Reklam, Kroppsideal och Kroppens verklighet

3923 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna studie är att undersöka hur olika storlekar på modeller i reklamsammanhang påverkar köplusten hos konsumenter. Utifrån kriterierna reklam, kroppsideal och kroppens verklighet har vi utvecklat en teoretisk modell för att få en klarare bild av relationen mellan dessa tre. Vi lägger fokus på att undersöka om konsumenter föredrar att identifiera sig med modeller eller hellre ser dem som ett ideal. Vi har i undersökningen avgränsat oss till såväl kvinnliga modeller som konsumenter. För att undersöka detta har vi valt att använda oss av experiment och fokusgrupper som består av kvinnliga respondenter i åldersgrupperna 17-35. Anledningen till valet av såväl experiment som fokusgrupper är att se om konsumenter faktiskt handlar i enighet med sina värderingar. För att få en djupare inblick i reklamens framställning av modeller har även en medieanalys genomförts. Resultatet av undersökningen visar att kvinnor runt 30 år gärna ser en större variation av storlekar på modeller. För att skapa köplust hos 30åringar önskar de modeller som efterliknar deras egna kroppar. Med andra ord önskar denna målgrupp en tydligare enighet mellan kroppens verklighet, reklam och ideal. I den yngre åldersgruppen uttrycktes dock inte samma önskan. Köplust hos dessa skapas istället genom att se upp till ett oidentifierbart ideal. De vill ha ett ideal att efterlikna och på så sätt skapa en identitet. Resultatet visar tydligt på relationen mellan väldigt smala modeller och ex...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Reklam, Kroppsideal och Kroppens verklighet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Reklam, Kroppsideal och Kroppens verklighet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44861 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×