flygblad i enorma mängder för att sprida budskap över nationsgränser till rivaler istället. TV har dock inte använts i lika stor utsträckning för spridandet av riktig propaganda, dock har det alltid betraktats som något av en kanal för spridning av västerländska idéer med tillhörande livsstiler, vilket har fått många u-länder att reagera med skepcis på detta angloamerikanskt dominerade mediet.
Intressant är att det är de tre största totalitära staterna, Nazityskland, Sovjetunionen och Kommunistiska Kina som har haft de mest utvecklade, effektiva och absolut största propagandasystem i världen. Största delarna av propagandan var riktade mot den egna befolkningen, och detta var ett extremt viktigt inslag i statens maktutövning. Kontrollen de utövade var total, vilket i det här fallet betyder att det inte bara var massmedian som skulle sprida propaganda utan ALLA informationskanaler och uttrycksformer som fanns tillgängliga, detta involverar alla kulturformer, all pressen och hela utbildningsväsendet.

Vad är då propaganda egentligen? Det är helt enkelt reklam. Reklam där produkten ifråga är en åsikt eller värdering som "producenten" vill att "konsumenten" ska anamma. Genom olika medier (nu för tiden oftast massmedier) försöker "säljaren" mer eller mindre systematiskt påverka våra handlingar, vår moral och vad vi tycker och tänker i en speciell fråga. Propaganda är ALDRIG objektiv, syftet är att påverka, annars är det inte propaganda. Reklam räknas ofta som en typ av propaganda, men det kan finnas viss skillnad i att det faktiskt är en konkret produkt man försöker sälja endast i kommersiellt syfte. Reklam har ju å andra sidan idag den absolut största spridningen, och är det som haft mest betydelse för massmediernas utveckling i vårt samhälle.

Det finns lite olika saker som brukar variera mellan olika typer av propaganda, och det finns många olika sätt att katagorisera och namnge olika typer av propaganda utifrån vad i propagandan man koncentrerar sig på.
Här är ett urval av faktorer som kan variera:

Avsändare, vilken sida avsändaren står på, och vilken uppgift vederbörande se sig ha i den konflikt propagandan ska påverka, vilket budskap den vill sprida och vem den utger sig för att vara. Finns t.ex. Vit, svart, eller grå propaganda, där färgen anger hur pass sanningsenlig avsändaren är.
Budskapet, vilket är propagandans syfte, vill det uppmana till sparsamhet, piska folk till raseri, förlöjliga motståndarsidan eller kanske framhäva och glorifiera avsändaren.
Sanningshalten, propaganda kanske vill framhäva hur verkligheten egentligen ser ut så att folk öppnar ögonen, eller så kanske det är en lögn med syftet att förvirra eller få människor att vakla i sin tro, alternativt kan det vara halvsanningar, vaga formuleringar, citat tagna ur sina sammanhang, försköning, obestämdhet eller kanske abstraktion.
Säljmetod, vilken/vilka tekniker använder avsändaren för att få mottagaren att ta till sig budskapet, kan vara genom bländande ord/dygdeord, utnyttja mottagarens känslor om olika saker eller genom starka konkreta exempel ¨på vad just DU kan göra för att hjälpa till.
Mediet. Vilket medium man använder sig av för att sprida sitt budskap är ju naturligtvis viktigt, och det finns ju ganska många olika sätt att välja mellan.

Anledningarna till att jag valde att arbeta med propaganda från just det Andra världskriget är dels att det var det absolut största kriget i mänsklighetens historia, så ohyggligt mycket kraft, resurser och människoliv lades ner på detta krig. Vidare pågick kriget mitt under informationsålderns tidiga skede, vilket gjorde att man hade möjlighet att nå ut till hela nationer på att nytt sätt, propaganda användes som aldrig för för att injaga patriotism, kämparglöd, fruktan, hat och allt vad man ville i alla som kunde läsa ett flygblad eller lyssna på en radio.
Det var ett banbrytande fält för att fånga människors uppmärksamhet, att få dem att stanna, lysnna, se, tänka efter, ta in information, tro på det som sägs. Alla de stridande faktorerna under kriget hade stora propagandaapparter, men speciellt Nazityskland och Sovjet lade ner enorma resurser på att sprida sitt budskap, vad det än var för tillfället.
I det här arbetet lägger jag vikten på bilder och affischer eftersom det fanns lite olika stilar att arbeta efter, men alla var väldigt speciella och uttrycksfulla, och sedan började fotomontagestekniken spira för fullt.

Det finns många likheter mellan barockkonst, som ju var propagandabaserad, och propagandabilder. Man använde många starka färger, starka kontraster, och det fick gärna vara mycet liv och rörelse i bilden. Det viktiga med en propagandaaffisch är ju att människor tittar på den, och det finns lite olika tekniker för att uppnå det, och ska man bryta ner det i beståndsdelarna finns det olika stadier i ett betraktande av en affisch. Till att börja med behöver man en stor bild så att folk över huvudtaget lägger märke till den. Sedan behövs starka färger, eller något motiv som kan vara läskigt, bisarrt eller bara allmänt intresseväckande för att mottagaren ska bli nyfiken och läsa vad det står eller tyda ut budskapet. Det ska inte krävas någon stor mängd läsning, eller något speciellt skarpt intellekt för att tyda ut budskapet, då det helst ska vara väldigt lättförstått. Bilden ska vidare ha något väldigt laddat, väldigt imponerande, väldigt respektingivande eller väldigt humoristiskt tema som ska förstärkas av tekniken varmed den gjorts, så att man kanske tar sig tid och funderar på vad det är man ser på och vad det är man läst. Budskapet måste nu vara framläggt på ett sådant sätt att det tilltalar mottagaren på något sätt, vanligt var att man spela på patriotism, eller ge en möjlighet att rädda liv eller vinna kriget genom olika gärningar, som gärna fick vara relativt enkla, eller som inte krävde någon stor ansträgning så att mottagaren tillslut faktiskt gjorde vad propagandan uppmanade.

Till sist ska jag nämna ett fåttal av de olika propagandakampanjer som pågick under kriget:

En svensk tiger. En av de två stora svenska kampanjer. Den uppmanade svenskar att inte tala om några som helst militära aktiviteter, t.ex. trupprörelser, med någon över huvudtaget, då fientliga underättelsetjänster kanske tillslut kunde få tag på informationen. Det fanns motsvarigheter till denna kampanj i alla de andra stridande länderna. Den andra kampanjen gick ut på att press inte fick skriva något som kunde verka stötande mot fienden så att Sverige inte drogs in i något krig.
Rosie. En amerikansk kampanj som gick ut på att när männen var ute i kriget blev många kvinnor tvugna att ta över mycket av arbetet som männen tidigare gjort. Många budskap om alla positiva effekter detta hade spreds, och man använde även en stark, tuff och manlig kvinna som inte hade något som helst problem med att ta över de tyngsta mansjobben som förebild för kvinnorna. Hon kallades för Rosie the Riveter. Just denna kvinnokampanj var relativt unik för USA.
Die Brennessel. En tysk nazipolitisk tidning som före kriget beskrev hur nazisterna var den bästa vägen. Bland annat judar och kommunister beskrevs negativt, och ofta visades det hur nazisterna genom reformer lyckades hindra dessa farliga grupper från att uttöva någon makt över det stackars Tyskland. Nazisterna beskrevs som stolta, starka och plikttrogna medans alla andra var korkade, svaga, illojala, giriga och lögnaktiga med tvivelaktig moral.
Stalin. En sovjetisk propagandakampanj som pågick under hela Joseph Stalins regeringstid, och hade som syfte att skapa en idolkult kring Stalin. Han frammålades som en god sovjetisk medborgare, med många goda egenskaper som gjorde honom passad för att regera, "även om han inte själv ville det så var han tvungen för kommunismen och sovjets skull". Kampanjen skulle öka patriotismen och förtroendet för de som regerar. Det fanns en liknande personkult kring Hitler och Mao.
"Vi vill bara ha fred". Tyskland hade stora kampanjer som riktade sig mot de länderna Tyskland förde krig emot, med budskapet att det inte var Tyskland som ville dem något ont, utan att det var deras egna ledare som sökte krig mot Tyskland. Etniska tyskar som bodde utanför Tyskland fick också mottaga mycket propaganda som talade om för dem att blodsbandet de hade till Tyskland var mycket starkare än bandet de hade till sina nya länder.
"The Enemy Can See Your Light!" En brittisk ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Andra Världskrigets propaganda

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-30]   Andra Världskrigets propaganda
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9162 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×